کد مطلب: 

206279
دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگو با سیتنا:

برنامه‌ی همگرایی شبکه‌ی ثابت و همراه مخابرات در سال 97 محقق شود/ تغییرات مدیریتی در مخابرات و همراه اول به صلاح کشور بود/ شرکت مخابرات به بدنه‌ی فنی قوی با روحی تازه نیاز دارد

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: زمانی که در شرکت مخابرات ایران مهندس صدری به عنوان مدیرعامل در نظر گرفته می‌شوند و آقای دکتر صفری نیز در هیات مدیره وارد می‌شوند، باعث امیدواری است و احساس می‌شود این مجموعه توانمندی لازم برای انتقال همراه اول به شرکت مخابرات را دارد و به خوبی این برنامه را انجام می‌دهد. سوابق این مدیران نشان دهنده‌ی این است که جسارت لازم را در کارهای قبلی خود نشان داده‌اند.
برنامه‌ی همگرایی شبکه‌ی ثابت و همراه مخابرات در سال 97 محقق شود/ تغییرات مدیریتی در مخابرات و همراه اول به صلاح کشور بود/ شرکت مخابرات به بدنه‌ی فنی قوی با روحی تازه نیاز دارد

مهندس فرامرز رستگار در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون تغییرات مدیریتی در شرکت مخابرات ایران، گفت: تغییراتی که در مدیریت ارشد مخابرات ایران و همراه اول رخ داده است در راستای برنامه‌ای است که حدود 20 ماه پیش برای شرکت مخابرات و همراه اول در نظر گرفته شد. در آن زمان دکتر سرائیان، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و مهندس قنبری، رییس هیات مدیره‌ی این شرکت با همکاری سایر مدیران، ره‌نگاشت پنج ساله را برای تحول شرکت مخابرات ایران در همان ماه‌های اول حضورشان تنظیم کردند و این امر بسیار امیدبخش بود و برنامه‌ای است که تا پنج سال آینده مشخص است که در مجموعه‌ی مخابرات کشور چه اقداماتی باید انجام شود.

رستگار افزود: گام اول خوشبختانه با موفقیت انجام شد و این گام ادغام شرکت‌های مخابرات استانی با شرکت مخابرات ایران بود که به عنوان ایجاد یک بدنه‌ی واحد با یک مدیریت و هیات مدیره به منظور یک دست شدن تصمیمات و سیاست‌های مجموعه مخابرات کشور و در حوزه‌ی شرکت مخابرات ایران انجام شد که کار ساده‌ای نبود و در سال‌های قبل چندین بار قرار بود این اتفاق رخ دهد، ولی با پیگیری و مقاومتی که در مجموعه‌ی شرکت مخابرات وجود داشت نهایتا با موفقیت انجام شد و در حال حاضر در حوزه‌ی مخابرات ثابت در اصل یک شرکت داریم و باقی شرکت‌های مخابرات استانی تحت عنوان مناطق تحت مدیریت شرکت مخابرات ایران فعالیت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: گام دوم سنگین تر است و در ابتدا به دلیل حساسیت‌های زیادی که در این مرحله وجود داشت، برداشت می‌شد که عملی نشود. گام دوم باید از اواخر سال جاری شکل گیرد و در سال 97 محقق شود که موضوع همگرایی شبکه ثابت و همراه اول است؛ هم به لحاظ تشکیلاتی و سازمانی و هم به لحاظ شبکه‌ای. شرکت مخابرات ایران و همراه اول یک بدنه هستند و یک پروانه برای شرکت مخابرات ایران صادر شده است که طی آن پروانه، مخابرات ایران اجازه داشته است هم سرویس های ثابت و هم سرویس‌های موبایل را ارائه دهد، که سرویس های موبایل در قالب همراه اول شکل می گیرد، ولی تمام این ها یک پروانه هستند و در این پروانه شرکت مخابرات ایران در اصل مسوول پیاده سازی ضوابط آن پروانه است. در این کار حساسیت‌هایی وجود داشت که ادغام و همگرایی از نظر تشکیلات سازمانی و شبکه سازی، تهیه تجهیزات و پیاده سازی آن صورت گیرد.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در ادامه‌ی گفت‌وگو با سیتنا گفت: ترکیبی که این روزها شاهدیم برای شرکت مخابرات ایران و همراه اول در نظر گرفته شده است، من را به عنوان شخصی که در رابطه با پیاده سازی این همه سال نگران بودم را به شدت امیدوار کرد و این تغییرات به صلاح کشور است. اگر نگاهی در سطح کشور داشته باشیم و به صورت بخشی به این امر ننگریم و به یکپارچه بودن شبکه‌ی ثابت و همراه توجه کنیم، این امر برای کشور بسیار حائز اهمیت است. به لحاظ آنکه در کشور منابع مالی محدودی داریم، ولی انتظارات و برنامه‌های بسیار گسترده وجود دارد که این دو شرکت بزرگ که اصل سرمایه گذاری در آن صورت می گیرد، اگر رفتار همگرایی داشته باشند با منابع کمتر، خروجی بهتری را انتظار خواهیم داشت.

وی گفت: زمانی که در شرکت مخابرات ایران مهندس صدری به عنوان مدیرعامل در نظر گرفته می‌شوند و آقای دکتر صفری نیز در هیات مدیره وارد می‌شوند، باعث امیدواری است و احساس می‌شود این مجموعه توانمندی لازم برای انتقال همراه اول به شرکت مخابرات را دارد و به خوبی این برنامه را انجام می‌دهد. سوابق این مدیران نشان دهنده‌ی این است که جسارت لازم را در کارهای قبلی خود نشان داده‌اند.

رستگار درباره‌ی سوابق مدیریتی مهندس صدری، افزود: زمانی که مهندس صدری وارد رایتل شدند، رایتل تقریبا در شرایطی بود که احتمال لغو پروانه برای آن وجود داشت. رایتل سال‌ها به تعهد پروانه خودش عمل نکرده بود و اگر در دوره‌ی انحصار می‌توانست شبکه ای ایجاد کند، بخش بزرگی از بازار را در اختیار می‌گرفت. ولی از این فرصت استفاده‌ی درست نشد و زمانی که دو اپراتور دیگر اجازه‌ی نسل چهارم را گرفتند و این انحصار برداشته شد، رایتل در وضعیتی بود که شاید سهامدارانش هم تمایلی به کار نداشتند و بازاری را در اختیار نداشتند. زمانی که مهندس صدری مدیریت رایتل را در آن فضای نگران کننده پذیرفتند، توانستند سرویس‌های رایتل را ارائه دهند و سهمی در بازار ارتباطات موبایل داشته باشند.

وی ادامه داد: دکتر صفری نیز با توجه به تجاربی که در طول 25 سال گذشته در امور بین الملل و به عنوان سفیر در امور خارجه داشتند، همچنین در شرکت مخابرات ایران در معاونت توسعه مهندسی حضور داشتند و در هیات مدیره مخابرات ایران نیز بودند و همچنین سال ها به عنوان رییس هیات مدیره‌ی کارخانجات مخابراتی شیراز فعالیت می کردند، رفتار ایشان در شرکت مخابرات ایران از جنس حمایت از تحقیق، تولید و استفاده از توانمدی‌های داخل خواهد بود. از نظر اقتدار و تصمیم گیری و جسارت هیچ جای شکی وجود ندارد.

رستگار افزود: این ترکیب به اتفاق سایر دوستان که در هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات هستند حاکی از این خواهد بود که تحولی در ادامه‌ی کاری که آقای دکتر سرائیان و آقای مهندس قنبری انجام می دادند و مقدماتش را فراهم آورده بودند به وجود خواهد آمد.

دبیر سندیکای شرکت مخابرات ایران ادامه داد: دوستانی که در هیات مدیره‌ی همراه اول نیز قرار گرفتند تعدادی از اعضای هیات مدیره‌ی مخابرات ایران بودند که تغییر سنگر داده اند و در همراه اول شروع به کار می‌کنند. این دوستان زمانی که در شرکت مخابرات ایران بودند به این نتیجه رسیده بودند که ادغام همراه اول و ثابت انجام شود و این همگرایی رخ دهد. طبیعتا با توجه به مطالعاتی که داشته اند در هیات مدیره به فواید این ادغام اشاره خواهند کرد و این انتقال با وضعیت بهتری رخ خواهد داد. مجموعه‌ی این رویدادها باعث امیدواری است و تاکید بنده بر این بود که اگر این فاز به درستی مدیریت نشود به انجام نخواهد رسید.

رستگار خاطرنشان کرد: با انجام این فاز، همراه اول و شرکت مخابرات ایران سودمند خواهند بود و از همه مهم‌تر با وجود این یکپارچگی، با به حرکت درآمدن یک بنگاه فکری، تمام مراکز تحقیقاتی و تولیدی کشور از این حالت کنونی خارج می‌شوند و شکوفایی جدیدی شکل می‌گیرد. شرکت مخابرات ایران پیشران این موضوع است. ما در کشور نمی‌توانیم در صنعت ICT تکیه کنیم مگر اینکه شرکت مخابرات ایران به تشکیلات کاملا پویا تبدیل شود و برنامه‌های توسعه‌ای را با تامین منابع ملی پیش برد. همه به دنبال رونق شرکت مخابرات هستیم.

وی گفت: به عنوان شخصی که از بیرون نظاره گر هستم، به مدیران این مجموعه پیشنهاد می‌کنم که مجموعه را به عنوان بخشی از کشور بدانند و نگاه بخشی نداشته باشند. نگاهشان ملی باشد و کاری را انجام دهند که بنگاهشان رونق پیدا کند. بخش‌های فنی که در این چند سال تضعیف شده است را تقویت کنند چرا که شرکت مخابرات به بدنه‌ی فنی قوی نیاز دارد ولی از جنسی جدید نه قدیمی. شرکت مخابرات ایران باید کلان نگر باشد و از مشاوران جامع استفاده کند و کار مشاور را نظارت کند و با آن گفت‌وگو داشته باشد و در نتیجه‌ کار از نظر اجرایی به شرکت‌ها EPC داده شود که در طراحی و تامین جنس و اجرا بتوانند مسوولیت بر عهده گیرند و مخابرات خودش را درگیر کارهای ریز نکند؛ چرا که برای کارهای بزرگ اگر به صورت ریز وارد شوید قطعا موفقیتی حاصل نخواهد شد.

رستگار در بخشی دیگر از گفت‌وگو با سیتنا، اظهار داشت: تجدید ساختاری در شرکت مخابرات ایران باید رخ دهد که بتواند همه‌ی موارد را به صورت کلان مدیریت و تعریف کند و تحویل گیرد و ارائه دهد. تشکیلات شرکت مخابرات در بسیاری از مناطق باید اندکی تغییر کند و بتواند با نهادهای بیرونی که جای سرویس خرد سرویس کلان قرار است ارائه دهند گفت‌وگو کند. بخش خصوصی خوشبختانه بسیار توانمندتر از گذشته است، اما مجموعه‌ی شرکت مخابرات ایران نسبت به گذشته ضعیف تر شده است و نیاز به بازنگری توسط مدیران جدید دارد.

گفت‌وگو از زهرا طاهری خبرنگار سیتنا

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-01-14 15:24

افزودن دیدگاه جدید