کد مطلب: 

205402

معضل زباله‌های الکترونیکی جدی است!

محققان می‌گوید یکی از مهمترین مشکلات زباله در جهان امروز به دلیل انبوه وسایل الکترونیکی است که از کار افتاده و به زباله تبدیل شده‌اند.
معضل زباله‌های الکترونیکی جدی است!

به گزارش سیتنا، هر فرد بریتانیایی به طور متوسط، سالانه بین 20 تا 25 کیلوگرم زباله الکترونیکی تولید می کند که بخش اعظم این پس ماندها به محل های دفن زباله تحویل داده شده و سوزانده می شود و یا صرفاً در خانه مردم انباشته می گردند.

منظور از زباله الکترونیکی دستگاهی است که به یک دو شاخه برق وصل هستند و هر چیزی را شامل می شوند، از مسواک برقی گرفته تا کتری، رایانه، چاپگر، تلفن هوشمند، ماشین لباسشویی و رادیو.

گزارش جدید محققان دانشگاه سازمان ملل در ژاپن حاکی از آن است که در دو سال اخیر، مقدار زباله الکترونیکی تا 8 درصد افزایش یافته است، درحالی که تنها 20 درصد آن بازیافت شده است. تجهیزات از کار افتاده مثل تلفن، لپتاپ، یخچال، حسگر و دستگاه های تلویزیون دارای موادی هستند که خطرهای جبران ناپذیری برای محیط زیست و سلامت عمومی دارند، به ویژه اگر نامناسب استفاده شوند. بیشتر این زباله های الکترونیکی به درستی سند و مدرکی برایشان ارائه نشده است و از روش و زنجیره بازیافت مناسبی عبور نمی کنند.

آنها می گویند 43 میلیون تن زباله الکترونیکی در سال 2016 تولید شده است که در مقایسه با سال 2014، هشت درصد بیشتر شده است. اتفاقی که نرخ دفع زباله های پلاستیکی را دوبرابر کرده است. برای تجسم بهتر این موضوع می توان این رقم را معادل تقریباً 9 هرم خوفو در مصر یا 4500 برج ایفل محاسبه کرد!

با این کار نه تنها کوهی از آشغال های دیجیتال تولید می شود که برای سیاره زمین بد است بلکه مردم نیز بدون نیت درحال دور ریختن فلزهای گران بهایی نظیر طلا، نقره، پلاتینوم هستند که در ساختن میکروچیپ، مادربورد و دیگر قطعات الکترونیک این دستگاه ها استفاده می شود. طبق برآوردها ارزش این مواد قابل بازیابی به بیش از 40 میلیارد دلار می رسد.

افزایش این زباله ها ناشی از کاهش قیمت های وسایل الکتریکی است و این امر، تحت تأثیر شرکت هایی است که مصرف کنندگان را به خریدن آخرین نسخه از مدل های خود در فواصل زمانی کوتاه تشویق می کنند و وسایل قدیمی را با نرم افزارهای جدید غیر قابل سازگار می سازند. می دانیم که متوسط چرخه حیات یک گوشی هوشمند در بریتانیا در حال حاضر کمتر از دو سال و تعداد اشتراک های تلفن همراه در جهان بیشتر از جمعیت انسان های روی کره زمین است.

کارشناسان پیش بینی می کنند که تا سال 2121 شاهد افزایش 17 درصدی زباله های الکترونیکی باشیم. آماری که مدیریت این زباله ها را به یکی از مسائل مهم جهان دیجیتالی شده امروز تبدیل کرده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-12-16 12:31

افزودن دیدگاه جدید