کد مطلب: 

207948

عرضه‌ی رسمی پسوند Nowruz. در فضای وب

مدیران شرکت پردیس میزبان، در نشستی خبری اعلام کردند: ما در ایران به دنبال این هستیم که بتوانیم در حیطه‌ی قوانین بین المللی به اندازه سهم خودمان در فضای وب حضور داشته باشیم و پسوند Nowruz. به عنوان یک هویت ملی ایرانی و بعد از آن هم پسوند Pars. می‌توانند به ما کمک شایانی نمایند که در این فضا ورود نماییم.
عرضه‌ی رسمی پسوند Nowruz. در فضای وب

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر ندا سلیمانی، مشاور بازاریابی و تبلیغات شرکت پردیس میزبان در نشستی خبری در حاشیه‌ی اختتامیه‌ی جشنواره‌ی وب و موبایل ایران، گفت: چندی است که افزایش تعداد پسوندهای اینترنتی توسط موسسه آیکان زده شده است و بعد از مراحل طولانی، بالاخره به تعدادی از شرکت‌های متقاضی، این مجوزها داده شد و امروزه پسوندهای زیادی در اختیار کاربران قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: این پسوندهای اینترنتی که همه‌ی ما آن ها را می‌شناسیم همچون net ، .org ، .com. پسوندهایی هستند که وارد عرصه‌ی اینترنت شدند و این فضا را فراهم آورده تا با دسته بندی‌های جغرافیایی، موضوعی و کاربردی بتوانند سبدها و اسامی را تحت مجموعه خودشان ارائه دهند.

وی افزود: اگر بخواهم مقایسه‌‌ای ذهنی در خصوص وضعیت بازار بعد از ورود پسوندهای جدید ارائه دهم، این گونه است که در گذشته فضای اینترنت با وجود پسوندهای محدودی که وجود داشت مانند پسوندهای مربوط به کشورها همچون ir. همچون کمدی بود که با ورود پسوندهای جدید به بازار داخل این کمد قفسه بندی شده است. یعنی محتواهای جدید با دسته بندی های جدید در بستر اینترنت کنار هم قرار گرفتند که این موضوع چند مزیت دارد و اصلی ترین آن کوچکتر کردن گروه ها و راحت تر کردن امکان جستجو است. مزیت بعدی دست یابی به گروه های هدف مخاطبان است که خیلی ساده تر میسر می‌شود. امروزه اگر شما بخواهید آدرسی را جستجو نمایید به مدد توان بالای موتورهای جستجوگر با آدرس و نشان مورد نظر محتوای مورد نظرتان را به راحتی پیدا می‌کنید.

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سلیمانی ادامه داد: اما امروزه با استفاده از پسوندهای جدید اینترنتی این جستجو بسیار طبقه بندی تر و کوچک تر شده و شما خیلی دقیق تر می توانید محتوای خود را پیدا نمایید. برای مثال اگر شما به دنبال رستوران مورد نظرتان هستید با پسوند  restaurant. می توانید رستوران مورد نظر خود را بسیار راحت تر پیدا نمایید. این یک تحول بزرگ است. آمارها نشان می دهند که 54 درصد کاربران اینترنت خودشان هم نمی دانند که این پسوندها وارد بازار شده است و چه تحولی در حال انجام است. این واقعا یک مسیر در حال رشد است و امیدوارم که این مسیر آینده اش بسیار روشن شود و کاربران بتوانند از مزایای آن استفاده نمایند.

وی افزود: شاید یکی از اصلی ترین مزیت های پسوندهای جدید معضلی است که ما همیشه با آن روبه رو بوده ایم و آن هم پیدا نکردن اسم مورد نظرمان است. یعنی ما آدرس مورد نظرمان را در اینترنت و پسوندهای متدوال جستجو می کنیم ولی آن را پیدا نمی کنیم چون آن نام ها قبلا توسط افراد و یا شرکت های دیگری گرفته شده است، اما امروزه در بستر پسوندهای جدید البته اگر زود دست به کار شویم این امکان وجود دارد که آدرس های مورد نظر خود را پیدا نماییم.

سلیمانی در ادامه گفت: ما از فرصت جشنواره‌ی وب و موبایل به عنوان یک فرصت مغتنم که در آن جمعی از اصحاب حوزه‌ی IT و اینترنت سالیانه به دور هم جمع می شوند استفاده کرده ایم تا با کاربران و مخاطبان خودمان دوباره ارتباط برقرار کنیم. یکی از توافقاتی که با مدیران جشنواره‌ی وب و موبایل انجام داده ایم این است که در سال آینده دو خط مسابقه‌ی جدید زیر مجموعه‌ی همین جشنواره خواهیم داشت که بهترین و برترین وب سایت ها تحت قالب پسوندهای Nowruz. و Pars. هم وارد جریان مسابقه خواهند شد و از طریق رای گیری مردمی بهترین جایزه را دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: این موضوع امید ما را برای اینکه کسب و کارهای ایرانی هم بتوانند از این فرصت استفاده کنند تقویت می کند و امیدوار هستیم که کسب و کارها بتوانند از این فضا و فرصت مغتنم استفاده نمایند و همان طور که می دانید شرکت پردیس میزبان، نماینده‌ی رسمی فروش این دامنه ها در ایران است.

به گزارش خبرنگار سیتنا، در ادامه نشست دکتر محمدحسین فروزان نژاد، عضو هیات مدیره شرکت پردیس میزبان، اظهار داشت: توضیحات به صورت کامل ارائه شده و تنها میخواهم این نکته را اضافه کنم که در فضای رقابتی که در دنیا بر روی بستر اینترنت وجود دارد ثبت پسوندهای جدید هم برای کشورها و هم شرکت ها یک رقابت محسوب می شود و سهمی که از بازار داشتن نام های منحصر به فرد برای هر شرکت و یا کشوری تخصیص داده می شود، هویت شرکت ها و کشورها را مشخص می کند و زمانی که آن بستر تصمیم گیری برای قوانین مختلف در فضای شرکت هایی همچون آیکان پیش می آید کسانی که توانسته باشند بخش قابل قبولی از این فضای رقابتی را به خودشان تخصیص داده باشند به همان میزان هم می توانند در تصمیم گیری ها و ایجاد مقررات جهانی سهیم باشند.

وی ادامه داد: ما نیز در ایران به دنبال این هستیم که بتوانیم در حیطه‌ی قوانین بین المللی به اندازه سهم خودمان حضور داشته باشیم و پسوند Nowruz. به عنوان یک هویت ملی ایرانی و بعد از آن هم پسوند Pars. بتوانند به ما کمک شایانی نمایند که در این فضا ورود نماییم.

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر ندا سلیمانی مشاور بازاریابی و تبلیغات شرکت پردیس میزبان در ادامه نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت و درخصوص نحوه‌ی نام گذاری پسوند نوروز، گفت: نام گذاری پسوند نوروز توسط ما انجام نشده است. ماهیت واگذاری این پسوندها به ترتیبی است که سازمان آیکان اجازه‌ی این پسوندها را به کسانی که این اسامی را پیشنهاد داده اند واگذار می کند. ما صرفا کاربر این پسوند هستیم اما به هر حال بهانه‌ی ثبت جهانی نوروز در عرصه‌ی بین المللی بزرگترین دست مایه برای خلق یک چنین پسوندی است. لازم به ذکر است که معادل این پسوند در فرهنگ های دیگر مثل chrismas. هم امروزه در عرصه‌ی اینترنت وجود دارد.

وی ادامه داد: در کل ماهیت و یا موقعیت جشن های سالیانه از لحاظ تجاری و فرهنگی دارای ارزش است که از قلم نیفتاده و به عنوان یک فرصت مغتنم شمرده می شود. پسوند Nowruz. به خصوص برای ما ایرانی ها و بازار ایران در همه شرایط و موقعیت های زندگی مان از کسب و کار تا شرایط فرهنگیمان بسیار مهم است و تقریبا دو ماه از سال معطوف به همین نوروز و پسوند Nowruz. است. اتفاقا پسوند نوروز جامعیتی دارد که می تواند بخش بزرگی از کسب و کارها را به خودش اختصاص دهد مثلا در مورد حراج های نوروزی، انواع پوشاک و لباس، فعالیت های تردد و انتظامی، فعالیت های گردشگری و موضوعات مربوط به سفر مورد استفاده است.

سلیمانی افزود: من فکر می کنم که موضوعی را نمی شود پیدا کرد که در مقطعی از سال با فعالیت نوروز و موقعیت نوروز بی ارتباط باشد. از نظر ما همه کسب و کارها و فعالیت ها می توانند برای یک دوره حداقل سه ماهه برای توسعه کسب و کارشان از این فضا برای بهتر شناخته شدن، متمرکز شدن و دسترسی بهتر استفاده نمایند. برای مثال قالیشویی ها در همه‌ی فصول مشتری دارند ولی در حال حاضر که نزدیک به نوروز است، آدرس خود زیر دامنه نوروز قراردهند بسیار سریعتر به مخاطب خود دسترسی پیدا خواهد کرد. استفاده از این پسوند به خلاقیت و هوشمندی مدیران کسب و کارها برمی گردد تا بتوانند با قراردادن کسب و کار خود در پسوند Nowruz. به کسب و کار خود رونق بیشتری دهند و از این زمینه ها به خوبی استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر محمدحسین فروزان نژاد نیز در خصوص نیازمندی به اخذ مجوزهای لازم برای فروش این پسوندها گفت: تفاوتی هایی بین پسوندهایی که به کشورها اختصاص داده می شود که در حقیقت همان country code TLD ها هستند و پسوندهایی ما درحال حاضر روی آن ها کار انجام می دهیم که در واقع General TLD ها هستند وجود دارد که نظامشان و فضایشان را متفاوت می کند. برای اینکه ما بتوانیم بر روی فروش این پسوندها کار انجام دهیم نیاز به اخذ مجوزهای قانونی معمول خرید و فروش فضای اینترنتی داشته ایم که آن ها را اخذ نموده ایم. برای اینکه به دیگران نیز اجازه مشارکت در فروش دهیم، شرکت پردیس میزبان امکانات تکنیکال مالی مورد نیاز را فراهم نموده است و در واقع این اجازه را می دهیم که آن هایی که در قالب فروشنده های بعد از ما هستند بتوانند این پسوندها را به فروش برسانند. احتیاج به قراردادهای معمول دارد، قرارداد بسته می شود و امکانات فنی در اختیارشان قرار می گیرد و نسبت به واگذاری و فروش پسوندها اقدامات خود را انجام خواهند داد. در بستر بین المللی و جهانی هم یک کتابچه قانون وجود دارد که برای فروش یک پسوند باید طبق آن قوانین عمل شود و پسوند شما در قالب آن قوانین به فروش برسد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-02-16 14:13

افزودن دیدگاه جدید