کد مطلب: 

204969

درآمد 8 درصدی شرکت ارتباطات زیرساخت از اقتصاد بخش ICT کشور

"مشخصا انتساب سهم بزرگ درآمد بخش ارتباطات کشور به دولت، زمانی‌که غول‌های اقتصادی دیگر خارج از دولت، سهامدار عمده‌ی بازار ارتباطات کشور هستند، انتساب نادرستی است".
درآمد 8 درصدی شرکت ارتباطات زیرساخت از اقتصاد بخش ICT کشور

در یادداشت وارده به سیتنا آمده است: بعضا مواردی در خصوص چرائی مقاومت دولت در برابر انسداد شبکه های اجتماعی همچون تلگرام و اینستاگرام و اپلیکیشن‌هایی همچون مسیریاب ویز مطرح شده و در پاسخ به دلیل این مقاومت، مواردی همچون سود دولت از مصرف پهنای باند مصرفی کاربران به میان می آید؛ در این راستا سوالات و پاسخ های ذیل جهت روشن شدن موضوع، تشریح می شود:

درآمد 8 درصدی شرکت ارتباطات زیرساخت از اقتصاد بخش ICT کشور

سوال: اقتصاد ارتباطات دولت در اختیار چه کسانی است؟
پاسخ: همراه اول با درآمد 14 هزار میلیارد تومانی، ایرانسل با درآمد حدود 9 هزار میلیارد تومانی، مخابرات ایران با درآمد حدود 8 هزار میلیارد تومانی، شرکت ارتباطات زیرساخت با درآمد حدود 2 هزار میلیارد تومانی و رایتل با درآمد حدود یک هزار میلیارد تومانی در سال و سایر شرکت‌ها نیز با مجموع درآمد حدود یک هزار میلیارد تومانی، اقتصاد ارتباطات کشور را تشکیل می‌دهند. در این بین، سهم شرکت ارتباطات زیرساخت از اقتصاد بخش ICT کشور، کمتر از 8 درصد است. در همین حال، مشخصا انتساب سهم بزرگ درآمد بخش ارتباطات کشور به دولت، زمانی‌که غول‌های اقتصادی دیگر خارج از دولت، سهامدار عمده‌ی بازار ارتباطات کشور هستند، انتساب نادرستی است.

سهم 30 درصدی تلگرام و اینستاگرام از کل پهنای باند کشور

سوال: تلگرام و اینستاگرام چقدر از پهنای باند کشور را تشکیل می‌دهند؟
پاسخ: اگر بر اساس اظهارات رسمی وزارت ارتباطات به آمار بنگریم خواهیم دید که ترافیک بین الملل، سهم 60 درصدی از مجموع ترافیک کشور دارد. بنا بر اظهار نظر وزیر ارتباطات در یک گفت‌وگوی تلویزیونی نیز 50 درصد ترافیک بین الملل کشور مربوط به تلگرام و اینستاگرام است. یعنی مجموعا 30 درصد کل ترافیک کشور به این دو برنامه تعلق دارد.

"ویز" اکنون در شبکه ارتباطی کشور مسدود نیست

سوال: آیا ویز فیلتر است؟ آیا دولت موافق فیلتر آن بوده است؟
پاسخ: با بررسی میدانی مشخص است که ویز اکنون در شبکه ارتباطی کشور مسدود نیست. علیرغم برخی اظهارنظرها مبنی بر رای کارگروه تعیین مصادیق بر انسداد ویز، وزیر ارتباطات اعلام کرد که حکم انسداد این برنامه با رای یکی از قضات مشهد بوده است‌. ابلاغ حکم دادستانی به شرکت اسنپ برای عدم استفاده‌ی رانندگانش از ویز، ارتباطی به دولت نداشته و وزیر ارتباطات نیز علیرغم تاکید بر مقابله با برنامه‌ی اسرائیلی، به نحوه‌ی اجرای حکم اعتراض کرده است.

اعتقاد دولت به راهکارهای ایجابی در توسعه‌ی شبکه‌های اجتماعی

سوال: چرا دولت از توسعه‌ی شبکه‌های اجتماعی حمایت می‌کند؟
پاسخ: نسبت روشنی بین توسعه‌ی شبکه‌های اجتماعی و بهبود بازاریابی مشاغل کوچک و متوسط و نتیجتا بهبود آمار اشتغال وجود دارد. اطلاع رسانی شفاف و حقوق شهروندی و توسعه‌ی آزادی‌های سیاسی از دیگر دلایل دولت برای حمایت از شبکه‌های اجتماعی است. دولت برای مقابله با ابعاد منفی شبکه های اجتماعی به راهکارهای ایجابی مثل فیلترینگ هوشمند، طرح اینترنت کودکان، حمایت از پیام رسان‌های بومی، طرح شامد و ... معتقد است؛ در حالیکه منتقدان به راهکارهای سلبی معتقدند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-11-27 16:59

افزودن دیدگاه جدید