کد مطلب: 

205671
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سیتنا:

داکت و سیم مسی جزو انفال بوده و نباید به مخابرات واگذار می‌شد/ با تدبیر آقای جهرمی امکان استفاده‌ی سایر شرکت‌های مخابراتی از زیرساخت‌های شرکت مخابرات مهیا شود/ دولت می‌تواند سهام خود در مخابرات را واگذار کرده و داکت و سیم مسی را از مخابرات بخرید

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: شرکت مخابرات ایران در زمان خصوصی سازی با یکسری دارایی‌ها و اموال واگذار شده بود که داکت و سیم مسی نیز به مخابرات واگذار شد و در حال حاضر جزو اموال مخابرات است، در حالی که این اموال جزو انفال بوده و نباید واگذار می‌شد.
داکت و سیم مسی جزو انفال بوده و نباید به مخابرات واگذار می‌شد/ با تدبیر آقای جهرمی امکان استفاده‌ی سایر شرکت‌های مخابراتی از زیرساخت‌های شرکت مخابرات مهیا شود/ دولت می‌تواند سهام خود در مخابرات را واگذار کرده و داکت و سیم مسی را از مخابرات بخرید

دکتر "سعید باستانی" در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیتنا، با اشاره به سوال خود از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با آزادسازی داکت و سیم مسی شرکت مخابرات ایران، گفت: این درخواست آزادسازی به منظور ایجاد رقابت در عرضه‌ی خدمات ثابت و ساماندهی باندهای فرکانسی است.

وی، با اشاره به نحوه‌ی واگذاری شرکت مخابرات ایران، گفت: شرکت مخابرات ایران در زمان خصوصی سازی با یکسری دارایی‌ها و اموال واگذار شده بود که داکت و سیم مسی نیز به مخابرات واگذار شد و در حال حاضر جزو اموال مخابرات است، در حالی که جزو انفال بوده و نباید واگذار می‌شد.

باستانی افزود: مخابرات یک‌سری تعهداتی داشته که آن‌ها را باید اجرایی می‌کرد و به لحاظ قانونی و حقوقی نیز آن‌ها را محقق کرده است، اما موضوع این است که شرکت‌های جدیدی که در حوزه‌ی تلفن ثابت مجوزهای مشابه با شرکت مخابرات دارند و بخواهند در این زمینه ورود کرده و به مردم سرویس دهی کنند باید خودشان داکت و کابل بکشند و طبیعتا هزینه‌ی بسیار بالایی برای آن‌ها دارد و لذا فعالیت آن‌ها اصلا به صرفه نیست.

نماینده‌ی مردم شهرستان‌های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس، با بیان اینکه در طول سالیان سال و بر اساس نیاز، این داکت‌ها و سیم‌های مسی کشیده شده ولی در حال حاضر همه جزو اموال شرکت مخابرات ایران بوده و شرکت‌های خصوصی نمی‌توانند از آن استفاده کنند، تاکید کرد: در آن زمان اشتباهی صورت گرفته که نباید می‌گرفت. حالا سوال این است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چگونه با یک روش و متدی ورود کند که شرکت‌های دیگر نیز بتوانند از این زیرساخت استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در عین حال بیان کرد: طبیعتا با وضعیتی  که به وجود آمده فضای کاملا غیررقابتی را در این زمینه شاهدیم و در هر جایی که رقابت نباشد خدمات و سرویس دهی به مردم کاهش می‌یابد.

این نماینده‌ی مجلس در ادامه‌ی گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، تصریح کرد: باید تدابیری اندیشیده شده و شخص آقای جهرمی با مخابرات ایران مذاکره کنند تا شرکت‌های دیگر نیز بتوانند از داکت‌ها و کابل‌های مسی استفاده کنند تا رقابت به وجود آمده و در فضای رقابتی مردم در نهایت منتفع شوند، تا در نهایت  شاهد کاهش قیمت و افزایش کیفیت و خدمات ارایه شده باشیم و یا  اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سهام مخابرات خود را در بورس واگذار کند تا از پولی که از این راه به دست می‌آید بتوان داکت و سیم مسی را از مخابرات خریداری کرده و به شرکت‌ها واگذار کرد.

وی ادامه داد: با این کار و تقسیم عادلانه‌ی این زیرساخت‌ها به شرکت‌ها، فضای رقابت عادلانه ایجاد می‌شود و البته همه‌ی این‌ها در حالی است که این زیرساخت‌ها در حال حاضر جزو اموال مخابرات ایران است.

وی با بیان اینکه باید راهکارهای دیگری نیز در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد تا در نهایت به جمع بندی برسیم، اظهار کرد: حوزه‌ی حقوقی وزارت ICT ممکن است راهکارهای بهتری داشته باشد.

این نماینده مجلس، در عین حال یادآور شد: هزینه‌هایی که در طول سالیان سال برای ایجاد این زیرساخت‌ها صرف شده، در زمان دولتی بودن مخابرات جزو انفال بوده و طبیعتا این زیرساخت‌ها نمی‌توانسته به مخابرات ایران واگذار شود، بنابراین باید این نکته نیز مدنظر قرار گیرد.

متن سوالات دکتر باستانی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-12-26 20:10

افزودن دیدگاه جدید