کد مطلب: 

206237

تشکیک در آمار کاهش 90 درصدی کاربران ایرانی فعال در تلگرام

علی رغم اعلام معاون محترم قضایی دادستان کل کشور مبنی بر کاهش 90 درصدی میزان دسترسی به تلگرام در سامانه فضای مجازی کشور با وجود تبلیغات پرحجم برای استفاده از فیلترشکن‌ها، نمودارهای جهانی دسترسی کاربران ایرانی به تلگرام این میزان کاهش را نشان نمی‌دهد.
تشکیک در آمار کاهش 90 درصدی کاربران ایرانی فعال در تلگرام

به گزارش خبرنگار سیتنا، عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در مطلبی در کانال شخصی‌اش در پیام‌رسان سروش، نوشت: بررسی های به عمل آمده حاکی است علیرغم تبلیغات پرحجم جهت استفاده از فیلترشکن برای دسترسی به تلگرام، فعالیت تلگرام در فضای مجازی کشور بیش از 90 درصد کاهش داشته است.

معاون قضایی دادستان کل کشور، در عین حال تاکید کرد: خوشبختانه تا کنون چند میلیون از کاربران تلگرام به پیام رسان‌های داخلی مهاجرت کرده اند. طی مدت کوتاهی که تلگرام فیلتر شده است پیام رسان های اجتماعی بومی مشابه آن مانند "سروش"، "بله"، "آی گپ" و "گپ" رشد کمی و کیفی فوق العاده ای داشته اند.

این اظهارات در حالی صورت گرفته است که آمار غیر رسمی از نصب پیام رسان‌های سروش، بله، آی گپ، گپ و بیسفون به میزان حداکثر دو میلیون بار خبر می‌دهد؛ اگرچه برخی کاربران هم چند پیام رسان ایرانی را همزمان نصب کرده اند.

در همین حال، محمدعلی وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس، می‌گوید: طبق آخرین آمارها حجم دسترسی به تلگرام قبل از فیلترینگ حدود 40 میلیون نفر بوده که این تعداد پس از فیلتر به 25 تا 30 میلیون نفر رسیده است.

در همین حال برخی منابع از استفاده‌ی 10 میلیون کاربر ایرانی از فیلترشکن سایفون برای دور زدن فیلترینگ خبر می‌دهند.

بررسی‌های نمودارهای جهانی دسترسی کاربران ایرانی به تلگرام نشان می‌دهد که میزان دسترسی کاربران ایرانی در روزهای نخستین فیلترینگ تلگرام در ایران تا 70 درصد کاهش داشت، ولی این میزان در روزهای اخیر به حدود 30 درصد رسیده است که با رقم 90 درصدی معاون محترم قضایی دادستان کل کشور اختلاف دارد.

گفتنی است؛ مهندس آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناظره‌ای با دکتر خرم‌آبادی، تاکید کرده بود که استعداد فعالان صنعت فضای مجازی در داخل کشور زمانی در حوزه‌ی اجرا محقق می‌شود که قوانین قضایی در راستای حمایت از آنان اصلاح شود، که در همین راستا انتظار می‌رود زمینه‌ی فعالیت بدون دغدغه و البته در چارچوب قوانین جوانان فعال فضای مجازی در داخل کشور فراهم شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-01-12 18:48

افزودن دیدگاه جدید