کد مطلب: 

204757

فیس‌بوک کمک‌های مالی در آمریکا به زلزله‌زدگان ایران را مسدود کرد

زلزله 7.3 ریشتری یکشنبه شب غرب کشور که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از هم وطنانمان در استان کرمانشاه شد، با همدردی بسیاری از کشورهای جهان روبرو شد.
فیس‌بوک کمک‌های مالی در آمریکا به زلزله‌زدگان ایران را مسدود کرد

به گزارش سیتنا، سایت تابناک، نوشت: در این میان، علاوه بر کمک های مردمی داخلی به زلزله زدگان، بسیاری از ایرانیان خارج از کشور نیز تلاش کردند تا کمک هایی را برای زلزله زدگان جمع آوری کنند.
 
اما شبکه خبری الجزیره گزارش داده فیسبوک کمک‌های مالی فعالان فضای مجازی در آمریکا برای زلزله‌زدگان ایران را مسدود کرد.

«توحید نجفی»، از ایرانیان مقیم آمریکا بعد از وقوع زلزله در غرب ایران اقدام به راه‌اندازی صفحه‌ای در فیسبوک با هدف جمع‌آوری کمک برای قربانیان زلزله کرمانشاه کرد.
 
به نوشته شبکه خبری الجزیره او تا روز چهارشنبه موفق به جمع‌آوری بیش از ۲۰۰ هزار دلار کمک مالی شده اما او پیامی از فیسبوک دریافت کرده مبنی بر اینکه وجوه جمع‌آوری‌شده تا زمان دریافت مجوزهای لازم از وزارت خزانه‌داری آمریکا تحویل نخواهند شد.

طبق گزارش الجزیره، فیسبوک روز پنجشنبه صفحه او برای جمع‌آوری کمک‌های مالی را به دلیل مغایرت با قوانین تحریمی آمریکا حذف کرد.

نجفی که یک پزشک ایرانی مقیم دیتروید آمریکاست این گلریزان را با کمک ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا انجام داده بود.

«تارا کنگرلو»، یک ایرانی دیگر که مقیم آمریکا است هم نزدیک به ۲۰۰ دلار روی سایت Youcaring برای کمک به قربانیان زلزله‌ در ایران جمع‌اوری کرد.

کنگرلو که قبلاً هم برای پناهندگان سوری پول جمع‌آوری کرده بود امیدوار بود که با این پول بتواند برای قربانیان زلزله کرمانشان دارو، غذا و پتو بخرد.

اما، این وب‌سایت هم صفحه کنگرلو را حذف کرد. در پیامی از این وب‌سایت که در رسانه‌های اجتماعی بارها بازنشر شده آمده است: «کشور مورد نظر جزو کشورهای تحت تحریم است. وزارت خزانه‌داری آمریکا به وب‌سایت ما اجازه نمی‌دهد تا وجوده را به صورت مستقیم یا با واسطه به یک منطقه تحت تحریم انتقال دهیم.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای روز سه‌شنبه علی‌رغم بیان اینکه «سازمان‌های غیردولتی اجازه دارند خدماتی را در حمایت از فعالیت‌های امدادرسانی به ایران ارسال کنند»، تحقق این امر را مستلزم صدور جواز عمومی E دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا دانسته است.

آن‌طور که وبگاه Think Progress نوشته این دستور العمل به معنی آن است که هدایای آمریکایی‌ها به گروه‌هایی مانند کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که یک سازمان خیریه غیرآمریکایی است، عملاً ممنوع است.

«تایلر کولیس»، دستیار وکیل در یک شرکت حقوقی که در زمینه تحریم‌های اقتصادی آمریکا تخصص دارد به این رسانه گفت: «صورت خوشی ندارد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا برای کسانی که قصد شرکت در فعالیت‌های امدادرسانی دارند احضاریه‌های اجرایی صادر کند.»

اما حتی برای معدود سازمان‌های غیردولتی (NGO) آمریکایی که مجوز ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران دارند هم ترس از نقض تحریم‌ها، فعالیت‌های امدادرسانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

کولیس می‌گوید در صورتی که یک NGO آمریکایی مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا را هم داشته باشد، به دلیل ترس از نقض تحریم‌های آمریکا بانک‌های انگشت‌شماری تمایل دارند تراکنش‌های مالی مربوط به وجوه اهدایی را انجام بدهد.

این امر باعث می‌شود بسیاری از سازمان‌های غیردولتی مجبور شوند وجوه نقد را به صورت دستی به ایران حمل کنند که این فرایند کمک‌رسانی را کند می‌کند.
 این در حالی است که روز سه شنبه وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به خانواده قربانیان زلزله  تسلیت گفت.
 
در بیانیه هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این زمینه آمده است: «آمریکا به تمامی کسانی که در ایران و عراق تحت تاثیر زلزله قرار گرفته‌اند صمیمانه تسلیت می‌گوید. ما به یاد خانواده کسانی که کشته و زخمی شده‌اند و نیز آنانی که به منازل و اموال آن‌ها آسیب رسیده است، هستیم.»
 
آمریکایی ها بارها اعلام کرده اند که مشکلی با مردم ایران ندارند و تنها مشکل شان با نظام و حکومت است و حتی دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در نطق ضد ایرانی خود در سازمان ملل حساب ملت و دولت ایران را از هم جدا کرد و گفت که آمریکا از مردم ایران حمایت خواهد کرد!
 
اما در مقاطع مختلف آن ها نشان داده اند که نتوانسته اند در گفته های خود صادق باشند و به نظر می رسد زلزله کرمانشاه آزمون دیگری بود که آن ها در برابر مردم ایران و شعارهای خود مردود شدند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-11-16 22:47

افزودن دیدگاه جدید