کد مطلب: 

205300

چگونه باید از باتلاق فساد اداری بیرون بیاییم؟

رئیس امور سلامت اداری صیانت از حقوق مردم و دبیر هیات عالی نظارت سازمان اداری و استخدامی کشور در سومین همایش مقابله با فساد و قاچاق کالاهای حوزه سلامت به تشریح اقداماتی برای بهبود وضعیت سلامت اداری و کاهش فساد اشاره کرد و گفت: وضعیت سلامت اداری در کشور باعث کاهش سرمایه اجتماعی شده است.
چگونه باید از باتلاق فساد اداری بیرون بیاییم؟

خرازی در سومین همایش مقابله با فساد و قاچاق کالاهای حوزه سلامت اظهار کرد: موضوع برقراری نظام سالم و عاری از فساد از مشروطه تاکنون از دغدغه‌های اصلی حکام و مردم در ایران بوده است و در انقلاب اسلامی نیز یکی از اصلی‌ترین اهداف برقراری نظام عاری از فساد بود. در دهه‌های گذشته کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است. در زمینه ساختارسازی دستگاه‌های متعددی متولی مبارزه با فساد شدند.

رئیس امور سلامت اداری صیانت از حقوق مردم و دبیر هیات عالی نظارت سازمان اداری و استخدامی کشور اضافه کرد: همه در این نقطه اشتراک نظر داریم که وضعیت فعلی از نظر شیوع فساد اداری غیر قابل قبول است و باید کارهایی در این زمینه صورت بگیرد. هم افکار عمومی این مطالبه را دارند و هم مسئولان رده بالای کشور و این در حالی است که رتبه بندی ما در نظام بین‌المللی نامطلوب است. این وضعیت مانع بزرگی را بر سر توسعه کشور و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی ایجاد می‌کند و همینطور هزینه‌های اداری کشور را بالا می‌برد. در ادامه این روند توسعه فقر و احساس نابرابری افزایش پیدا می‌کند.

وی به کاهش سرمایه اجتماعی اشاره کرد و گفت: وضعیت سلامت اداری کشور منجر به کاهش این سرمایه شده و نمونه بارز آن را در زلزله غرب کشور دیدیم که بسیاری از مردم ترجیح می‌دادند کمک‌های خود را در صندوق و در ماشین بگذارند و به مناطق زلزله زده بروند و این یک مخاطره است.

رئیس امور سلامت اداری صیانت از حقوق مردم و دبیر هیات عالی نظارت سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامه عنوان کرد: برای بیرون آمدن از باتلاق ناخوشایند فساد اداری چند کار مهم را باید انجام دهیم که بعضی از آنها مربوط به دستگاه‌هایی مانند سازمان غذا و داروست و بعضی از آنها در سطح بالاتر باید انجام شود.

خرازی با اشاره به راهبردهایی که در سطح کلان و دستگاهی باید مد نظر قرار بگیرد گفت: اولین اقدام یکپارچه سازی و روزآمد کردن قوانین متعدد و موازی موجود است. یکی از مهمترین دلایل فساد در کشور ما همین قوانین متعدد و موازی است. دومین مسئله کاری است که سازمان غذا و دارو هم باید آن را انجام دهد و آن شناسایی گلوگاه‌های فساد خیز و مشخص کردن نقاط آسیب پذیر اولویت بندی راه حل یابی و اصلاح فرآیندهای منجر به فساد است.

وی طراحی مدل تقسیم کار ملی و سازماندهی و انسجام بخشی به فعالیت دستگاه‌ها در بخش پیشگیری، مراقبت و مقابله اشاره کرد و گفت: در این زمینه دستگاه‌های مختلف و وظایف مشترکی را انجام می‌دهند.

دبیر هیات عالی نظارت سازمان اداری و استخدامی کشور به اهمیت شفاف سازی اشاره کرد و گفت: کلیه فرآیندهای ارائه خدمات در دستگاه‌های اجرایی کشور باید با شفاف سازی همراه باشد و هر چه این شفاف سازی بیشتر باشد به همان میزان ضریب فساد کم می‌شود.

خرازی به نقش توسعه دولت الکترونیک در کاهش فساد اشاره کرد و گفت: کاهش ارتباط رودر روی مردم با ارائه دهندگان خدمت موضوع تاثیرگذاری است و هر جا که سطح تماس میان مردم و ارائه دهندگان خدمت کاهش پیدا کرده و خدمات هوشمندسازی شده است میزان فساد نیز کم شده است.

وی در ادامه به موارد دیگر اشاره کرد و گفت: فرهنگسازی و ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی به کارمندان و مراجعان، استقرار سامانه‌های سنجش سلامت و فساد اداری تقویت نظارت همگانی و بهره‌گیری از نهادهای جامعه مدنی، تقویت نظام شایسته گزینی و شایسته سالاری، تعبیه و بکارگیری ضمانت قاطع و موثر از موارد دیگری است که باید در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-12-11 17:10

افزودن دیدگاه جدید