کد مطلب: 

204453

سئو دانش است یا هنر؟

اکثر افرادی که با کسب و کار اینترنتی آشنا هستند و سایتی برای خود راه اندازی کرده اند حتما می دانند که بخش بسیار زیادی از کاربران ورودی از طریق موتورهای جست و جو به خصوص گوگل وارد سایت می شوند.این نشان می دهد بهینه سازی سایت برای موتور جست و جو با استفاده از استراتژی مناسب تولید محتوی و کمک گرفتن از تکنیک های سئو چقدر در موفقیت سایتها و کسب رتبه های مناسب در نتایج جست و جوی کاربر تاثیر دارد.
سئو دانش است یا هنر؟

ولی سئو واقعا چیست و چرا در سال های اخیر انقدر مورد توجه مدیران سایت ها قرار گرفته است؟ در ادامه با ذکر دلایلی به شما نشان می دهم که سئو یک دانش است که به زیبایی الگوریتم ها و نظم ریاضی را با خلاقیت و هنر ترکیب کرده و به دانشی تجربی تبدیل شده است که برای رسیدن به این دانش باید سالها تلاش کرد.

چرا می توان سئو سایت را به عنوان یک دانش به حساب آورد؟ زیرا در پروژه های سئو با اعداد و ارقام و قوانین ریاضی سر و کار داریم که باید به دقت آنها را رعایت کرد تا هر سایتی را با هر موضوعی به گونه ای با استاندارد های گوگل هماهنگ کرد که کم کم در نتایج جست و جو جایگاه مناسب را پیدا کند و به اصطلاح رنک خوبی بگیرد.

دلایلی که نشان می دهد سئو یک دانش است:

  1. اولین و مهم ترین دلیل ورود کاربران به سایت شما توجه و استفاده از نکات سئو است.
  2. بیش از 80% ترافیک گوگل از نتایج ارگانیک است و 20% باقیمانده کلیک روی تبلیغات ادوردز.
  3. حدود 35% کلیک ها در گوگل به رتبه اول نتایج می رسد.
  4. حدود 90% کاربران فقط روی نتایج صفحه اول کلیک میکنند و اکثرا اصلا به صفحه دوم نمی روند.
  5. الگوریتم های گوگل بیش از 200 فاکتور مختلف را برای هر سایتی مورد بررسی قرار می دهد و در نهایت با توجه به امتیاز کسب شده و میزان مرتبط بودن سایت با جست و جوی کاربر لیست نهایی نتایج را مرتب و نمایش می دهد.
  6. میزان جست و جوی کلمات مختلف در گوگل توسط ابزارهای مختلفی قابل سنجیدن است.
  7. محبوبیت هر کلمه کلیدی در طول زمان قابل سنجیدن است و با استفاده از ابزار گوگل ترند Google Trends می توان فهمید کدام عبارات در کدام کشورها بیشترین و کمترین محبوبیت را دارند و این اعداد در طول زمان چه تغییری می کنند.
  8. رتبه هر سایتی در صفحه نتایج گوگل به راحتی توسط ابزارهایی قابل رهگیری است و همچنین می توان دید که سایت در طول زمان چه تغییرات رتبه ای روی کلمه کلیدی مورد نظر داشته است که به آن Rank Tracking گفته می شود.
  9. شرکت هایی مانند الکسا برای سایت ها رتبه بندی در نظر گرفته اند و تمامی سایت ها تلاش می کنند با افزایش بازدید خود به رتبه الکسای دو رقمی و حتی تک رقمی برسند. می توان گفت این روزها رتبه الکسا معیاری برای افتخار کردن مدیران سایتها محسوب می شود.
  10. تعداد بک لینک ها و همچنین اعتبار Authority  آنها قابل سنجیدن و بهینه سازی است و معیارهای مختلفی برای سنجش وضعیت بک لینک های سایت وجود دارد که شخص کارشناس سئو با آنها آشنایی دارد.
  11. گوگل برای نمایش بهترین و مرتبط ترین نتیجه به خواسته کاربر در گذر زمان از الگوریتم های مختلفی رونمایی کرده است که هدف نهایی این الگوریتم ها فیلتر کردن سایت ها و نمایش بهترین گزینه ها به کاربر است. برای ایجاد و توسعه هر کدام از این الگوریتمها هزاران خط کد نوشته شده و قواعد پیچیده ریاضی در آن بکار رفته است.

دلایل بالا نشان می دهد که سئو یک دانش است زیرا پیوستگی بسیار زیادی با ریاضیات دارد و تقریبا در تمامی فاکتورهای سئو به نوعی از اعداد و ارقام استفاده شده است، ولی آیا میتوان فقط با ریاضی سایتی را به موفقیت رساند؟ طبیعتا خیر! اینجاست که جنبه هنر بودن سئو خود نمایی می کند.

دلایلی که نشان می دهد سئو هنر است:

1- ربات های گوگل نمیتوانند از شما محصولی بخرند و این هنر انتخاب تیتر و عنوان مناسب و تولید محتوی است که در نهایت باعث میشود کاربری به شما اعتماد کند و خرید کند.
2- ریاضیات نمی تواند به تنهایی دیدی از بازار هدف و کاربران در اختیار شما بگذارد و این هنر شماست که وضعیت بازار و نوع مخاطبین خود را تحلیل کنید و با توجه به آن استراتژی مناسبی برای خود ایجاد کنید.
3- تنها با خلاقیت شخصی میتواند بهترین کلمات کلیدی را برای پیشرفت یک سایت و تولید محتوی انتخاب کرد و هیچ سایت و رباتی نمیتواند دقیق ترو بی نقص تر از ذهن خلاق انسان این کار را انجام بدهد.
4- محتوی مناسب و تاثیر گذار که پاسخ سوال کاربر را بدهد و ذهن او را در مورد مساله ای روشن کند تنها چیزی است که هم کاربر به دنبال آن است و هم موتورهای جست و جو و این هنر شماست که بدانید چگونه بنویسید.
5- ترکیب فاکتورهای مربوط به سئو داخلی و خارجی سایت با هم و کمک گرفتن از آنها در کنار هم برای رساندن یک سایت به صدر نتایج جست و جو یک هنر است که همه افراد آن را ندارند!
6- اینکه بدانید چگونه باید برای سایت بک لینک ساخته شود و از چه سایتهای میتوان برای این کار کمک گرفت بخشی از هنر یک سئو کار موفق است.
7- سئو به صورت ربات نمیتواند باعث موفقیت سایتی بشود و خلاقیت انسانی و تفکر شخص سئو کار است که در نهایت پروژه را به موفقیت می رساند.
8- انتخاب عنوان و توضیح مناسب برای مقالات و صفحات سایت یکی از مهم ترین توانایی های یک سئو کار است زیرا اولین چیزی که هر کاربری در صفحه نتایج گوگل می بیند عنوان و توضیحات سایت است و این دو باید انقدر جذب و حساب شده انتخاب شوند که باعث شود از میان ده نتیجه نمایش داده شده در صفحه نتایج , کاربر روی سایت شما کلیک کند حتی اگر رتبه یک نباشید.

در این مقاله با دلایلی آشنا شدید که نشان می دهد سئو را می توان به عنوان یک دانش ترکیب شده با هنر شناخت و شخصی که می خواهد کارشناس سئو باشد باید هر دوی این توانایی ها را در کنار هم داشته باشد. یعنی هم توانایی تحلیل اعداد و ارقام و مقایسه شرایط سایتها را داشته باشد و هم بتواند با استفاده از خلاقیت و تفکر شخصی خود استراتژی مناسبی برای روند کاری سایت تدوین کند و کم کم سایت را به اهداف مشخص شده برساند.

رضا شیرازی مدیر سایت سئو 24 اعتقاد دارد که سئو ترکیبی است از علوم مهندسی، هنر و علوم انسانی. متخصص سئو باید دانش بالایی از فناوری های مرتبط با اینترنت و طراحی سایت داشته باشد و بتواند خروجی های فنی وب سایت و معماری محتوای آن را تحلیل کند، از طرف دیگر علم بالایی در تحلیل مخاطب و رفتارهای او داشته باشد و بتواند رفتارهای مخاطب و نیازهای او را تشخیص دهد و همچنین در زمینه تولید محتوا و استراتژی های محتوایی تخصص بالایی داشته باشد. بنابراین متخصص سئو هم مهندس است، هم هنرمند است و هم نویسنده.

نظر شما در این مورد چیست. شما فکر می کنید سئو یک دانش است یا هنر؟ میتوانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-11-04 17:20

افزودن دیدگاه جدید