کد مطلب: 

206259

پیوند دانشگاه و استارتاپ‌ها؛ زمینه‌ساز رونق اقتصاد دانش‌بنیان

به اعتقاد معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، دانشگاه‌ها به عنوان منشأ رشد و جزء جدائی ناپذیر از جامعه می‌توانند با کمک به شکل گیری و توسعه استارتاپ‌های دانشگاهی، رونق اقتصاد دانش بنیان را بر بستر زیست بوم کارآفرینی و نوآوری رقم بزنند.
پیوند دانشگاه و استارتاپ‌ها؛ زمینه‌ساز رونق اقتصاد دانش‌بنیان

به گزارش سیتنا، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در اختتامیه رویداد کارآفرینی دانشگاه پیام نور در حوزه دیجیتال با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در عرصه‌های گوناگون جامعه از جمله اقتصاد گفت: دانشگاه به عنوان جزء جدایی ناپذیر جامعه، با بهره‌مندی از ظرفیت منحصر به‌فرد جوانان خلاق و تحصیل کرده می‌توانند زمینه ساز شکل گیری اقتصاد دانش بنیان در کشور باشند. 

ستاری با اشاره به رشد چشمگیر دانشجویان ایرانی و افزایش دامنه حضور این دانشجویان در کشور، اظهار کرد: اگرچه در سال‌های ابتدای انقلاب، بخش قابل توجهی از دانشجویان ایرانی در دیگر کشورها اقامت داشتند، اما اکنون بخش قابل توجه این سرمایه ارزشمند انسانی در اختیار کشورمان قرار دارد؛ اما چالش اساسی بر سر نقش‌آفرینی این ظرفیت عظیم در تولید ناخالص ملی کشور است. 

ظرفیت عظیم نیروری انسانی علی‌رغم باورهای نادرست 

وی با اشاره به آمارهای نادرست و بدون اساس درباره روند  مهاجرت دانشجویان ایرانی به دیگر کشورها گفت: اگرچه اوایل انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو در کشور و ۱۰۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور وجود داشت که از این تعداد، حدود ۵۷ هزار نفر فقط در آمریکا تحصیل می کردند 

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: امروز اما با بیش از  ۴ میلیون دانشجو در کشور و ۴۸ هزار دانشجو در خارج از کشور که صرفا ۱۲ هزار نفر از آنان مقیم آمریکار هستند، از ظرفیت قابل توجه نیروی انسانی و تحصیل کرده برخواردیم. ظرفیتی که صرفاً با نقش‌آفرینی دانشگاه ها در زیست بوم کارآفرینی و شکل‌گیری بستر منایب کارآفرینی این جوانان می‌تواند در عرصه اقتصاد، اثرگذار شود.  

ستاری، با بیان این‌که دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری می‌توانند استان‌ها را به سوی تبدیل شدن به بستر مناسب کارآفرینی و رشد استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان سوق دهند، اظهار کرد: شهرها با همدلی دانشگاه ها و پارک‌های علم و فناوری، می‌توانند بستر مناسب رشد استارتاپ‌های را فراهم کنند و تمام شهر را به زیست بوم کارآفرینی و نوآوری بدل کنند. 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به حمایت از مدل های موفق کسب و کار دانشگاه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: دانشگاه ها به عنوان بخش اساسی تحقق زیست بوم کارآفرینی  میتوانند با رونق استارتاپ‌ها ضمن کمک به اشتغال دانشجویان، بخش قابل توجهی از درآمد خود را برای توسعه تحقیق و پژوهش از محل سودآوری این کسب و کارها تأمین کنند. 

ستاری ضمن تاکید بر ایجاد زیست بوم برای فعالیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در اطراف دانشگاه‌ها، گفت: حدود سه هفته پیش آخرین آمار شرکت های شکل گرفته در اطراف دانشگاه صنعتی شریف ۲۷۸ شرکت بود که هفته پیش این تعداد به ۳۰۵ شرکت افزایش یافته است و قیمت زمین نیز ۲۵ درصد افزایش یافته است، این بطور حتم ناشی از حجم شرکت هایی است که در این منطقه مستقر شده اند. 

حرکت دانشگاه پیام نور به سوی کارآفرینی فناورانه 

محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور به حرکت این دانشگاه به سوی پژوهش محوری و کارآفرینی گفت: اگرچه دانشگاه پیام نور تاکنون بر آموزش را محور و اساس کار خود قرار داده است، اما با تکیه به ظرفیت عظیم  نیروی انسانی جوان و خلاق، وجود زیرساخت‌های آزمایشگاهی مناسب و تجهیزات برخی از مراکز، در حال برنامه ریزی برای پژوهش های کاربردی و فناوری هستیم که در کنار استارت آپ ها و مراکز رشد و علم وفناوری بتواند به کسب و کار منجر شود  

وی حرکت دانشگاه پیام نور در عرصه المللی اشاره کرد و گفت: این می تواند شامل مباحث علم، فناوری و پژوهش که برای ثمر دهی به طور حتم نیازمند یک نیازمد تعریف اکوسیستم است باشد. 

سرپرست دانشگاه پیام نور در ادامه با بیان اینکه، این دانشگاه از پتانسیل عظیم در سراسر کشور برخوردار است گفت: دانشگاه پیام نور علاوه بر بحث های آموزشی در بحث آموزش های مهارتی مورد نیاز نیز می تواند برای سیستم آموزشی کشور راهگشا باشد.  

معرفی برگزیدگان و افتتاح ۳ مرکز نوآوری  

در ادامه این مراسم، با حضور معاون علمی و فناوری، ۳ مرکز نوآوری دانشگاه پیام نور از طریق ویدئوکنفرانس در شهرهای خراسان رضوی، فارس و تهران کار خود را آغاز کردند. 

آئین اختتامیه نخستین و بزرگ‌ترین رویداد کارآفرینی دانشگاه پیام نور در حوزه تولید محتوای  با معرفی برگزیدگان این رویداد به کار خود پایان داد 

این رویداد کارآفرینی با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری شرکت فناور ابر زندگی با هدف توسعه و تقویت  استارتاپ‌های دانشگاهی در حوزه تولید محتوا، جذب و پرورش کارآفرینان بالقوه و نوپا در مراکز دانشگاهی، شکل‌گیری و توسعه‌ی زیست‌بوم کارآفرینی، حمایت مادی، آموزشی و معنوی از صاحبان ایده و محصول و همچنین هدایت و ایده‌ها در مسیر تجاری‌سازی ششم تا هشتم شهریورماه سال جاری در دانشگاه پیام نور برگزار شد. 

در قالب این رویداد، بیش از ۵۴۳ طرح اولیه به دبیرخانه این رویداد ارسال و از این تعداد، ۳۴ طرح به مرحله بعد راه یافتند و پس از بررسی نهائی طرح‌ها توسط داوران، ۱۱ طرح برگزیده و با همکاری ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مرکز شتابدهی دانشگاه پیام نور استقرار یافتند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-01-13 23:18

افزودن دیدگاه جدید