کد مطلب: 

206413

لزوم برنامه‌ریزی فعالیت‌های فضایی کشور با نگاه توسعه‌ی کسب و کار

رئیس سازمان فضایی ایران، با بیان اینکه باید فعالیت‌های فضایی کشور با نگاه اقتصادی و توسعه کسب و کار برنامه‌ریزی شود، گفت: دستاوردهای فضایی کشور باید بازار مصرف داشته باشد و ایجاد اشتغال کند.
لزوم برنامه‌ریزی فعالیت‌های فضایی کشور با نگاه توسعه‌ی کسب و کار

به گزارش سیتنا، دکتر براری، معاون وزیر ارتباطات در نشستی در پژوهشکده رانشگرهای فضایی در تبریز، با اشاره به توانایی‌های خوبی که در عرص هوافضا در استان آذربایجان شرقی  وجود دارد، گفت: پژوهشکده رانشگرهای فضایی می تواند پل ارتباطی میان مراکز صنعتی، دانشگاهی و تحقیقاتی فعال این استان در عرصه فضا با ارگان‌های سیاست‌گذار و برنامه ریز در این حوزه باشد تا نقش استان در این حوزه پررنگ‌تر شود.

وی افزود: از جمله ظرفیت‌های مهم این استان، رصدخانه است که قطب محسوب می شود و در حوزه اکتشافات فضایی بوده واز اولویت‌های برنامه ده ساله دوم فضایی است.

دکتر براری افزود: بدین ترتیب، اگر نگاشت استان در برنامه توسعه فضایی مشخص شود، نقش مهمی در پیشبرد و اثرگذاری فعالیت‌های این استان در علوم و فناوری فضایی خواهد داشت.

دکتر براری اظهار داشت: به نظر من، اقتصاد فضا به سمت ارائه خدمات پیش خواهد رفت و این بخش در صنعت فضایی نقش مهمی خواهد داشت.

در ادامه این نشست، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به برنامه ده ساله دوم توسعه فضایی کشور اشاره کرد و گفت: این برنامه با همفکری ذی‌نفعان تدوین شده و در دست نهایی شدن است.

وی یادآور شد: برنامه ده ساله دوم فضایی در شورای عالی فضایی با ریاست رئیس جمهور برای تصویب مطرح خواهد شد.

دکتر براری گفت: این برنامه یک پیوست پشتیبان هم خواهد داشت که شامل اطلاعاتی در خصوص وضعیت توسعه عرصه فضا،کسب و کار، اشتغال، صادرات و همکاری‌های بین الملل در این عرصه است واینکه در حال حاضر این امور در کشور چگونه بوده ودر ١۴٠۴ چگونه خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت حضور در مجامع بین المللی فضایی، گفت: در صورت عدم حضور فعال در این مجامع، بسیاری از فرصت‌ها را از دست می دهیم.

دکتر براری همچنین اظهار داشت: در پیوست برنامه ده ساله، توجه جدی به نقش بازار می شود. ما برای اقتصاد فضایی و توسعه کسب وکار در این عرصه باید برنامه داشته باشیم تا وقتی در کار دستیابی به  فناوری‌های فضایی هستیم، بازار آن را هم داشته باشیم.

در ادامه، رئیس سازمان فضایی با اشاره به فعالیت‌های کشورهای منطقه در عرصه فضا، گفت برای تحقق اهداف سند چشم انداز ١۴٠۴ در حوزه علوم و فناوری فضایی کشور باید همه ذی‌تفعان بسیج شوند و با برنامه‌ریزی منسجم، تلاش مضاعفی داشته باشند.

وی گفت: در این جهت، باید تقسیم کار مناسبی برای اجرای برنامه توسعه فضایی کشور صورت پذیرد و از موازی کاری پرهیز نمود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-01-19 19:07

افزودن دیدگاه جدید