کد مطلب: 

207867

درآمد 10 هزار میلیارد تومانی فعالان دانش‌بنیان حوزه‌ی ICT در شش ماهه‌ی نخست امسال

فقیهی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 1350 شرکت دانش‌بنیان در حوزه ICT قرار دارند، اظهار کرد: با توجه به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ICT، شاهد آن هستیم، که 40 درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان متعلق به حوزه ICT است.
درآمد 10 هزار میلیارد تومانی فعالان دانش‌بنیان حوزه‌ی ICT در شش ماهه‌ی نخست امسال

به گزارش سیتنا، دکتر مهدی فقیهی، دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد اتفاقات متعددی در فضای پر گفتگوی ICT بوده‌ایم بیان کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات، با بیشترین سهم نفوذ در زندگی، محیط کسب‌وکار و اجتماع انسان‌ها توانسته، در حوزه‌های مختلفی همچون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی،  نه‌تنها در کشور بلکه در دنیا نفوذ پیدا کند و با رشد و توسعه در زیرساخت اطلاعاتی کشور، سهم قابل‌توجهی از فعالیت شرکت‌های بنیان را در حوزه  ICT جمع‌آوری کند.

فقیهی ادامه داد: با فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی توانسته‌ایم از 3 هزار و پانصد شرکت دانش‌بنیان به چیزی در حدود،  هزار و سیصد و پنجاه شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه  ICT دست‌یابیم، که این رشد قابل‌توجهی است.

دبیر ستاد توسعه اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی با اشاره به درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ICT در شش ماه نخست اول سال، اظهار کرد: درآمد فعالان دانش‌بنیان در حوزه  ICT در شش ماه نخست سال حدود 10 هزار میلیارد تومان بوده است، که معادل کل فعالیت‌های صورت گرفته در سال 95 است.

فقیهی در ادامه بابیان اینکه تمام پتانسیل موجود فضای ICT در بخش دانش‌بنیان گنجانده نمی‌شود گفت: تمام پتانسیل و فضای  ICT  کشور در بخش دانش‌بنیان گنجانده نمی‌شود و شرکت‌هایی وجود دارند که تنها در زمره شرکت‌های خلاق قرار می‌گیرند، و ازلحاظ آماری جزء دسته‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان قرار نمی‌گیرند، از سوی دیگر روزانه با استارت آپ¬های قدر و برنامه‌های کاربردی جدیدی در کشور روبرو می‌شویم، که اگر بخواهیم آن‌ها را هم در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان به‌حساب آوریم به‌طور حتم با حجم  بیشتری از فعالان دانش‌بنیانی در حوزه  ICT روبرو خواهیم شد.

وی بابیان اینکه اقتصاد جدیدی در بازار رقابتی در حوزه  ICT حاکم  شده است گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات بانفوذ در محیط کسب‌وکار باعث به وجود آمدن کسب‌وکارهای جدید در حوزه فناوری اطلاعات و همچنین ایجاد اقتصاد جدیدی در بازار شده است.
سر ریز اقتصاد دیجیتال بر زندگی مردم

فقیهی با اشاره به موضوع اقتصاد دیجیتال در دنیای امروزه کشورها گفت: کشورهای پیشرفته در پیگیری موضوع اقتصاد دیجیتال برنامه‌ریزی می‌کنند و در این مسیر دولت‌ها نیز سیاست‌هایی را برای فعالیت کسب‌وکارها مشخص می‌کند، ازاین‌رو با توجه به سیاست‌های تعیین‌شده، ورود سرریز اقتصاد دیجیتال به زندگی مردم حتمی است، به‌طوری‌که درنهایت این اقدامات شاهد خدمات و کاربردهایی بسیار نوین در کشور هستیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی بابیان اینکه ICT مبحث نوآورانه به شمار می‌رود، اظهار کرد: تحولی از سال 2010  در دنیا  با ورود شبکه‌های اجتماعی اتفاق افتاده است، به‌طوری‌که شرکت‌ها دیگر به  دنبال مزیت رقابتی نیستند،  بلکه دریافتند  ICT خود یک مزیت رقابتی است و می‌تواند بستر نوآوری، تحرک و ارائه سرویس‌های نوآورانه باشد.

وی در ادامه افزود: سالهای پیش  از 2010 تفکر حاکم بر دنیا به این شکل بود که  فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان پشتیبانی‌کننده در فضای کسب‌وکارها استفاده می‌شد، درصورتی‌که می‌توانیم از ICT  به‌عنوان دستیابی به مزیت رقابتی به‌منظور سرویس بهتر، فروش و توسعه در بخش فناوری اطلاعات بهره‌مند شویم.

فقیهی با تأکید بر اهمیت ایجاد اکوسیستم استارتاپی در کشور گفت: برای توسعه و پیشرفت فعالیت استارت آپ ها ها در حوزه ICT نیازمند زیست بومی هستیم تا فضای تسهیل گری برای رشد آن‌ها فراهم شود و این محیط باید نیازمند یک سری موجدیت ها همچون دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناورانه، مراکز رشد، سرمایه‌گذارها ، شتاپ دهنده‌ها و از همه مهم‌تر نقش‌آفرینی دولت و نهادهای حاکمیتی‌ است که بازیگران اصلی زیست‌بوم کارآفرینی هستند.

وی با اشاره به اینکه در کشور فضا برای زیست‌بوم فناورانه به‌خوبی شکل‌گرفته است گفت:  در اکوسیستم شکل‌گرفته، دولت مصوبه‌ای‌ را شکل داد تا در آن موضوعات و مشکلات  فی‌مابین، توسط کارگروهی متشکل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان برنامه و وزارت اقتصاد و وزارت ارتباطات دنبال شود.

فقیهی بابیان تصویب برنامه‌های حمایتی توسط ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی اظهار کرد:  به‌منظور  توسعه صنعت ICT،  موضوع پیوست فناوری از طرف دولت به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واگذار شد، تا این معاونت با اجرای نقش حمایتی خود بتواند در حوزه بازار سازی نقش‌آفرینی کند.

وی در ادامه گفت: با نگاه اجمالی به خرید محصولات دانش‌بنیان در حوزه  ICT درمیابیم که دولت بیشترین و بزرگ‌ترین خریدار محصولات در این بخش است. دولت می‌تواند با اطمینان از محصولات داخلی  و استفاده از آن‌ها به‌جای نمونه‌های خارجی، به انتقال تکنولوژی در پروژه‌هایی که هنوز نوآوری در کشور صورت نگرفته دست یابد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی به اشاره به دیگر نقش حمایتی این ستاد در معاونت بیان کرد: در حوزه دانش‌بنیانی و استارتاپی مسئله اساسی که با آن مواجه هستیم، رویارویی با شرکت‌های نوپا و بسیار کوچک در حوزه ICT است، به همین منظور توسعه فناوری در حوزه  ICT کمی دشوارتر صورت می‌گیرد.

فقیهی افزود: در این راستا ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی،  تمرکز خود را بر روی چند یونیکورن " شرکت‌هایی که ارزششان بیش از یک میلیارد دلار است" قرار می‌دهد، چراکه دنباله‌رو  رشد این شرکت‌های قدر و حمایت از آن‌ها،  شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به حرکت میافتند و حتی می‌توانیم شاهد رشد شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتری در این عرصه باشیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-02-14 11:54

افزودن دیدگاه جدید