کد مطلب: 

204584
بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای دنیای دیجیتال در نشست وب؛

تعدیل رویکرد خوش بینانه به فناوری اطلاعات به محتاطانه!

لیسبون، پایتخت پرتغال میزبان نشست وب، یکی از بزرگترین رویدادهای اروپا در حوزه فناوری بود. در این نشست، همه درباره تاثیرات سوء انقلاب دیجیتال صحبت می کردند. آگاهی نسبت به خطرات و آسیب‌های حوزه فناوری اطلاعات موضوع اصلی این نشست بود.
تغییر رویکرد خوش بینانه به فناوری اطلاعات به محتاطانه!

به گزارش سیتنا، یورونیوز در گزارشی نوشت: استفاده از امکانات فناوری اطلاعات و آگاهی نسبت به مشکلاتی که دیجیتالی شدن زندگی به همراه دارد، موضوع نشست وب بود که از ششم تا نهم نوامبر در لیسبون برگزار شد.

۶۰ هزار نفری که برای شرکت در سخنرانیهای این نشست به اینجا آمدند تمام مدت به اینترنت وصل بودند و داده ها و نظراتشان را با هم مبادله می کردند. پیشرفت های حاصل شده در حوزه هوش مصنوعی و چشم انداز این پدیده در آینده از موضوعات مطرح در این نشست بود.

رویکرد خوش بینانه به فناوری اطلاعات محتاطانه تر شده است

مارگریت وستاگر، کمیسر نظارت بر رقابت در اروپا گفت: «فناوری اطلاعات امکانات فراوانی در اختیار ما می گذارد. همانطور که در اینجا هم شاهد هستیم کارهایی زیادی می توان با فناوری اطلاعات انجام داد، اما قرار است این فناوری ها در خدمت مردم باشد. به نظرم امروز ما هوشیارتر از قبل هستیم. رویکرد خوش بینانه مان نسبت به فناوری اطلاعات محتاطانه تر شده و تعدیل شده است.»

نیمی از جمعیت جهان به اینترنت دسترسی ندارند، اما پیش بینی شود که این وضعیت تغییر کند، به خصوص با آغاز کار نسل پنجم شبکه اینترنت سیار، یعنی فناوری 5G.

والتر جنینگ از شرکت فناوری هوآوِی (Huawei) گفت: «پنج سال آینده فناوری نسل پنجم شبکه سیار (اینترنت 5G) کامل مورد بهره برداری قرار می گیرد. به این معنی که امروز حداکثر تعداد اتصالهای ممکن به اینترنت حدود یک میلیارد است با فناوری 5G این تعداد به 100 میلیارد می رسد.»

آیا هوش مصنوعی، آینده بشر را تهدید می کند؟

بسیاری از فناوری‌هایی که در نشست وب ارائه شد و همین طور سخنرانی‌ها و گفتگوها به هوش مصنوعی، و به ظرفیت ماشین برای یادگیری، استدلال و تصحیح خود ارتباط داشت. هوش مصنوعی قابلیت‌های زیادی دارد، اما عده ای نسبت به استفاده از این قابلیت‌ها هشدار می دهند.

استفان هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان شناس بریتانیای یکی از منتقدان پیشرفت هوش مصنوعی است. او در سخنران اصلی شب افتتاحیه که از طریق ویدئو پخش شد، گفت: «نمی توانیم بگوییم آیا هوش مصنوعی در نهایت به ما کمک می کند یا اینکه روزی جای ما را خواهد گرفت و نابودمان می کند.»

فناوری هوش مصنوعی از مدتها پیش وجود داشته است، اما افزایش کاربران متصل به اینترنت در نقاط مختلف دنیا باعث افزایش دسترسی به هوش مصنوعی با اولویت های مختلف شده است.

مارکوس شینگلس، مدیرعامل بنیاد جایزه ایکس می گوید: «وقتی هوش مصنوعی را با چاپ سه بعدی و زیست فناوری و زنجیره بلوک ها و انبوه داده ها (Big data) ترکیب کنید وارد دنیای جدیدی می شویم که حل مشکلات، شکل کاملا متفاوتی پیدا می کند.»

یکی از دیدگاه های افراطی در این باره که کامپیوترهای فوق هوشمند چه امکاناتی را برای ما فراهم می کند از آنِ بن گورتزل و روبات او سوفیا هنسون است. بن گورتزل، ریاضی دان و مهندس رایانه آمریکایی است.

او در نشست وب گفت: «هوش مصنوعی می تواند ما را از انجام کارهایی که دوست نداریم رها کند و می توانیم ذهنمان را با هوش مصنوعی فوق انسانی ترکیب کنیم، اما انسان بمانیم و زندگی بسیار خوش تری داشته باشیم. علاوه بر اینها امکان درمان همه بیماری ها و حتی بی مرگی وجود دارد یعنی دیگر مجبور نیستیم مریض و پیر شویم و بمیریم مگر اینکه خودمان به دلیل خاصی بخواهیم.»

چه با این گزینه موافق باشید و چه نباشید مجبور هستید که تغییراتی را دنیای دیجیتال به همراه می آورد بپذیرید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-11-10 10:03

افزودن دیدگاه جدید