کد مطلب: 

204824
دبیر شورای عالی فضای مجازی:

توسعه‌ی فضای مجازی از اولویت‌های کارآفرینی اجتماعی است/ با بهره از IoT، شبکه‌های اجتماعی به سمت پایداری می روند

دبیر شورای عالی فضای مجازی، با بیان اینکه برای برطرف شدن بسیاری از مشکلات باید به موضوع کارآفرینی اجتماعی توجه شود که توسعه‌ی فضای مجازی یکی از راهکارهای مهم در این زمینه است، تصریح کرد: اصولا کارآفرینی اقتصادی جزو ضرورت‌هاست که در آن استارتاپ ها شکل می‌گیرد، در اینجاست که در کشورهایی مثل ما، توجه به کارآفرینی اجتماعی به مراتب از کارآفرینی اقتصادی بیشتر می‌شود.
توسعه‌ی فضای مجازی از اولویت‌های کارآفرینی اجتماعی است/ با بهره از IoT، شبکه‌های اجتماعی به سمت پایداری می روند

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی صبح امروز (سه شنبه) در همایش "کارآفرینان خیّر، خیّرین کارآفرین" اظهار کرد: ما در دنیا شاهد روند اجتماعی‌تر شدن حوزه‌های سیاسی و اقتصادی هستیم و قدرت ساختارهای اجتماعی در قرن 21 افزایش یافته و این روند ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در مسائل اقتصادی نیز شاهد اجتماعی‌تر شدن مسائل اقتصادی بوده و کارآفرینی اقتصادی به کارآفرینی اجتماعی سوق یافته است، گفت: در کنار رسانه‌ی جمعی، ما رسانه‌ی اجتماعی داریم و حتی مشارکت‌های سیاسی نیز تبدیل به مشارکت های مدنی شده است و در حال حاضر بسیاری از شعارهای سیاسی و احزاب و تشکل ها، شکل اجتماعی گرفته است.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه درآمد و سود، دو بحث مهم در حوزه‌ی بنگاه‌هاست، افزود: مباحث جدیدی در این حوزه مطرح شده و در نظام‌های مدرن، بحث نظام مقررات گذاری عنوان می‌شود و همه‌ی ذی‌نفعان به دور هم جمع می شوند؛ درحال حاضر می‌توان گفت که مباحثی مثل سرمایه‌ی انسانی، سرمایه‌ی اجتماعی، سرمایه‌ی فکری و معنوی بیشتر از سرمایه‌ی مادی اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه باید پارادایم شیفتی که از قرن 20 به قرن 21 شکل می‌گیرد مورد توجه قرار گرفته و مراقب باشیم در قرن 20 باقی نمانیم، گفت: در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و در دیگر حوزه‌ها شاهد تحولاتی در دنیا هستیم که یکی از این تحولات کارآفرینی اجتماعی است.

وی در بخشی از سخنان خود از افزایش تعداد تشکل‌های صنفی از هفت هزار به 12 هزار در طی چهار سال گذشته خبر داد.

وی ادامه داد: ما در قرن 21 به شکل مفرط شهرنشینی را توسعه دادیم و این امر در کشور ما و تمام دنیا اتفاق افتاد و به گونه‌ای شده که حالا نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم.

وی ادامه داد: در عین حال امید به زندگی در ابتدای انقلاب، در شهرها 53 سال بود و الان به 73 سال افزایش یافته و با کاهش مرگ و میر و از طرفی در رابطه با تحولاتی که در حوزه‌های  اقتصادی از اقتصاد کشاورزی به اقتصاد صنعتی و از اقتصاد صنعتی به اقتصاد خدماتی داریم باید تمهیداتی اندیشه شود  چون در این مسیر و به دلیل پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از نیروهایی که تخصص لازم را ندارند حذف می شوند، اما چاره ای جز نوسازی صنعتی نداریم، ولی در عین حال بیکار شدن این قشر از افراد معضلی است که در اقتصاد جهانی وجود دارد.

به گزارش سیتنا، دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه، اعلام کرد: از طرفی با ضعف اخلاق در قرن 21 در شهرها و ابرشهرها مواجه‌ایم که همه‌ی این‌ها معضل است. از سویی ما مشکلات فقر در همه‌ی حوزه‌ها و همچنین مشکلاتی مثل کودکان کار، کودکان خیابانی، زنان سرپرست خانه وار، کمبود آب، مهاجرت نخبگان و ... داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه برای برطرف شدن بسیاری از مشکلات باید به موضوع کارآفرینی اجتماعی توجه لازم صورت گیرد که توسعه‌ی فضای مجازی یکی از راهکارهای مهم در این زمینه محسوب می‌شود، تصریح کرد: اصولا کارآفرینی اقتصادی جزو ضرورت‌ها محسوب می‌شود که در آن استارتاپ ها شکل می‌گیرد، در اینجاست که در کشورهایی مثل ما توجه به کارآفرینی اجتماعی به مراتب از کارآفرینی اقتصادی بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: توصیه می‌کنم به موضوع کارآفرینی اجتماعی که ضرورتی تاریخی است و پایداری دارد توجه لازم صورت گیرد و در عین حال باید از کارآفرینی‌های اجتماعی که مبتنی بر نیت‌های خیرخواهانه و آرمان گرایانه است و به دنبال مصلحت عمومی جامعه نیز می‌باشد، حمایت شود.

فیروزآبادی ادامه داد: با توجه به تحولاتی که در پیش است، ما در دو دهه‌ی آینده شاهد تحولات زیادی در حوزه‌ی فضای مجازی خواهیم بود. در حال حاضر صحبت از IoT  است و در این جامعه‌ی شبکه‌ای تلاش شده است اجتماعات به هم مرتبط شوند؛ شبکه های اجتماعی که در حال حاضر داریم کمتر تخصصی هستند و کم کم به سمت پایداری می روند و شبکه‌های اجتماعی تخصصی‌تر نیز شکل می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه روند آینده به این سمت است که علاوه بر انسان ها، اشیاء نیز در این فضا قرار گیرند، گفت: به زودی منازل، خودروها، یخچال ها، ماشین‌های لباسشویی و دیگر اشیاء که در اطراف انسان وجود دارد همه به هم وصل می‌شوند و می توان گفت در کمتر از یک دهه و شاید تا حدود هفت سال آینده 50 میلیارد دیوایس و انسان به هم مرتبط شوند.

به گزارش سیتنا، فیروزابادی توصیه کرد که در ارتباط با ادبیات حوزه‌ی اجتماعی در کشور بیشتر کار شود و متناسب با اینکه در حوزه‌ی کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها کار می‌شود، در حوزه‌ی اجتماعی و ادبیات سازی نیز فعالیت صورت گیرد؛ از طرفی بحث افزایش هوشیاری‌ اجتماعی نیز مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-11-21 10:50

افزودن دیدگاه جدید