کد مطلب: 

204457
همزمان با روز دانش آموز و با دستور وزیر ارتباطات؛

پیش نویس سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان منتشر شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در 13 آبان ، همزمان با روز دانش آموز، دستور انتشار «پیش نویس سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان» را صادر کرد.
پیش نویس سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان منتشر شد

به گزارش سیتنا، سایت وزارت ارتباطات نوشت: در راستای فعالیت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه خدمات فضای مجازی مناسب کودکان و نوجوانان، این وزارتخانه همزمان با روز دانش آموز، اقدام به انتشار نسخه پیش نویس « سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان »  کرده است.
این سند حاصل تلاش‌های شبانه‌روزی و فشرده متخصصان و کارشناسان این حوزه است که در چهار هدف کلان آموزش، فرهنگ سازی و ترویج فضای مجازی حوزه کودک، فراهم سازی زیرساختهای ارتباطی محتوایی و اعتمادی، توسعه بازار و  مقاوم سازی کسب وکارها و مدیریت و راهبری برنامه اقدام تدوین شده و شامل 40 اقدام اولویت نخست، ذیل هریک از این اهداف است.
همچنین پیش نویس اسناد پشتیبان این سند نیز در موازات آن، در قالب سه مجموعه: مطالعات تطبیقی، مطالعات میدانی، معرفی ابزارهای کنترل والدین، تدوین شده که پس از تهیه نسخه اولیه، جهت دریافت نظرات و پیشنهادات در معرض عموم قرار گرفت که تاکنون سه نسخه از آن انتشار یافته و کماکان با دریافت نظرات و پیشنهادها به روز رسانی آن ادامه دارد.
در پیش نویس « سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان »، ضمن بررسی چالش‌های فضای مجازی کودک و نوجوان و با اشاره به اسناد بالادستی و الزامات قانونی در حمایت و حفاظت از این قشر جامعه، از سه منظر فرهنگی، اقتصادی و حقوق شهروندی به تبیین ابعاد مختلف در موضوع پرداخته و سپس به نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حمایت از توسعه زیرساخت‌ها و تنظیم قوانین، به منظور حفظ منافع کاربران و ارائه‌دهندگان خدمات و فعالان این حوزه و همچنین توجه به ترویج و فرهنگ‌سازی در مجامع بین‌المللی اشاره دارد.
در سند مذکور، با درنظر گرفتن اصول حاکم بر زیست بوم خدمات فضای مجازی که تمرکز بر پاسخگویی زیست بوم به تمام نیازهای ارتباطی و محتوایی مخاطبان اصلی (کودکان و نوجوانان) دارد، تسهیل و تامین زیرساخت‌های اعتماد و حمایت متوازن از تمام تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان خدمات را به‌عنوان اصول حاکم بر زیست‌بوم فرض کرده است و با ترسیم چشم‌انداز سند، تاکید بر توسعه فضای مجازی کودک و نوجوان متناسب با هویت اسلامی – ایرانی سهم مناسبی در اقتصاد بخش و افزایش تولید محتوا و خدمات مناسب کودک و نوجوان در این فضا دارد.
سند پیش‌رو، هم‌راستا با پیش‌نویس سند سیاستگذاری مرکز ملی فضای مجازی در حوزه فضای مجازی کودک و نوجوان تهیه شده که به تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه تاکید داشته است. لذا پیشرفت متوازن در این حوزه مستلزم توجه سایر نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط به تکالیف و انجام برنامه‌های خوداست.
هدف اصلی انتشار این نسخه پیش‌نویس، دریافت نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات فعالان و متخصصان این حوزه به منظور تکمیل و بروز‌رسانی این سند است، سند مذکور از طریق وبگاه Cop.itrc.ac.ir در دسترس است لذا از کلیه صاحب‌نظران درخواست می ‌شود، نظرات و پیشنهادات ارزشمند خود را به آدرس الکترونیکی Cop@itrc.ac.ir ارسال فرمایند.  

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-11-04 21:15

افزودن دیدگاه جدید