کد مطلب: 

205127
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری:

بررسی رجیستر گوشی با ارسال IMEI به 7777 / باید حجم ترانزیت ارتباطات کشور سه برابر شود/ رقم 500 سایت برای محاسبه ترافیک داخلی مناسب نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس بندهای 67، 68 و 69 برنامه ششم توسعه و مصوبات شورای عالی فضای مجازی و اولویت برنامه‌های اعلامی رییس جمهوری برای دولت دوازدهم پیگیری و اجرا می‌شود.
بررسی رجیستر گوشی با ارسال IMEI به 7777 / باید حجم ترانزیت ارتباطات کشور سه برابر شود/ رقم 500 سایت برای محاسبه ترافیک داخلی مناسب نیست

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهندس محمد جواد آذری جهرمی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به عملکرد 100 روزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم، گفت: تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس بندهای 67، 68 و 69 برنامه ششم توسعه و مصوبات شورای عالی فضای مجازی و اولویت برنامه‌های اعلامی رییس جمهوری برای دولت دوازدهم پیگیری و اجرا می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال رایزنی و مکاتبه برای تبیین سیاست‌های کلی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات یکی از پروژه های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، افزود: دولت الکترونیک یکی از موضوعات مهم دیگری است که در این حوزه درحال پیگیری و انجام است.

وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال و آماده سازی زیرساخت ها در این حوزه هم تکالیفی بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، اظهار داشت: توازن و کاهش شکاف دیجیتالی یکی دیگر از تکالیفی است که بر عهده این وزارتخانه در برنامه ششم توسعه گذاشته شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: رییس جمهوری اصولی را نیز در پیوست حکم وزیر ارتباطات در دولت دوازدهم ابلاغ کرده است که مسیر ما را در این حوزه مشخص می‌کند و برنامه خود را در وزارت ارتباطات بر اساس همین اصول آغاز کردیم.

وی یکی از این اصول را استفاده از جوانان و توجه به ظرفیت جوانان در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت: تلاش کردیم که از بدنه این وزارتخانه و از نسل دوم دهه 50 در عرصه وزارت ارتباطات در حوزه معاونین استفاده شود و سایر انتصابات در شرکت ها و سازمان های تابعه نیز با این چهارچوب پیش رفته است و ادامه دارد.

آذری جهرمی استفاده از ظرفیت بانوان را یکی دیگر از اولویت های مطرح شده در این دولت و وزارتخانه بیان کرد و افزود: به دلیل اینکه در گذشته در سطح معاون وزیر کادرسازی انجام نشده بود اما تلاش شد در سطح سازمان ها و شرکت های تابعه از ظرفیت بانوان استفاده شود.

وی تصریح کرد: در شرکت پست به عنوان عضو هیات مدیره و در شرکت زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات در سطح معاون از بانوان متخصص و باتجربه در این حوزه استفاده شد و مدیران ستادی نیز برای سطح مدیران کل ادارات ازظرفیت بانوان استفاده می کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: استفاده از بانوان و جوانان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با رویکرد زیرساختی بوده و به صورت نمایشی نیست و پست های واگذار شده به بانوان و جوانان جدی و عملیاتی است.

وی به راه اندازی و توسعه شبکه ملی اطلاعات در 3 فاز در گذشته اشاره کرد و گفت: از شبکه ملی اطلاعات تعابیر و تعاریف مختلفی وجود دارد اما آن چیزی که مشخص است اینکه چرخ شبکه ملی اطلاعات به حرکت در آمده است و با بهره برداری از 3 فاز این شبکه ما اثرات آن را در زندگی مردم می‌توانیم ببینیم.

آذری جهرمی، فعالیت کسب و کارهای نو پا را یکی از اثرات راه اندازی شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و افزود: اشتغال هایی که در این حوزه ایجاد شده است از اثرات وضعی اقداماتی است که در حوزه شبکه ملی اطلاعات انجام شده است.

وی با اشاره به تصویب سند مهم تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، تاکید کرد: مهمترین اقدام ما در این حوزه تعیین ابعاد این پروژه است و به همین منظور در 3 ماه گذشته مذاکراتی را با مرکز ملی فضای مجازی داشتیم و در 3 هفته گذشته مرکز ملی فضای مجازی به صورت مکتوب سندی به ما ابلاغ کرده است که در راستای رسیدن به ایده آل های سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، اقداماتی در نظر گرفته شده است که بسیار مهم است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصریح کرد: برای اجرای کردن این سند ساختاری ویژه طراحی شده است که گروه اجرایی و کمیته های در زیرمجموعه آن و شورای ناظرین در این مجموعه قرار دارند که شورای ناظرین از بخش خصوصی و فعالان این حوزه تشکیل می شود که نظارت در این حوزه به آنها سپرده می شود که با بی طرفی بتوانند میزان انتطباق فعالیت ها را با الزامات سند سنجیده و گزارش دهند.

وی به تعابیر مختلف در شناخت شبکه ملی اطلاعات در کشور اشاره کرد و گفت: سیاست مداران این پروژه را پروژه ایی بی انتها می دانند که هر زمان می توانند به آن انتقاد کنند و برخی از علما آن را فضایی بدون گناه می دانند و برخی از فعالان امنیتی شبکه ملی اطلاعات را فضایی می دانند که هیچ خطایی ندارد و اطلاعات ما به صورت کامل مصون است ولی شبکه ملی اطلاعات مجموع این نظرات است.

آذری جهرمی تاکید کرد: در حال حاضر در این حوزه سند و برنامه اقدامی  وجود دارد که حاصل خرد جمعی این بخش است و مورد توافق همه است و برنامه زمانبندی برای اجرای آن تدوین شده است که بین 6 ماه تا 2 سال این اقدامات انجام و گزارش می شود و بر همین اساس، 3 ماهه نخست آن  به فاز شناخت و تبیین اختصاص داده شده است.

وی تدوین نظام مقابله با حوادث در فضای سایبری و حمایت از پیام رسان های بومی را از دیگر از مصوبات شورای عالی فضای مجازی، بیان کرد و گفت: برای اجرایی کردن مصوبات شورای عالی فضای مجازی کمیته های تشکیل شده است و از ظرفیت مرکز تحقیقات مخابرات ایران نیز در این حوزه استفاده می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، موضوع اینترنت و کودک را یکی از مسایل مهم در حوزه فضایی مجازی عنوان کرد که در صد روزه فعالیت این دولت پیگیری شده است و در ادامه افزود: فضای مجازی در حال حاضر یک فضای همگن برای تمام سنین است و ما به عنوان حاکمیت باید شرایطی را فراهم کنیم که خانواده ها بتوانند همراه فرزندان خود از فضای مجازی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: باید در این حوزه از اکوسیستم هایی تولید محتوا برای کودکان در فضای مجازی حمایت شود و در برنامه ای که برای این کار تهیه شده است، هدف ما، رشد و توسعه اقتصادی فعالیت هایی که در حوزه تولید محتوا و اپلیکیشن برای کودکان در فضای مجازی فعالیت می کنند.

آذری جهرمی با بیان اینکه با نظام فعلی دو برابر کردن بازار ارتباطی کشور ممکن نبود، گفت: یکی از بزرگ‌ترین مسائل بحث تعرفه اینترنت بود. نظام تعرفه درست و حمایتگر نبود و با بازار اینترنت موبایل تداخل داشت. اما حالا شرایط با مصوبه جدید ایجاد شده است تا تعرفه‌های جذاب ارائه شود. همچنین از ترافیک داخلی برای حمایت از تولید محتوا حمایت می‌شود.

وی افزود: یکی از مهمترین مسائل توسعه بخش روستایی است. باید زیرساخت‌ها ایجاد شود و از آن به صورت بهینه استفاده شود، در حقیقت وظیفه ما ارائه خدمات است.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: بحث ترانزیت ارتباطات از موضوعات مهم بوده است و باید حجم ترانزیت ارتباطات کشور سه برابر شود. همچنین پیش‌بینی کردیم که در سال اول راه‌اندازی پروانه‌هایی که آماده است بازار توسعه کشور دو و نیم برابر رشد داشته که این می‌تواند باعث ایجاد رقابت و ایجاد بستری بهتر برای مردم شود.

آذری جهرمی با اشاره به سایر اقدامات وزارت ارتباطات، گفت: توجه به کیفیت خدمات پیگیری شکایت‌های پیامک‌های مزاحم از اقدامات وزارت ارتباطات بوده است. البته یکی از موضوعات مهم درباره ارسال پیامک این است که ارسال پیامک از سوی شماره‌های مردم پیگیری و کنترل شده است اما از دید مردم، اپراتورها بزرگ‌ترین مشکل هستند. همچنین ارسال پیامک از سوی کسب و کارها مجاز نیست و برخلاف قانون و مقررات تلقی می‌شود.

آذری جهرمی درباره بهبود کیفیت سرور بازی‌های ویدئویی، گفت: جلسات مداومی با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی انجام شده است که قصد داریم کیفیت بازی‌هایی که محتوای آنها غیرمجاز نیست را از نظر بهبود وضعیت سرور در دستور کار قرار دهیم.

وزیر ارتباطات درباره مشکلات کسب و کارهای نوین، گفت: هم‌اکنون کسب و کارها دو مشکل اساسی دارند، اولین موضوع مربوط به نهادسازی و نحوه انحلال است و دومین بحث مربوط به بحث سرمایه گذاری یعنی بالا بودن سود بانکی است که باعث شده است سرمایه‌گذاری در این حوزه مشکلات بالایی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: ما در هفته آینده با وزارت کار و وزارت اقتصاد برای حل مشکلات و قانون‌های بحث تامین مالی جمعی جمع‌بندی داریم و مشکلات این حوزه را حل خواهیم کرد. پلیس به منظور پیگیری موضوعات قضایی در کسب و کارها ایجاد شده است تا با کسب و کارهای نوین به صورت سلیقه‌ای برخورد نشود. این طبیعی است که مردم از کسب و کارهای آنلاین انتظاراتی دارند که از کسب و کارهای فعلی ندارند. تلاش دولت حمایت از این کسب و کارهاست تا از اشتغالزایی حمایت شود.

آذری جهرمی با اشاره به بحث ترافیک داخلی و تعداد سایت‌هایی که برای ترافیک داخلی در نظر گرفته شده است، گفت: رقم 500 سایت برای محاسبه ترافیک داخلی مناسب نیست. یکی از چالش‌های اصلی شمارش و اطلاع‌رسانی مشترک در بحث ترافیک داخلی و سایت‌های مشمول این بحث بود. هم‌اکنون همه سایت‌هایی که منشاء داخلی دارند 50 درصد ترافیک ارزان‌تر دریافت می‌کنند یعنی در مدل جدید اینترنت میزان محاسبه ترافیک داخلی نسبت به بین‌الملل نصف است.

وی افزود: دو راه‌ حل برای شمارش سایت‌های با ترافیک داخلی وجود دارد؛ یکی هر کس که به زیرساخت‌های داخلی متصل است و دیگری هر کس که صاحب سایت است طی یک فراخوان، سایت خود را برای محاسبه ترافیک داخلی به سازمان تنظیم مقررات اعلام کند. تا هفته آینده اعلام می‌کنیم که منظور از سایت‌های داخلی در بحث استفاده از ترافیک داخلی برای کاربران چه سایت‌هایی هستند.

به گزارش سیتنا، محمدجواد آذری جهرمی، خاطرنشان کرد: کاربران کم‌مصرف در مدل جدید اینترنت می‌توانند به جای اینکه به سراغ سرویس‌های جدید بروند از بستر اینترنت نسل چهارم ثابت یا اینترنت موبایل نیاز خود را برطرف کنند چرا که این سرویس‌ها تفاوت هزینه کمی دارند و برای کاربری که مصرف کمی دارد مناسب است.

وزیر ارتباطات درباره کمبود تنوع در مدل جدید اینترنت و آیا مشکل‌ساز است، گفت: فکر نمی‌کنیم که کمبود تنوع به ضرر کاربر باشد این مدل نیاز کاربران را رفع می‌کند.

جهرمی با اشاره به بحث بازنگری تعرفه اینترنت نسل چهارم ثابت، گفت: بازبینی اینترنت نسل چهارم ثابت اقدام خوبی است اما این اقدام باید از سوی سازمان رگولاتوری انجام شود و وزارت ارتباطات تصمیم‌گیری این حوزه نیست اما با توجه به اینکه تعرفه اینترنت فیکس و سیار سروسامان گرفته است می‌توان آن را راهکاری مناسب برشمرد. یکی از موضوعات مهم درباره نسل چهار ثابت متفاوت بودن روش دسترسی و هزینه بالای تمام شده آن است که باعث شده تا قیمت آن متمایز باشد.

وزیر ارتباطات درباره مشکلات کارگزاران روستایی مخابرات، گفت: دستور داده‌ایم تا مشکل کارگزاران روستایی رفع شود. این موضوع به وزارت کار مربوط است آن چیزی که در قانون تصویب شده باید انجام شود. به مدیران کل فناوری ارتباطات و اطلاعات در استان‌ها گفته شده است تا مشکلات کارگزاران روستایی را پیگیری کنند.

آذری جهرمی تاکید کرد: هم‌اکنون همه شهرهای ایران تحت پوشش اینترنت نسل سوم ارتباطی هستند و 700 شهر نیز تحت پوشش نسل چهار ارتباطی هستند.

وزیر ارتباطات با اشاره به وعده‌های وزارت ارتباطات، خاطر نشان کرد: ما وعده‌ای برای باز کردن تماس صوتی تلگرام ندادیم مرجع قضایی صادرکننده حکم است و باید این مساله را پیگیری کند. ما تنها می‌توانیم این مساله را پیگیری کنیم. در حال حاضر مرجع قضایی معتقد است که باید این قابلیت باید مسدود باشد. در هر صورت وزارت ارتباطات پیگیری خود را در دو مرحله انجام داده است و استفاده دوباره از این قابلیت منوط به مرجع قضایی است.

وی افزود: این یک واقعیت است که مکالمه به سوی پیام‌ رسان‌ها رفته است در حقیقت آنهایی که قصد دارند از تماس صوتی تلگرام استفاده کنند می‌توانند از جایگزین‌های دیگر بهره‌مند شوند.

آذری جهرمی تاکید کرد: رجیستری هیچ هزینه‌ای ندارد ما در نظام فعلی با عده‌ای روبه‌رو هستیم که در کلاهبرداری خلاقیت دارند. از مردم برای بررسی رجیستر گوشی IMEI موبایلی که قصد دارند خریداری کنند به 7777 ارسال کنند تا از ثبت این گوشی در گمرک مطلع شوند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-12-04 14:05

افزودن دیدگاه جدید