کد مطلب: 

205161
معاون فناوری‌ و نوآوری وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با سیتنا:

پیگیری برای استفاده از تجهیزات و نرم‌افزارهای مخابراتی ایرانی در قراردادهای بزرگ بین‌المللی/ ورود شرکت‌های خارجی به بازار ایران از طریق کریدور فاوا

معاون فناوری‌ و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: وزارت ارتباطات نخستین دستگاهی است که در حوزه‌ی تجهیزات مخابراتی، موضوع پیوست فناوری را ارائه داده است تا حداقل بخش خودمان حتما در حوزه‌هایی که تجهیزات داخلی وجود دارد و در قراردادهای بین المللی و طرح های بزرگ از تجهیزات و نرم افزارها و سرویس‌های ایرانی استفاده شود.
پیگیری برای استفاده از تجهیزات و نرم‌افزارهای مخابراتی ایرانی در قراردادهای بزرگ بین‌المللی/ ورود شرکت‌های خارجی به بازار ایران از طریق کریدور فاوا

دکتر امیرحسین دوایی مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا در خصوص برنامه‌ی معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم برای توسعه‌ی کسب و کارهای نوپا و حمایت از استارتاپ ها، اظهار کرد: شرکت‌های نوپا یا بهتر است بگوییم شرکت‌های نوظهور در حوزه‌ی IT، نیاز به انواع و اقسام گره گشایی‌ها دارند که همه‌ی آنها از جنس حمایتی مثل وام و تسهیلات نیستند و این موارد نه تنها در ایران که در هیچ کجای دنیا نیز برای توسعه‌ی شرکت‌های نوظهور در اولویت نیستند.

دوایی ادامه داد: موضوعی اصلی، بحث گره گشایی است. معاونت ما جلساتی را به طور منظم با همکاران در کمیته‌ی کارشناسی شورای عالی صادرات و همچنین اتاق بازرگانی دارند و سعی می کنند مجموعه‌ی چالش هایی که این شرکت ها با آن مواجه‌اند را احصاء کنند که بعد از آن، تقسیم کار ملی نیاز است.

معاون فناوری‌ و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: هر کدام از این مشکلات ممکن است در یک نهادی قابل حل و رفع رجوع باشد و کاری که ما فعلا انجام می‌دهیم این است که فهرستی که از مشکلات جمع آوری می‌شود، فهرست جامعی باشد که بتوانیم در مراحل بعدی پیگیری کنیم.

دوایی خاطرنشان کرد: در حوزه‌ی تجهیزات مخابراتی، موضوع پیوست فناوری را داریم و ما اولین دستگاه اجرایی هستیم که آیین نامه‌ی پیوست فناوری دارد و طبیعتا دنبال آن هستیم که حداقل بخش خودمان حتما در حوزه‌هایی که تجهیزات داخلی وجود دارد و در قراردادهای بین المللی و طرح های بزرگ از تجهیزات و نرم افزارها و سرویس‌های ایرانی استفاده شود.

وی ادامه داد: برای این منظور ما تغییری در مقررات مناقصات داده‌ایم و برای ستاد اقتصاد مقاومتی هم ارسال و تایید شده است و وزیر سابق آقای دکتر واعظی ابلاغ کردند و آقای مهندس جهرمی هم به شدت دنبال این قضیه هستند و بسیار هم با جدیت دنبال می شود که امیدواریم آیین نامه‌ی پیوست فناوری به درستی پیاده شود. ما هم طبیعتا با مشوق هایی که در آن قرار می‌دهیم، به تدریج در بخش غیردولتی آن را گسترش می‌دهیم و در نتیجه آن بخش نیز از نظر بازاری که برایشان ایجاد می‌شود مورد حمایت قرار می‌گیرد.

معاون فناوری‌ و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: اینها همه مجموع فعالیت‌هایی است که مورد نظر کریدور فاواست و امیدواریم که اگر این پروژه به اجرا درآید، زمینه‌ی ارتقاء تخصصی، ارتباط بین المللی با شرکت های مطرح جهانی، تولید تجهیزات و تولید نرم افزار در داخل با مشارکت بین المللی با ایجاد 100 هزار شغل باکیفیت در حوزه‌ی ICT در یک فرایند 10 ساله برنامه ریزی شده است.

دکتر دوایی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار سیتنا مبنی بر اینکه در حال حاضر برنامه‌ی مدون و فرابخشی برای حضور شرکت‌های نوآور خارجی در بازار ایران چیست؟ گفت: برنامه‌ی ما از طریق کریدور فاوا می‌باشد و وقتی می‌گوییم ورود شرکت خارجی به بازار ایران، این ورود باید از جنس همجواری و از جنس تعامل و یادگیرانه باشد. در غیر این صورت هر شرکتی دوست دارد از طریق محصولش وارد بازار ایران شود.

دوایی خاطرنشان کرد: ما می‌گوییم اگر شرکت خارجی از طریق محصولش می‌خواهد وارد بازار ایران شود حتما باید این محصول، اثری در توسعه‌ی اقتصاد بخش و تولید اشتغال داشته باشد و این هم ممکن نیست مگر اینکه فرمولی که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است، مثل شهرک‌های بین المللی "های.تک" پیاده شود، که ما در این حوزه هم از بهترین مشاوران بین المللی استفاده می کنیم تا فرمولی را پیاده کنیم که مقبولیت جهانی داشته باشد.  

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-12-05 13:18

افزودن دیدگاه جدید