کد مطلب: 

205531

فضای مجازی فضایی واقعی برای ترویج فرهنگ و آثار دینی است

وزیر ارتباطات گفت: فضای مجازی یک فضای واقعی برای ترویج فرهنگ و آثار دینی است.
فضای مجازی فضایی واقعی برای ترویج فرهنگ و آثار دینی است

به گزارش سیتنا، محمدجواد آذری جهرمی در بیست و ششمین اجلاس سراسری نماز که در بندرعباس در حال برگزاری است، بیان داشت: فضای مجازی فضایی است که در این پدیده یک خصلت و خاصیتی است که آن را از سایر پدیده‌ها متفاوت می‌کند و آن‌هم انتشار با سرعت بالا است.

وی با تاکید بر اینکه فضای مجازی مهم‌ترین ابزار ترویج است، عنوان کرد: امروز بشر به اطلاعات اولیه نیاز ندارد، بلکه با توجه به حجم بالای انتظار مطالب در فضای مجازی افراد بانک اطلاعاتی را دارند و اخبار و محتوا نقشه ارتباطی افراد است که نقاط از قبل شکل‌گرفته را در ذهن مخاطب متصل می‌کند. پیام و خبری که در فضای مجازی منتشر می‌شود هرکس به‌اندازه اطلاعاتش برداشت می‌کند.

آذری جهرمی با بیان اینکه ذائقه امروز مردم اخبار ساندویجی و فست فودی است، اظهارداشت: امروز محتوا و اخبار ساندویجی نقشه راه را ترسیم می کند. باید ابتدا پیام واقعی نماز را بیان کرده و به‌خوبی مطرح کنیم البته مهم است از چه مرجعی صادر شود و شنونده به اعمال خودمان می‌بیند و سپس می‌پذیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آمار منتشر شده در خصوص آمار تولید محتوای دینی و مطالب غیراخلاقی در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: میزان تولید و پخش مطالب دینی و غیراخلاقی در فضای مجازی 5درصد است. اما با نگاهی به تاثیرگذاری این مطالب می بینیم که یک دعای فرج و یا صلوات خاصه امام رضا(ع) حدود 20 میلیون بار بازدید دارد اما یک مطلب غیراخلاقی یک‌میلیون بار دیده می شود. نشان می دهد بستر لازم در جامعه وجود دارد و اقبال مردم به مطالب دینی بیشتر است.

وی ادامه داد: دشمنان انقلاب از هر ابزاری برای نابودی انقلاب و اسلام استفاده می کنند. تهاجم فرهنگی یکی از راههای حمله به انقلاب و اعتقادات دینی مردم است. در زمانی با ویدئو و سپس ماهواره را برای نابودی دین وارد زندگی و خانه های مردم کردند اما همچنان می بینیم در شبهای قدر و مراسم راهپیمایی اربعین شاهد رشد بیش از گذشته مردم در این اجتماعات بزرگ دینی و انقلابی هستیم. پس نشان می‌دهد پایه اطلاعاتی مردم که در ذهنشان شکل‌گرفته، دلدادگی‌شان و تمامی این موارد وجود دارد و اعتقادات مردم سر جای خود است.

وی با بیان اینکه باید هنر کرده و نقشه راه را به‌درستی انتقال داده و آن را به‌نوعی طراحی کنیم که با عملمان بخواند، افزود: باید پیام را اصولی منتقل کرد، عنوان کرد: شاید جوانان ما امروز حوصله و وقت نداشته و توجه ای به سخنرانی نداشته باشند اما با ابزارهای جدید مانند فتوتیتر و موشن گرافی می‌توان پیام خود را به آن جوان رساند.

وی با بیان اینکه داستان‌های متعددی در خصوص نماز وجود دارد، اضافه کرد: باید واقعیت‌های زندگی و گره‌گشایی نماز بیان شود زیرا در اذهان می‌نشیند و می‌توان از این ظرفیت در فضای مجازی بهره برد و مسئولیت ما برای ترویج دین بالاتر از نگرانی آسیب‌های فضای مجازی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه به هنر، سلیقه و توانمندی برای انتقال این مفهوم نیاز است، خاطرنشان کرد: با یک ویدئو می‌توان به شبهات از اساس پاسخ داد و البته یکی از اثرات منفی فضای مجازی همین ایجاد شبهه است و باید در مقابل آن به فرموده مقام معظم رهبری موضع فعالانه داشته باشیم. نباید تمام حواسمان به دفاع کردن باشد بلکه باید به فکر جا انداختن مطالب و پیام‌های دینی هم باشیم.

وی با تأکید بر اینکه فضای مجازی ابزار ترویج است اما نباید ذات ترویج یادمان رود و به خود فراموشی دچار شویم، گفت: فضای مجازی امروز تک‌بعدی نیست بلکه تمامی ابعاد انسان را مشاهده می‌کند و این ابزار بی‌نظیر امروز در اختیار ما وجود دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: اگر در فضای مجازی با فرمول خاص در این عرصه ورود کنیم، اثرگذار خواهیم بود و در فضای مجازی چه مدیران وزارت ارتباطات و فناوری و اطلاعات را به جمع‌آوری مطالب نماز اول وقت و ترویج فرهنگ نماز و عمل به آن تأکید کردم تا در ترویج آن تلاش کرده و آن را گسترش دهیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-12-21 11:38

افزودن دیدگاه جدید