کد مطلب: 

204856

تجمیع نمایشگاه های الکامپ و تلکام؛ منفعت نگری یا مصلحت اندیشی؟!

سردبیر ماهنامه نسل چهارم نوشت: سوال اینجاست که آیا اصولا بحث ادغام نمایشگاه های تلکام و الکامپ موضوعیت دارد و چرا فقط سازمان نظان نظام صنفی و سازمان فناوری اطلاعات تا این حد برای ادغام این دو نمایشگاه اصرار دارند؟
تجمیع نمایشگاه های الکامپ و تلکام؛ منفعت نگری یا مصلحت اندیشی؟!

به گزارش سیتنا، مونا ارشادی فر در یادداشت سردبیر شماره 26 ماهنامه نسل چهارم نوشت: "امسال نیز همچون سال های نخستین دولت یازدهم بحث ادغام نمایشگاه های تلکام و الکامپ، در افتتاحیه نمایشگاه تلکام توسط رئیس سازمان نظام صنفی یارانه ای کشور مطرح شد، بحثی که در همسرائی مدیران این سازمان با مدیران ارشد سازمان فناوری اطلاعات ایران طی سال های اخیر مطرح شده است. رییس سازمان فناوری اطلاعات نیز در نمایشگاه الکامپ امسال که در تابستان برگزار شد، تاکید کرده بود که از تابستان سال آینده نمایشگاه جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات که ترکیبی از نمایشگاه الکامپ و تلکام است برپا می شود؛ این درحالی بود که عموم فعالان بخش ارتباطات کشور از این موضوع بی اطلاع بودند.

اما سوال اینجاست که آیا اصولا بحث ادغام نمایشگاه های تلکام و الکامپ موضوعیت دارد و چرا فقط سازمان نظان نظام صنفی و سازمان فناوری اطلاعات تا این حد برای ادغام این دو نمایشگاه اصرار دارند؟

امسال در حالی بیست و سومین نمایشگاه الکامپ برگزار شد که نمایشگاه تلکام، هجدهمین دوره خود را پشت سر گذاشت. نمایشگاه ایران الکامپ یا به عبارتی نمایشگاه بین المللی الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیک همه ساله در تهران و در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود و علی رغم حضور برخی سازمان ها و نهادهای دولتی برای معرفی خدمات شان در حوزه دولت الکترونیک در این نمایشگاه، کمی بازدیدکنندگان و کاهش استقبال از این نمایشگاه در سال های اخیر، آمارهای برگزارکنندگان منجمله تعداد رکوردشکن بازدیدکنندگان را زیر سوال می برد.

نخستین نمایشگاه کامپیوتر ایران که در سال ۱۳۶۹ برگزار شد، نمایشگاه بین المللی کامپیوتر، برق، الکترونیک و ارتباطات نام داشت که در سالهای بعد برق و ارتباطات از عنوان این نمایشگاه حذف شد و بعدها نام آن الکامپ شد. بعدها و در سال ۷۷ نمایشگاه برق به صورت مستقل و با عنوان نمایشگاه تخصصی برق شد. مخابرات نیز با عنوان تلکام به یک نمایشگاه مستقل تبدیل شد و تحت عنوان نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی هر ساله در حال برگزاری است. نمایشگاه کامپیوتر تا سال ۷۹ به طور مستقیم توسط شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی برگزار می شد و از سال ۸۰ به بعد نخست به صورت بخشی و بعد به شکل کامل به بخش خصوصی واگذار شد.
در سال ۱۳۶۹ که نخستین نمایشگاه کامپیوتر برگزار شد، به دلیل محدودیت سالن و از طرفی تقاضای زیادی که برای حضور در نمایشگاه وجود داشت، بسیاری از شرکت ها به صورت انفرادی اقدام به ساخت غرفه و برپایی سالن کردند و برخی از شرکت ها نیز از غرفه ها و سالن های بادی استفاده کردند.

سیزدهمین نمایشگاه ایران الکامپ، در سال ۱۳۸۶ برگزار شد. در این سال و برای نخستین بار، همزمان با سیزدهمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک، هشتمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی (تلکام) نیز برگزار شد. در دوره بعد نیز چهاردهمین نمایشگاه الکامپ به همراه نهمین نمایشگاه تلکام برپا شد تا دومین سال همراهی این دو نمایشگاه با هم شکل گیرد.

از سال ۱۳۸۸ به بعد دیگر نمایشگاه های الکامپ و تلکام در حقیقت ویترین دستاوردهای ICT کشور محسوب شدند و گستردگی ابعاد آن به اندازهای شد که از نظر وسعت، رتبه نخست و از نظر میزان مخاطب جزو نمایشگاه های بینالمللی برتر کشور محسوب شدند، اما همچنان از نظر کیفیت و سطح محصولات و همچنین اطلاعات علمی ارائه شده به بازدیدکنندگان بسیار پایین تر از آن چیزی بود که در نمایشگاه هایی مثل سبیت و جیتکس ارائه می شد.

در هر حال نمایشگاه الکامپ با محوریت معرفی سرویس ها و خدمات حوزه فناوری اطلاعات و نمایشگاه تلکام هم با تمرکز بر روی حوزه ارتباطات و مخابرات برگزار می شود و در مجموع شاید بتوان گفت کثرت حضور بازدیدکنندگان متخصص در نمایشگاه تلکام به مراتب بیشتر از نمایشگاه الکامپ است.

از نقطه نظری دیگر می توان گفت که نقطه ضعف نمایشگاه الکامپ که در سال های اخیر با نقش آفرینی نظام صنفی رایانه ای برگزار می شود، عدم حضــور چشم گیر کشورهای خارجی و نقطه قوت این نمایشگاه در دوره های اخیر هم حضور پررنگ استارتاپ‌هاست.

علاوه بر آن، متاسفانه در چند ساله اخیر نمایشگاه الکامپ میزبان شرکت های غیرمرتبط نیز شده است که سال به سال نیز به گونه های آن اضافه می شود. از عجیب ترین حاضران در نمایشگاه الکامپ امسال که حضورشان به چشم می آمد، تهیه غذاها، کترینگ ها و همین طور مزون های لباس اداری بود.

به نظر می رسد کاهش بازدیدکنندگان الکامپ در بخش شرکت ها نیز تاثیرگذار بوده و همین امر باعث وجود فضاهای خالی در الکامپ شده و متولیان را به این امرسوق داده تا برای پرکردن فضاهای خالی از شرکت های غیرمرتبط استفاده کنند.

از سوی دیگر نمایشگاه تلکام هم که به صورت تخصصی تر نسبت به الکامپ، با حضور چشم گیر شرکت های تولید کننده داخلی مخابرات که اکثرا عضو سندیکای صنعت مخابرات کشور هم می باشند، برگزار می شود، معمولا با حضور قابل توجه شرکت های خارجی مخابراتی هم مواجه می شود و بر ارائه دستاوردهای سخت افزاری و نرم افزاری حوزه مخابرات و ارتباطات کشور متمرکز است و وجه تمایز و نقطه قوت دیگر این نمایشگاه مخصوصا در دوره اخیر برگزاری پنل های تخصصی با حضور مدیران تصمیم گیر از بخش های مختلف دولت، نهادهای سیاست گذار، قانونگذار و تصمیم گیر این بخش و همچنین متولیان و نمایندگان بخش خصوصی برای نقد و بررسی چالش ها و یافتن راهکار برای رفع موانع توسعه و تقویت هر چه بیشتر حوزه ارتباطات است.

به عبارت دیگر می توان گفت که تلکام بیشتر نمایشگاهی تخصصی با مخاطب سازمانی است که بر سیستم ها و دستاوردهای زیرساختی تمرکز دارد، اما مخاطبان الکامپ از عموم مردم به ویژه کاربران نهایی سرویس و خدمات می باشند. در این راستا گذشته از حضور برخی اپراتورها که به دنبال جذب مخاطب حداکثری از حضور در نمایشگاه ها هستند، نمایشگاه الکامپ فرصت مغتنمی برای گفت‌وگوی رودررو با بازدید کنندگان از جنس کاربران نهایی سرویس است تا شرکتها نسبت به شناخت نیاز مشتریان عادی اقدام کنند و برنامه ریزی مناسبی برای رفع نیازهای مشتریان انجام شود و نمایشگاه تلکام هم علاوه بر ایجاد فضای همافزایی برای تبادل اطلاعات شرکت های داخلی و خارجی صنعت مخابرات ایران و دنیا امکان ارتباطات دوسویه میان مدیران شرکت های حاضر در نمایشگاه با مشتریان سازمانی از یک طرف و امکان تبادل نظر مدیران ارشد بخش دولتی با بخش خصوصی صنعت مخابرات از سوی دیگر را فراهم می کند.

در نهایت می توان گفت نمایشگاه های الکامپ و تلکام، مخصوصا در دوره های اخیر کارکردها و اهداف متفاوت‌تر و متمایزتری داشتند؛ همانطور که نه در حد و اندازه این دو نمایشگاه، ولی چندین نمایشگاه دیگر مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات همچون نمایشگاه رسانه های دیجیتال هر ساله برگزار می شوند و هیچ گاه در خصوص ادغام  این نمایشگاه ها با الکامپ و تلکام بحثی جدی درنگرفته است، چون به اعتقاد بخشی از فعالان حوزه، بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به اندازه کافی شامل زیربخش های تخصصی است که می تواند مخاطبان خاص خود را داشته باشد.

اما در پاسخ به مدافعان ادغام باید گفت نباید این تجمیع صرفا به صورت دستوری و برای تامین منافع بیشتر متولیان برپایی هر کدام از نمایشگاه ها انجام شود، بلکه باید بر اساس رویکردی کاملا تخصصی و نه جانبدارانه، ضمن بررسی منافع و مضرات تجمیع این دو نمایشگاه و اهداف و کارکردهای آن، آنچه به مصلحت کلان حوزه، بازار و مخاطبان است در نظر گرفته شده و بر اساس آن تصمیم گیری نهایی شود".

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-11-22 10:26

افزودن دیدگاه جدید