کد مطلب: 

203990
مشاور وزیر ارتباطات در امور بین الملل در گفت‌وگو با ITU Telecom TV:

وزارت ارتباطات برای جذب SME ها و حضورشان در بازار تلاش خواهد کرد

مشاور وزیر ارتباطات در امور بین الملل، گفت: سعی ما برآن است تا تمامی منابع قانونی را که SME ها بدان نیازمندند را به آن ها ارائه دهیم تا آن ها را فعال تر نماییم. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با حمایت های مالی خود به چنین شرکت هایی، تمام تلاش خود را برای جذب SME ها و حضورشان در بازار به کار خواهد گرفت.
وزارت ارتباطات برای جذب SME ها و حضورشان در بازار تلاش خواهد کرد

دکتر سید احمد رضا شرافت، مشاور وزیر ارتباطات در امور بین الملل که جهت شرکت در اجلاس آی تی یو تلکام به بوسان کره جنوبی سفر کرده بود، با حضور در استودیوی ITU Telecom TV به سوالات مجری پاسخ گفت (فیلم)، که مشروح آن به شرح ذیل است.

مجری: به ITU Telecom World 2017 در بوسان کره جنوبی خوش آمدید. باعث افتخار است که در استودیو در کنار آقای دکتر شرافت، مشاور ارشد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران هستم. دکتر شرافت خیلی خوشحالم که شما را در استودیو داریم و از شما به خاطر حضورتون تشکر میکنم.

شرافت: باعث افتخار است و من نیز از شما تشکر می کنم.

مجری: سوالاتم را با این موضوع شروع می‌کنم که شعار امسال نمایشگاه تلکام "تحول دیجیتالی هوشمند" است. این برای ما و ایران چه مفهومی دارد؟

شرافت: برای ایران این بدان معناست که باید از قدرت ICT برای حل بعضی از موضوعاتی که ما را تحت فشار قرارداده اند بهره ببریم. نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشورهای دیگر نیز دچار مشکلات زیادی هستند که همه این مشکلات برای ما مشترک است.

یکی از این مشکلات طولانی شدن خشکسالی در مناطق مختلف جهان است. در همین حال، به بهبود بخش درمانی و ارائه سرویس های خدماتی بهتر به شهروندان در کنار مسائل دیگری همچون آموزش و اپلیکیشن های ICT در آموزش و تحصیل، اپلیکیشن های ICT برای بهتر اداره کردن جامعه و همین طور حوزه های زیاد دیگری که می توانیم با قدرت ICT از آن ها بهره مند شویم، نیازمندیم.

در کشورمان برای بهبود و افزایش بهره وری تعدادی پروژه های بزرگ را راه اندازی کرده ایم؛ چرا که در دولت جدید هم یکی از اساسی ترین برنامه ها استفاده بهینه از قدرت ICT در کشاورزی الکترونیک، سلامت الکترونیک و همین طور دولت الکترونیک است و ما پروژه هایی را برنامه ریزی کرده ایم تا اجرایی شدن آن ها را تسریع و تسهیل بخشیم که در نتیجه آن، مردم کشورمان بتوانند از فوایدش بهره مند شوند.

ما تعدادی پروژه های عمومی را به عنوان نسخه های آزمایشی شروع کرده ایم و همان طور که وزیر محترم کشورمان در سخنرانی خود در نشست وزرا بیان کردند، ما به دنبال استفاده از قدرت ICT به صورت IoT و هوش مصنوعی در صنعت کشاورزی هستیم. برای مثال ما با استفاده از IoT و AI توانسته ایم مصرف انرژی را در صنعت کشاورزی تا 50 درصد کاهش داده و این مساله بسیار مهم و قابل ذکر است، چرا که بیش از 90 درصد از مصرف آب در کشور ما متعلق به صنعت کشاورزی است و این روش کاهش چشمگیر در مصرف منابع آب را به همراه داشت، به خاطر این که همان طور که پیشتر گفتم همه ما از خشکسالی رنج می بریم. نقطه جالب و جذاب این است که نه تنها توانستیم از استفاده بهینه در بهره وری در مصرف آب بهره مند شویم، بلکه به طور همزمان توانستیم مصرف برقی را که برای پمپاژ آب ها استفاده می شد را نیز کاهش دهیم. در نتیجه توانستیم در مصرف سوخت هم کاهش خوبی داشته باشیم که همه این ها باعث حفاظت بیشتر از محیط زیست خواهد شد. تمام تمرکز ما در زمینه هایی است که بتواند توسعه های پایداری را برای ما به ارمغان آورد.

مجری: بخش دیگری که باید به آن توجه شود به نظرم بخش SMEها می باشد، از دیدگاه شما نوآوری های جدید چه جایگاهی در اقتصاد دیجیتالی ایران دارد؟

شرافت: به نظر من این یک فرصت استثنایی برای SME هاست. در پروژه های مطالعاتی و مثال هایی که پیشتر درباره آن ها صحبت کردم همه آن ها توسط همکاری های منسجم بین بخش آکادمی ما و SME ها صورت پذیرفته است که نقش مهم SME ها را در توسعه این تکنولوژی ها و زیرساخت های جدید نشان می دهد که در نهایت سود اصلی را مردم جامعه خواهند برد.

به همین دلیل است که ما توجه ویژه ای به حضور فعال SME ها در چنین فعالیت هایی داریم و سیاست های حاکمیتی ما هم به دنبال ارائه تسهیلات کامل برای تشویق SME ها برای حضور پررنگتر در این فعالیت ها می باشد. سعی ما برآن است تا تمامی منابع قانونی را که SME ها بدان نیازمندند را به آن ها ارائه دهیم تا آن ها را فعال تر نماییم. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با حمایت های مالی خود به چنین شرکت هایی، تمام تلاش خود را برای جذب SME ها و حضورشان در بازار به کار خواهد بست.

مجری: به طور حتم حضور در چنین رویدادهایی هزینه های زیادی را طلب می کند، حضور شما با چنین هزینه هایی چه ارزش افزوده ای را برای شما به همراه دارد؟

شرافت: این رویدادها بسیار مورد استقبال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همین طور بخش خصوصی ایران است. به نظر من اصلی ترین ارزشی که حضور در این رویدادها برای ما به همراه خواهد داشت، فرصت توسعه ارتباطات، آشنایی با همکاران و پتانسیل های مشتریان حاضر در این رویدادها و همین طور آشنایی با شرکت ها و ارگان های دیگر است تا بتوانیم با همکاری های مان را توسعه دهیم. پس ما باید حضور داشته باشیم. می توانم بگویم که هیات عالی رتبه ایران در تمامی رویدادهای ITU تاکنون شرکت کرده است و از سال گذشته نیز دوباره به صورت پاویون مشارکت خود را با ITU توسعه داده است و این حضور در آینده نیز ادامه دار خواهد بود. در مذاکراتی که ما با وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات  کشورمان داشتیم، ایشان نیز به واقع از حضور در این رویداد حمایت می کنند و تمایل دارند تا تمامی فعالان حوزه ICT کشورمان و تمامی کسانی که به نوعی با صنعت ICT در ارتباط هستند حضور فعالی در این رویدادهای ITU داشته باشند.

مجری: در آخر آیا آیا پیغام مهمی برای شرکت کنندگان در ITU Telecom world 2017 دارید؟

شرافت: می توانم بگویم که باید از این رویدادها حداکثر استفاده را ببریم و همان طور که پیشتر گفتم حضور در این رویدادها باعث ایجاد ارتباطات جدید، آشنایی با فرصت های جدید برای بهره مندی از آن ها و همین طور استفاده از تجربه دیگران و همکاری های دو جانبه می شود و می تواند سودمندی های مشترک را نیز به همراه داشته باشد.

مجری: از حضور و همراهی شما در کنارمان بسیار سپاسگزارم و خوشحالیم که شما را در این رویداد ملاقات کردیم و برای شما بهترین ها را آرزو میکنم.

شرافت: این باعث افتخار من بود و من نیز از شما تشکر می کنم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-10-11 14:15

افزودن دیدگاه جدید