کد مطلب: 

205424

آیا عملکرد هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران ارزیابی می شود؟

روند تغییرات در شرکت مخابرات ایران به گونه ای پیش رفته و می رود که هر روز و ساعت و لحظه، اهمیت کارآمدی و اثربخشی هر یک از ارکان و اجزای آن و نقشی که برای شرکت ایفا می کنند، بیشتر و بیشتر می شود.
آیا عملکرد هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران ارزیابی می شود؟

به گزارش سیتنا، "محمد امامی" مدیرکل اسبق روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در مطلبی که نسخه‌ای از آن در اختیار سیتنا قرار گرفت، افزوده است:

- سهامداران و کارکنان حق دارند بدانند هر یک از این ارکان و اعضا و اجزا تا چه میزان توانسته اند برای شرکت مفید واقع شوند و پیش از هر موضوعی این پرسش در اذهان شکل می گیرد که مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره ، متناسب با مواهب و حقوق و منافعی که از آن برخوردار می شوند آیا توانسته اند نقشی موثر و مفید ایفا کنند؟

- برخی مطالعات و پژوهش های صورت گرفته شاخص هایی را برای سنجش عملکرد اعضای هیئت مدیره شرکت ها شناسایی و معرفی کرده اند که مروری بر برخی از این شاخص ها خالی از لطف نیست.

- چه خوب است رئیس و اعضای هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران پاسخ دهند که تا چه اندازه این استانداردها را رعایت کرده اند.

- یکی از استانداردهای مطرح شده این است که هیئت‌مدیره باید به‌طور مرتب (فواصل زمانی کمتر از یک سال نباشد) هریک از اعضا و فرایندها، عملیات و سهم مشارکت واقعی و قابل اندازه‌گیری خود در پیشبرد سازمان را مورد ارزیابی قرار دهد و در صورت نیاز اعضای هیئت‌مدیره و فرایندها و عملیاتی را تغییر دهد که کمک قابل توجهی به موفقیت سازمان نمی‌کند.

- دیگر این که هیئت‌مدیره باید در هر سال حداقل 10 تصمیم بگیرد و 10 اقدام شاخص انجام دهد که به بهبود کیفیت و موفقیت نهایی سازمان منجر شود.

- همچنین بر اساس استانداردهای موجود، هریک از اعضای هیئت‌مدیره باید هر سه ماه یکبار حداقل یک اقدام یا ایده مهم را ابداع کند که کمک قابل‌توجهی به بهبود کیفیت و موفقیت نهایی شرکت می‌کند و یا مسئولیت آن را برعهده بگیرد.

- استاندارد دیگر می گوید هریک از اعضای هیئت‌مدیره باید در راه شناسایی و از  بین‌بردن عدم یکپارچگی سازمانی، نقض اخلاقی و یا قصوری به طور جد تلاش کند که ممکن است سازمان را از اجرای قوانین و یا تبعیت از بالاترین استانداردهای اخلاقی جامعه‌ای بازدارد که در آن فعالیت می‌کند.

- و نیز بر اساس این استاندارد، هریک از اعضای هیئت‌مدیره باید هرماه حداقل یک اقدام برای شناخته‌شدن هرچه بیشتر و بهتر سازمان انجام دهند. هیئت‌مدیره باید هرساله برنامه‌ای برای معرفی بیشتر سازمان به جامعه ارائه و تضمین کند که اقدامات سازمان همواره به بهتر شناخته‌شدن سازمان کمک می‌کند.

- استاندارد دیگر مقرر می دارد که هیئت‌مدیره باید فعالانه در جهت تأمین منابع مورد نیاز سازمان و ایجاد، پشتیبانی و حفظ روابط استراتژیک برای سازمان تلاش کند. هریک از اعضای هیئت‌مدیره باید حداقل هر سه‌ماه یکبار اقدامی انجام دهد که باعث ایجاد یک رابطه استراتژیک جدید برای سازمان شود.

- حال رئیس و اعضای محترم هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران پاسخ دهند که طی مدت تصدی این مسئولیت هر کدام چه تصمیم های مهم و چه طرح های برجسته و چه اقدامات شاخصی که به بهبود کیفیت و موفقیت نهایی شرکت مخابرات ایران انجامیده است، داشته اند؟

- هر یک از اعضای هیئت مدیره چه ایده های مهمی را ابداع کرده اند که به ارتقای کیفیت و موفقیت شرکت کمک کرده باشد؟

- آیا هر یک از اعضای هیئت مدیره توانسته اند عواملی را که موجب از بین‌ رفتن یکپارچگی سازمانی می شود، یا نقض اخلاقی و یا قصوری را در سطح شرکت  شناسایی کنند؟ یا همه امور گل و بلبل است؟

- آیا هر یک از عزیزان توانسته اند اقدامی کنند که شرکت را در راه موفقیت و رفع مشکلات، یک گام به جلو ببرد؟ یا توانسته اند فرایندهای معیوب و ناقص را اصلاح کرده و بهبود بخشند؟

- مشتاقانه منتظر گزارشی واقع گرایانه و تفکیکی از عملکرد هر یک از اعضای هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران هستیم، شاید تحقق این پیشنهاد یک آرزو باشد، اما شاید بتوان برخی تحول ها و دگرگونی ها و بهبودها را  از طریق بیان همین آرزوها دنبال کرد و به آن دست یافت.

منابع:
- ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 168
- مقاله ارزیابی هیئت‌های مدیره عوامل و استانداردهای جدید
- کتاب مبانی مدیریت و سازمان

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-12-17 10:23

افزودن دیدگاه جدید