کد مطلب: 

206244
مهندس آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران:

برداشته شدن نرخ ارز مبادله‌ای از واردات گوشی و افزایش نرخ ارز از عوامل افزایش قیمت گوشی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: چند اتفاق باعث افزایش نرخ گوشی شده که پیگیری مساله هستیم؛ بخشی از آن ناشی از افزایش نرخ ارز و بخشی نیز ناشی از برداشته شدن نرخ ارز مبادله ای از واردات گوشی بوده است.
برداشته شدن نرخ ارز مبادله‌ای از واردات گوشی و افزایش نرخ ارز از عوامل افزایش قیمت گوشی است

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهندس محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه امضای تفاهمنامه در وزارت اقتصاد و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مطابق آمارهای شبکه ارتباطی کشور، 60 درصد از گوشی های آیفونی که در بازه‌ی زمانی اجرای طرح رجیستری فعال شده اند از مجاری رسمی وارد کشور شده اند، گفت: قبل از اجرای طرح رجیستری کمتر از 5 درصد گوشی هایی که فعال می شدند از مجاری رسمی کشور وارد شده بودند که مفهومش این است که 40 درصد گوشی ها غیرمجاز هستند که ممکن است گوشی های غیرمجازی باشد که به عنوان مسافری وارد و سپس از کشور خارج شده باشند و بخشی مربوط به آمار گوشی های همراه مسافر باشد که بعد از پرداخت عوارض گمرکی با تاخیری مجاز شناخته می شوند.

وی در مورد نهایی شدن اجرای طرح رجیستری برای گوشی های ساخت شرکت اپل، افزود: بنا به آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، 5 هزار گوشی آیفون غیرفعال شدند که البته ممکن است از میان آنها تعدادی گوشی وارد و سپس از ایران خارج شده باشند.

آذری جهرمی با اشاره به وجود اشکالاتی در اجرای طرح رجیستری و دریافت بخشی از این اشکالات از سوی جامعه خبرنگاران کشور، اظهار کرد: در مجموع کارکرد سیستم، بالای 95 درصد رضایت جمع را داشته است و اختلالات درون سیستم حداقل است.

وی با بیان اینکه اعتراضاتی به گرانی گوشی داشتیم که روی آن حساس هستیم، خاطرنشان کرد: چند اتفاق باعث افزایش نرخ گوشی شده که با وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری مساله هستیم که بخشی از آن ناشی از افزایش نرخ ارز و بخشی نیز ناشی از برداشته شدن نرخ ارز مبادله ای از واردات گوشی بوده است.

وی با اعلام اینکه ممکن است به دلیل وجود کانال های محدود برای واردات، هماهنگی های انجام شود که بر اساس رقابت نباشد، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال این موضوع است که به سایت های فروش آنلاین، مجوز واردات داده شود تا در رقابت با بازار سنتی، نرخ ها را بشکنند.

وی از برگزاری جلسه ای در سطح وزرا در هفته آینده برای برای پیگیری مساله طرح ثبت گوشی های تلفن همراه خبر داد و افزود: در این جلسه جوانب را مجدد بررسی می کنیم و تصمیم گیری می کنیم که فاز بعدی را چه زمانی اجرا کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-01-13 12:18

افزودن دیدگاه جدید