کد مطلب: 

205312
برگزاری نشست هم‌اندیشی انجمن رمز ایران در فصل پائیز؛

"بایدهای قواعد بین‌المللی در حوزه‌ی افتا، با نگاهی به آینده"

در ادامه برگزاری نشست های هم اندیشی انجمن رمز ایران، نشست هم اندیشی فصل پائیز 1396 با موضوع "بایدهای قواعد بین المللی در حوزه افتا، با نگاهی به آینده" روز چهارشنبه 29 آذرماه 1396 از ساعت 14 الی 17 در سالن اجتماعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) برگزار می شود.
"بایدهای قواعد بین‌المللی در حوزه‌ی افتا، با نگاهی به آینده"

به گزارش گروه دریافت خبر سیتنا، در متن خبر ارسالی دبیرخانه انجمن رمز ایران آمده است:

"فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از عرصه های نوظهور فناوارانه، به موازات توسعه و پیشرفت در ابعاد مختلف که منشأ خدمات ارزنده ای به جامعه بشری بوده است، به نگرانی مشترک و در عین حال فزاینده کارشناسان فنی، حقوقی، سیاسی، امنیتی و بازیگران آن در سطوح مختلف تبدیل شده و جایگاه مهمی در گفتمان هایی مانند امنیت، حقوق، سیاستگذاری و... پیدا کرده است به طوری که حرکت شتابنده جامعه بین الملل به سمت نظام مند کردن فعالیت ها و بهره برداری از فضای نوظهور سایبری را می طلبد.
ماهیت حوزه امنیت یک ماهیت جهانی است و به دنبال آن تهدیدات و مخاطرات حوزه  افتا نیز ماهیت جهانی دارد، لذا پرواضح است که راهکارها و راهبردهای مقابله با این تهدیدات و چالشها نیز باید جهانی باشند. دولت ها به عنوان اولویت مخاطبین امنیت بین الملل و مهمترین تابعین حقوق بین الملل، طرح ها و اقدامات مختلفی در راستای مقابله با تهدیدات این فضای نوظهور اتخاذ کرده اند.
اما تحقق این مهم نیازمند هم افزایی همه بخش های دولتی، عمومی و خصوصی در ابعاد ملی و بین المللی است. عوامل و بازیگران مؤثر بر این موضوع هم در مجموعه سازمان ملل و هم خارج از آن در سطوح منطقه ای، فعالیت هایی در جهت نظام مند ساختن فضای افتا و امنیت زایی برای آن انجام داده اند. اعمال قواعد حقوق بین الملل بر فضای افتا یکی از مباحث زنده در این حوزه می باشد. ماهیت خاص فضای سایبر و کارشکنی برخی از قدرت های بزرگ سایبری مانع از آن شده است که نظام مندی فضای سایبر به سرانجام مطلوب خود نایل شود و برای آینده این فضا نیز تصویر چندان روشنی قابل تصور نیست.
مع الوصف حضور مؤثر در سازمان های بین المللی برای تأثیرگذاری در روند شکل گیری هنجارها و معاهدات حوزه افتا یک ضرورت اجتناب ناپذیر است تا ملاحظات، مصالح و منافع کشور به نحو مطلوب در این معاهدات گنجانیده شوند.
با توجه به اهمیت این موضوع و در ادامه نشست های هم اندیشی انجمن رمز ایران که به طور فصلی برگزاری می شوند، موضوع «بایدهای قواعد بین المللی در حوزه افتا، با نگاهی به آینده» به عنوان مقدمه ای برای ورود به بحث و طرح مسائل مرتبط با قواعد بین-المللی حوزه افتا در نظر گرفته شده است که در نشست آذرماه این انجمن به آن پرداخته خواهد شد. در این نشست با حضور برخی صاحبنطران حوزه افتا و حقوق بین الملل، سخنرانی های مرتبط با موضوع به شرح زیر ارائه می شوند و به سوالات حاضرین در خصوص موضوع پاسخ داده خواهد شد:
1-    نقش سازمان ملل متحد در فضای سایبر : روندهای حقوقی
2-    نقش آیکان ( ICANN) در حاکمیت فضای سایبر
3-    چالش‌های بین المللی در حوزه جرایم سایبری
4-    جنگ سایبری از نگاه حقوق بین الملل
5-    به‌سوی کنوانسیون سایبری؛ جریان شناسی هنجارها

این نشست روز چهارشنبه 29 آذرماه 1396 از ساعت 14 الی 17 در سالن اجتماعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) واقع در تهران، انتهای خیابان کارگر شمالی برگزار می شود و حضور در آن برای عموم علاقه مندان آزاد است".

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-12-12 10:13

افزودن دیدگاه جدید