کد مطلب: 

205327

در دهه‌ی فجر همه‌ی شهرهای کشور تحت شبکه‌ی 3G و 4G قرار می‌گیرند

وزیر ارتباطات و‌فناوری اطلاعات، گفت: در دنیا استفاده از تلویزیون‌های سنتی در حال کاهش است و خدمات بر پایه پهن باند در حال رشد می‌باشد.
در دهه‌ی فجر همه‌ی شهرهای کشور تحت شبکه‌ی 3G و 4G قرار می‌گیرند

یه گزارش سیتنا، محمدجواد آذری جهرمی در چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه با اشاره به جمله معروفی از حضرت امام (ره) مبنی بر سلاح تبلیغات از سلاح جنگ برنده تر است، گفت: تبلیغات دو ‌محور دارد نخست محور محتوا و دوم محور فناوری برای توزیع محتوا که رسانه هم بخشی از حوزه فناوری محسوب می شود.

وی با تاکید بر فناوری رسانه، افزود: فناوری رسانه در پیشبرد اهداف و تاثیرگذاری بسیار مهم است که اقسام مختلفی دارد که شامل فناوری در نحوه تولید محتوا، فناوری در توزیع محتوا و فناری حوزه‌های محتلف می‌شود.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه مطابق فرمایش امیرالمونین اکنون دنیا در حوزه خبر به سمت کوتاه و‌ گزیده گویی رسیده است، اظهار کرد: امروز مردم خیلی حوصله برنامه های مفصل را ندارند و باید تلاش شود مطالب کوتاه و‌ در یک کلام از نظر مفهوم به هم ربط پیدا کنند و پردازش نهایی در ذهن افراد شکل بگیرد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه تکنولوژی برنامه‌ای بنام توییتر را بوجود آورده که در کوتاه ترین حالت پیام را ارسال کند و تاثیرگذاری داشته باشد، تصریح کرد: شاید خیلی ها ندانند که اولین استادیوی تولید محتوای رادیویی در عمارت کلاه فرنگی در وزارت ارتباطات است که هم اکنون به صورت موزه درآمده است و تاریخچه صنعت رادیو کشور را می توان آنجا دید.

جهرمی با اشاره به ظهور تلویزیون های آنالوگ و دیجیتال در دنیا، خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از ۹۱ درصد پوشش‌ جمعیتی کشور تحت پوشش سیگنال های تلویزیونی کشور قراردارند.

وی با مهم دانستن نوع تکنولوژی در تاثیرگذاری بیشتر، افزود: هرچقدر محتوا با کیفیت باشد اما فناوری ارایه و انتقال آن خوب نباشد تاثیرگذاری چندانی نخواهد داشت، اگرچه فناوری 4K و HD تاثیرگذاری بیشتری نسبت به فناوری های قبلتر داشتند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آمار ارایه شده در این اجلاس مبنی بر اینکه هر ایرانی به طور میانگین سه ساعت و ۲۵ دقیقه پای تلویزیون است، گفت: تلویزیون رسانه نهایی است و می توان از طریق آن محتوای صداوسیما، ماهواره و IPTv را پخش کرد ولی در دنیا استفاده از تلویزیون های سنتی در حال کاهش است و خدمات بر پایه پهن باند درحال رشد است.

آذری جهرمی در مورد علت رشد خدمات بر پایه پهن باند، اظهار کرد: از نظر تولید محتوا با فناوری های قبلی تفاوتی وجود ندارد و همان که محتوا و خدمات بر روی ماهواره و یا سیگنال های زمینی ارسال شده است، در حال حاضر به دلیل موضوع اقتصاد و ‌هزینه کمتر نگهداری و سرمایه گذاری تغییر شکل رسانه داده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید، با اشاره به فزونی گرفتن فراگیری رسانه های نوین مبتنی بر پهن باند، تصریح کرد: امروز ۱۰۰ میلیون گوشی و‌ تبلت فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۲ میلیون کاربر به خدمات پهن باند دسترسی دارند که حال اگر این تعداد کاربر را از جمعیتی که به دلیل سن نمی توانند از گوشی و ‌تبلت استفاده کنند را جدا کنیم ضریب نفوذ بالایی بدست می آید که در کشور وجود دارد.

وی با اعلام اینکه از مجموع ۱۲۴۱ شهری که در تقسیمات کشوری وجود دارد ۱۲۰۰ شهر تحت پوشش شبکه 3G قرار دارند و تا دو‌ هفته آینده این پوشش نهایی می شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از  ۸۰۰ شهر تحت پوشش شبکه 4G هستند که تا پایان ماه این تعداد به ۹۰۰ شهر می رسد و می توان گفت که در دهه فجر همه شهرهای کشور تحت شبکه 3G و 4G قرار می گیرند.

وی راه اندازی و نگهداری شبکه را برای صدا و سیما بسیار پر هزینه و همراه با مخاطرات سلامتی ناشی از قرار گرفتن در کنار امواج دانست و افزود: فناوری این شبکه را بدون هزینه در اختیار شما قرار می دهد و‌ رسانه از هزینه فناوری رها می شود. بنابراین برای صداوسیما که همواره درگیر بودجه است این فرصت تاریخی است تا هزینه های خود را کاهش دهد.

وزیر ارتباطات و‌ فناوری اطلاعات با بیان اینکه رفتن به سوی پهن باند نیازمند الزاماتی است، گفت: زمانی فرهنگ در رسانه اینطور بود که مطلبی که تولید می شد به صورت هرمی در بین مردم توزیع می شد اما امروز با توسعه فناوری این فرهنگ عوض شده است بطوریکه در دنیا صحبت از این است که هر فرد یک رسانه است که مفهوم شهروند خبرنگار نیز در صداوسیما استفاده می شود.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه مطابق قانون اساسی تلویزیون به صورت انحصاری در اختیار صداوسیما است، اظهار کرد: در حالیکه در حوزه پهن باند توزیع هرمی محتوا مفهومی ندارد، می خواهیم ضمن رعایت قانون اساسی، صداوسیما را نیز داشته باشیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-12-12 14:52

افزودن دیدگاه جدید