کد مطلب: 

204627

طرح "شامد" راه حلی برای مدیریت‌پذیری فضای مجازی است

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: طرح سما با محور اعطای شناسه الکترونیکی ثبت محتوا یا همان شامد، در هر بستری و بدون در نظر گرفتن مبدا تولید آن در داخل یا خارج از کشور، راه حلی برای مدیریت‌پذیری فضای مجازی است.
طرح "شامد" راه حلی برای مدیریت‌پذیری فضای مجازی است

به گزارش خبرنگار سیتنا، سید مرتضی موسویان در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال با اشاره به تفاوت‌های نمایشگاه امسال با نمایشگاه سال‌های گذشته، گفت: نمایشگاه امسال، روندی متفاوت از سال‌های گذشته در پیش گرفته است. امسال، هم از نظر حضور غرفه‌داران و هم از نظر تعداد نشست ها و کارگاه های تخصصی با سالهای گذشته تفاوت دارد و با یک نقشه راه، آماده شده است. به شکلی که با برنامه‌های منسجم به دنبال ایجاد فضای سالم و مفید در این حوزه است؛ شعاری که می‌تواند دغدغه مقام معظم رهبری را کاهش بدهد.

وی افزود: آنچه که در دو سال اخیر، با توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری عنوان شده است، «سما» است.

او درباره طرح سما گفت: طرح سما با محور اعطای شناسه الکترونیکی ثبت محتوا یا همان شامد، در هر بستری و بدون در نظر گرفتن مبدا تولید آن در داخل یا خارج از کشور، راه حلی برای مدیریت‌پذیری فضای مجازی است. این فکر با مصوبه سال 93 شورای فضای مجازی مبنی بر ایجاد فضای مجازی سالم و ایمن شکل گرفت و عزیزانی که در صحنه تولید محتوا و ادبیات برای فضای مجازی دخالت دارند، در بهبود زیست‌بوم فضای مجازی مشارکت کردند. در این راه، روش‌هایی که در کشورهای دیگر انجام شده است مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته تا ببینیم  که چه طرحی به صورت بومی در کشور خودمان انجام می‌شود.

وی ادامه داد:طرح سما با کمک مردم می‌تواند به موفقیت نزدیک شود. یعنی مشارکت داوطلبانه از ارکان این سیستم است و حاکمیت با استفاده از مردم نظارت خودش را بر این فضا گسترش خواهد کرد. نشان‌دار شدن محتوا یا همان لیبلینگ، از محوری ترین کارهایی است که انجام می‌شود به این معنی که سایت ها کانالها و صفحات مجازی دارای نشان هوشمند می شوند.

دکتر موسویان افزود: مفتخرم که بگویم 130 هزار نرم افزار کاربردی موبایلی نیز دارای شامد هستند. امیدواریم که در پایان سال، جشن نشان دار شدن سه چهارم محتوای هدف گذاری شده را بگیریم.

او به طرح فرهنگ یار اشاره کرد و گفت: آنچه که در طرح فرهنگ یار مورد نظر است مشارکت همه مردم را در این زمینه جلب خواهد کرد؛ به شکلی که فرهنگ یاران روزی به ناشران دیجیتال تبدیل خواهند شد و می‌توانند با دانسته‌هایی که از کسب و کار دیجیتالی به دست می‌آورند، سازندگان محتوای سالم و مفید باشند.

وی تصریح کرد: فعالان این حوزه، در سال آتی با شناسایی شرکت های مختلف، قادر خواهند بودند که یک تجارت بنگاه به بنگاه را رقم بزنند. ما صادرات را در این نمایشگاه پی ریزی کرده‌ایم که آماده است برای همه نشان‌داران، نقشه راه تهیه کند. ضمن اینکه برای خرداد ماه نمایشگاه سبیت برنامه‌ریزی شده است که با توجه به گروه جوانی که در زمینه صادرات فعالیت کرده‌اند و دارای سواد کلاسیک هستند، انشالله در کنار شما غرفه هایی را در این‌ نمایشگاه ارائه خواهیم داد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-11-11 15:37

افزودن دیدگاه جدید