کد مطلب: 

204081
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنل اقتصاد دیجیتال:

حوزه‌ی ویدیو در کشور می تواند درآمد 4 هزار میلیارد تومانی داشته باشد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در حال حاضر در حوزه‌ی محتوا بیشترین حجم تولید محتوا با حداقل 60 درصد در دنیا مربوط به ویدیو است، در صورتی که در ایران این میزان به 10 درصد می رسد و نشان می دهد حوزه‌ی ویدیو در کشور ظرفیت بسیار خوبی برای رشد دارد و می تواند درآمد 4 هزار میلیارد تومانی داشته باشد.
حوزه‌ی ویدیو در کشور می تواند درآمد 4 هزار میلیارد تومانی داشته باشد

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهندس محمد جواد آذری جهرمی در پنل اقتصاد دیجیتال که در اولین روز از نمایشگاه ایران تلکام برگزار شد، با اشاره به چالش های اصلی توسعه و تحول در اقتصاد دیجیتال، گفت: نگرانی ها و موانع در پذیرش ICT در حوزه اقتصاد دیجیتال به چهار دسته تقسیم می شوند که این تقسیم بندی در کشورها و مناطق مختلف متفاوت است.

وی تصریح کرد: زیرساخت های ارتباطی، مناسب و مرتبط بودن با فرهنگ بومی آن جامعه، قابلیت ها، مهارت ها و مقرون به صرفه بودن از مواردی است که در بررسی چالش های مربوط به این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

آذری جهرمی به طور مثال به کشورهایی در قاره آفریقا اشاره کرد و افزود: این چهار چالش در این کشورها وجود دارد، به این معنی که این کشورها در حوزه زیرساخت های ارتباطی، مناسب و مرتبط بودن با فرهنگ بومی، قابلیت ها و مهارت ها و مقرون به صرفه بودن دچار مشکل هستند.

وی تاکید کرد: این پارامترها در کشورهای آسیایی متفاوت است و در برخی از این کشورها سه مورد از موارد فوق به عنوان چالش های این حوزه وجود دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ادامه‌ی سخنان خود به بررسی وضعیت کشور ما در حوزه‌ی چالش های اقتصاد دیجیتال پرداخت و اظهار داشت: در حوزه‌ی زیرساخت در چند سال گذشته رشد بسیار خوبی تا حد 10 برابری در کشور داشته ایم؛ به طوری که در حوزه‌ی دسترسی موبایل از 300 هزار به 40 میلیون مشترک تلفن همراه در سال های گذشته رسیده ایم.

وی حوزه‌ی دسترسی ثابت را از نقاط ضعف در شاخص زیرساخت عنوان کرد و افزود: انحصار ذاتی در مخابرات و عدم سرمایه گذاری در حوزه‌ی دسترسی ثابت و نبود تناسب قیمت سرویس ها از دلایل عقب ماندگی در این حوزه است.

وی مناسب بودن محتوا را یکی دیگر از مسایل جدی این حوزه بیان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر در حوزه‌ی محتوا بیشترین حجم تولید محتوا با حداقل 60 درصد در دنیا مربوط به ویدیو است، در صورتی که در ایران این میزان به 10 درصد می رسد و نشان می دهد حوزه‌ی ویدیو در کشور ظرفیت بسیار خوبی برای رشد دارد و می تواند درآمد 4 هزار میلیارد تومانی داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: نبود تعرفه گذاری مناسب در حوزه فیبر باعث محافظه کاری کاربران در استفاده از حجم شده است که باید با تغییر مدل تعرفه گذاری در این حوزه این مشکل برطرف شود.

وی کیفیت را یکی دیگر از مشکلات این حوزه در بخش فیبر دانست، افزود: برای ارایه‌ی سرویس با کیفیت بالا حداقل 80 مگابیت پهنای باند مورد نیاز است که در بخشی از شبکه این عدد به 50 مگا می رسد.

آذری جهرمی در مورد نحوه‌ی حل این مشکلات به مصوبه‌ی 230 سازمان تنظیم مقررات برای اشتراک گذاری منابع زیرساختی اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه با مشارکت FCP ها و اشتراک گذاری منابع زیرساختی، برای دسترسی به فیبر رشد مناسبی ایجاد می شود.

وی تصریح کرد: همچنین با فعال کردن سرمایه گذاری خارجی در پروژه‌ی ایرانیان نت، بخشی از کمبود سرمایه در بخش، جبران می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنان خود در این پنل به چالش های بخش اپلیکیشن ها و استارتاپ ها نیز اشاره کرد و گفت: مکانیزم، چرخه‌ی حیات و قوانین و مقررات در حوزه‌ی سرمایه گذاری و کسب و کارهای جدید، به همراه تقابل کسب و کارهای سنتی با مدرن، از دیگر مشکلات این بخش است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-10-16 21:41

افزودن دیدگاه جدید