کد مطلب: 

204221

نقش کشورهای عرضه‌ کننده‌ی دیتای رایگان در ایجاد فاصله‌ی دیجیتالی

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: نتیجه تحلیل های اقتصادی انجام شده در دنیا نشان می دهد در قرن 21 ام ارزش داده ها به مراتب بالاتر از ارزش نفت می باشد و از این رو آینده بسیار روشنی برای حوزه کلان داده ها پیش رو می باشد.
نقش کشورهای عرضه‌ کننده‌ی دیتای رایگان در ایجاد فاصله‌ی دیجیتالی

به گزارش سیتنا، دکتر محمد خوانساری در اختتامیه اولین اولین رویداد (چالش) کلان داده ها که امروز دوشنبه اول آبان ماه در محل پژوهشگاه ICT برگزار گردید، گفت: با توجه به ارزش دیتا در قرن 21 قاعدتاً نیروی محرکه ای که داده ها برای اقتصاد دنیا ایجاد می کنند قطعاً جایگزین نفت می شود، که به تبع آن محرک رشد اقتصادی، تغییرات، زیرساختهای جدید و کسب و کارهای نو، همگی وابسته به دیتا خواهند شد.

خوانساری افزود: پیش بینی انجام شده این است که تا سال 2025 حجم دیتای تولیدی در دنیا در حدود 180 زتا بایت (zeta byte) خواهد بود و لذا ما ملزم به پالایش این حجم عظیم دیتا می باشیم. در حال حاضر حجم بالایی از دیتا از طریق دستگاههای شخصی مردم در حال خروج از کشور است و این درحالی است که دیتا با ارزش ترین منبع جهان خواهد شد، بنابراین هم در دولت و هم در بخش خصوصی باید این نکته لحاظ گردد که در این راستا در ابتدا می بایست از ایجاد انحصار شرکت‌های بزرگ دنیا مانند گوگل را از بین ببریم و در قدم بعدی باید مسیری را انتخاب کنیم که باعث کاهش فاصله دیجیتالی  کشورمان از کشورهای دیگر گردد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات وفناوری اطلاعات، در این خصوص اضافه کرد: کشورهایی که در حال تولید دیتای خام و عرضه رایگان آن هستند، باعث بوجود آمدن فاصله دیجیتالی بین کشورها می شوند.

وی ادامه داد: در واقع فاصله دیجیتالی بین کشورها ناشی از عدم پردازش داده ها و نتیجتاً این امر وابستگی ما را به خارج از کشور بیشتر می کند و سبب می گردد کشورهای بزرگ به نسبت دولت خودمان، مردم ما را بهتر می شناسند و بر روی مردم تسلط محتوایی پیدا خواهند کرد.

خوانساری به اهمیت پردازش دیتا در داخل کشور تأیید کرد و افزود: اگر ما نتوانیم تجمیع و پردازش دیتا را در داخل کشور انجام دهیم، اشتغال‌مان به خارج از کشور خواهد رفت و لذا ما در دولت و مشخصاً در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بحث رگولاتوری بیگ دیتا و تنظیم مقررات کلان داده ها را در حال بررسی داریم.

وی در خصوص آزاد سازی داده های دولتی شهرداری نیز گفت: ما در دولت حتماً باید آزاد سازی داده های  شهرداری ها و داده های دولتی را به همراه لایسنس بهره برداری آن  داشته باشیم، کما اینکه نمونه های موفقی در شهرهای مختلف دنیا وجود دارد که آزادسازی داده های شهری باعث ایجاد اشتغال و رویدادهای پردازشی داده و ایجاد اپلیکیشن‌هایی با کاربردهای نوآورانه در این حوزه شده است و ما نیز در کشور این مهم را دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-10-23 15:41

افزودن دیدگاه جدید