کد مطلب: 

204376
آذری جهرمی در همایش نکوداشت هفته‌ی پدافند غیرعامل:

وزارت ارتباطات در حال ساخت دیتاسنترهایی در عمق 200 متری زیر زمین است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به ضرورت همکاری بین دستگاهی برای اجرای پدافند غیرعامل در فضای سایبری، تاکید کرد و گفت: وظیفه ما در حوزه پدافند غیرعامل، ارتباطات پایدار کشور، در صورت بروز تهدیدات و بحران هاست.
وزارت ارتباطات در حال ساخت دیتاسنترهایی در عمق 200 متری زیر زمین است

به گزارش سیتنا، مهندس محمد جواد آذری جهرمی در همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل در وبا اشاره اینکه پدافند غیر عامل تکلیف قانونی، شرعی و عقلی ما در حوزه ارتباطات است، افزود: هر چه کشورها به فناوری اطلاعات وابستگی بیشتری داشته باشند به همان میزان نیز تهدیدات این حوزه افزایش می یابد.

آذری جهرمی با اشاره  به دو دیدگاه در حوزه تهدیدات سایبری، ادامه داد: یکی ترسیدن و بستن این فضا و دیگری بی تفاوتی و رها کردن فضای سایبری است؛ اما ما باید بتوانیم با برنامه ریزی، امکانات و سرویس های مناسبی  را برای مردم ایجاد کنیم و در عین حال تهدیدات این فضا را کاهش دهیم.

وی بر ضرورت انتقادهای سازنده و کاربردی در این حوزه تاکید کرد و افزود: لازم است با رعایت حریم خصوصی افراد و افزایش تحمل، از برخوردهای سلیقه ای جلوگیری کرده و با ایجاد شفافیت، اعتماد مردم را در این حوزه جلب کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه برای ایجاد تحول در این حوزه باید از کسب و کارهای نوپا حمایت شود، افزود: در این زمینه نیاز به سرمایه گذاری دولت و همکاری همه دستگاه های مسوول وجود دارد.

وی در ادامه سخنان خود به ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه پدافند غیرعامل پرداخت و گفت: شبکه سیگنال رسانی صدا و سیما با پوشش 90 درصدی در کل کشور آماده بهره برداری شده است که با همکاری صدا و سیما و به عهده گرفتن مسوولیت پشتیبانی و نگهداری این شبکه، امکان بهره برداری از این شبکه به وجود می آید.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه تعدادی از سازمان ها اطلاعات حیاتی و پایه مردم را در اختیار دارند، تاکید کرد: اطلاعات این سازمان ها در دیتاسنترهایی نگهداری می شود که مقاوم نیستند و به همین منظور وزارت ارتباطات در حال ساخت دیتاسنترهایی در عمق 200 متری زیر زمین در نقاط مختلف کشور است که حتی در مقابل حملات موشکی نیز مقاوم هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به الزامات شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و افزود: بر اساس الزامات شبکه ملی اطلاعات، شبکه ای در لایه دوم خارج از شبکه IP  کشور با همکاری شرکت مخابرات و زیرساخت طراحی و راه اندازی شده است که تاکنون 67 دستگاه به این زیرساخت دسترسی دارند و از این طریق خدمات ارتباطی خود را دریافت می کنند.

آذری جهرمی برگزاری مانورهای فرضی را یکی دیگر از اقدامات وزارت ارتباطات برای پایداری شبکه در زمان وقوع حوادث اعلام کرد و افزود : این مانورها با فرضیاتی انجام می شود و در آینده،  این مانورها می تواند به صورت عینی انجام شود.

آذری جهرمی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات نخستین وزاتخانه ای  بود که پیوست فناوری خود را تدوین و تصویب کرده است، گفت: برای توسعه و حمایت از توان داخل در حوزه تجهیزات ارتباطی فهرستی با 21 قلم کالای تولید داخل با کیفیت و استاندارد بالا تهیه شده و برای ممنوعیت ورود این کالاها ، این لیست به مراکز تصمیم گیری در این حوزه پیشنهاد شده است.

وی تصریح کرد : البته در این بخش باید طوری عمل کنیم که از تکنولوژی روز عقب نباشیم و برای تعدادی از تولید کنندگان داخلی نیز ایجاد رانت نشود، در عین حال کیفیت افزایش یابد و هزینه تمام شده محصول کاهش داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به انتقاداتی که در حوزه استفاده از توان داخلی مطرح می شود، تاکید کرد: در گذشته ایراداتی در استفاده از توان داخلی وجود داشته است که با برنامه ریزی و استفاده از تجربیات گذشته تلاش می کنیم این مشکلات در استفاده از توان داخلی کاهش یابد.

وی در ادامه سخنان خود به وضعیت هاستینگ در کشور پرداخت و افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی سازمان ها و دستگاه ها باید هاست سایت های خود را به داخل ایران منتقل کنند که در حال تهیه گزارشی هستیم  تا وضعیت ما را در این حوزه،  روشن کند.

آذری جهرمی تصریح کرد : با تهیه این گزارش مشخص می شود که چقدر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین دیگر دستگاه ها به تکالیف خود عمل کرده اند.

وی به با بیان اینکه بین سال های 2020 تا 2025 ما وارد عرصه اینترنت اشیا و بیگ دیتاها می شویم، افزود : در این زمان چالش دنیا حکمرانی دیتا است البته در حال حاضر هم دیتاها اهمیت بسیاری دارند اما دیتای اینترنت اشیا متفاوت و استراتژیک تر از تمام داده ها است و باید برای آن برنامه داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تهدیدات سایبری آمریکا نیز اشاره ای کرد و گفت: در این زمینه دو پرونده حمله سایبری اثبات شده وجود دارد و تا امروز ما قربانی حملات سایبری در دنیا بودیم و دیگران باید در این زمینه، پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: البته ما در حال افزایش توان خود در حوزه دفاع سایبری هستیم و بر این اساس 10 هزار نیروی سایبری در حال تربیت برای دفاع در این حوزه هستند، تا در مراکز حیاتی و بخش خصوصی کشور به صورت تخصصی فعالیت کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-10-31 14:27

افزودن دیدگاه جدید