کد مطلب: 

205501
آذری جهرمی در نخستین اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی:

با تحقق دولت همراه، رانت و فساد کاهش می‌یابد/ مانع جدی در پیاده سازی دولت همراه، فرآیندهای اداری موجود است/ برنامه جدی وزارت ارتباطات توسعه سرویس های بومی است

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه امروز به تحقق دولت همراه نزدیک تر شده ایم، افزود: بدون شک با کمترشدن مراجعات مردمی، رانت و فساد کاهش خواهد یافت. توسعه دولت همچنین همراه کمک شایانی به کاهش هزینه‌های مردم در مراجعه به دستگاه‌های اجرایی کشور و صرفه جویی در هزینه های دیوانی دولت خواهد کرد.
با تحقق دولت همراه، رانت و فساد کاهش می‌یابد/ مانع جدی در پیاده سازی دولت همراه، فرآیندهای اداری موجود است/ برنامه جدی وزارت ارتباطات توسعه سرویس های بومی است

به گزارش سیتنا، متن سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی، بدین شرح است:

سلام علیکم
ریاست محترم جمهور، خانم ها و آقایان
چه کرده ایم؟
امروز ICT زیرساخت توسعه بسیاری از امور از جمله حقوق شهروندی است. گردش آزاد اطلاعات، شفاف سازی نظام اداری و کاهش فساد، ایجاد فرصت‌های برابر شغلی و نیز عدالت اجتماعی از محورهای مهم منشور حقوق شهروندی است که یکی از زیرساخت های اصلی اجرای آن فناوری اطلاعات است.
رشد حدود ۱۵ برابری کاربران پهن باند، پوشش تقریبا سراسری نسل سوم و چهارم تلفن همراه و حل مشکلات مناطق روستایی در عرصه ارتباطات، زیرساختی را فراهم نموده که به اذعان همگان باعث گردش آزاد اطلاعات و شفافیت در نظام اداری شده است.
این زیرساخت‌ها باعث ایجاد فرصت برابر شغلی برای جوانان شده و امروز به خوبی شاهد هستیم که کسب و کارهای نوپا در کشور با تشکیل گروه های کوچک اقدامات بزرگی انجام می دهند و بدون توجه به جنسیت وقومیت، باعث خلق ثروت و رفاه و ایجاد شغل برای جوانان مستعد شده است.
ما امروز به تحقق دولت همراه نزدیک تر شده ایم. بدون شک با کمترشدن مراجعات مردمی، رانت و فساد کاهش خواهد یافت. توسعه دولت همچنین همراه کمک شایانی به کاهش هزینه‌های مردم در مراجعه به دستگاه‌های اجرایی کشور و صرفه جویی در هزینه های دیوانی دولت خواهد کرد.

چالش ها
توسعه این فضا اما چالش های جدیدی را هم خلق کرده است. با رشد فناوری ها و وابستگی بیشتر زندگی مردم به این عرصه مسئله صیانت از حریم خانواده و صیانت از حریم خصوصی مردم و صیانت از حقوق کسب و کارها در فضای مجازی به عنوان بخشی از حقوق شهروندی اهمیتی چندین برابر یافته است.
از سوی دیگر کمبود قوانین و مقررات متناسب با کسب و کارهای نوپا و بعضاً انطباق مقررات حوزه‌های سنتی به حوزه‌های نوین توسط مراجع دولتی و نیز مراجع قضایی باعث شده که موانع متعددی برای این کسب و کارها پدید آید.
مانع جدی در پیاده سازی دولت همراه، فرآیندهای اداری موجود است. برخی از روال‌های فعلی قابلیت تبدیل شدن به روال‌های الکترونیکی را ندارند و با مخالفت‌های صنفی دستگاه‌های دولتی و نیز عدم‌ هماهنگی بین قوای مجریه و قضاییه این موضوع مهم با پیشرفت قابل انتظار مواجه نمی‌شود. اگر چه هریک از دستگاه‌ها به تنهایی در الکترونیکی کردن اقدامات خود"خوب" عمل کرده‌اند اما در اتصال فرایندها با مشکلاتی مواجهیم.

چه خواهیم کرد؟
در دهه فجر امسال با بضاعت موجود از نرم افزار موبایل محور"دولت همراه" رونمایی می کنیم.
تا دهه فجر سامانه ای اختصاصی برای رسیدگی به شکایات مردم از ارائه دهندگان خدمات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و APP رسیدگی به نقض حقوق شهروندی در این حوزه به بهره برداری می‌رسد .
با اتکا به اصل ۲۵ قانون اساسی و برای تقویت اعتماد عمومی به تولیدات داخلی در عرصه فضای مجازی تلاش می‌کنیم تا بخش عمده ای از اطلاعات ملت ما در سرورهای داخلی ذخیره سازی و پردازش شود.
از ظرفیت شورای اجرائی فناوری اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی برای هماهنگی در دولت و هماهنگی بین قوا بهره بیشتری خواهیم گرفت.
برنامه جدی وزارت ارتباطات توسعه سرویس های بومی است که حساسیت های فرهنگی کشور را در نظر دارند؛ توسعه سواد رسانه، طرح اینترنت کودکان، پالایش هوشمند و نیز تعامل با سرویس دهندگان بین المللی برای جلوگیری از آفات فضای مجازی بوده است.
از توجه شما سپاسگزارم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-12-20 09:39

افزودن دیدگاه جدید