کد مطلب: 

203810

مهمترین ماموریت سازمان فضایی ترویج علوم کاربردی فضایی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در هفته جهانی فضا مهمترین ماموریت سازمان فضایی ایران، ترویج علم فضایی در اپلیکیشن‌های کاربردی جامعه است.
مهمترین ماموریت سازمان فضایی ترویج علوم کاربردی فضایی است

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهندس محمد جواد آذری جهرمی در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا که صبح امروز 11 مهرماه در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: هفته فضایی الزاماً هفته افتتاحات و پرده برداری‌ها نیست، این هفته یک هدف مهم دارد و آن ترویج علوم فضایی در جامعه علمی، اقتصادی و صنعتی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اشکالات جدی که ما امروز در عرصه فضایی داریم این است که ما علم فضایی را در زندگی جاری وارد نکرده ایم، افزود: اکنون نمی دانیم که در عرصه فضایی کشور چه اپلکیشن هایی باید اجرا و عملیاتی شود، تاثیر علوم فضایی ما از بعد ماهواره های سنجشی در حفاظت از محیط زیست، استفاده بهینه از منابع کشور، در شرایط بحران آب، زازله، سیل و در برخورداری در کشاورزی به چه نحوی است.

وی اظهار کرد: در هفته جهانی فضا مهمترین ماموریت ما، ترویج علم فضایی در اپلیکیشن های کاربردی جامعه است.

وی ادامه داد: از دید بنده به عنوان وزیر ارتباطات اولین و مهمترین ماموریت سازمان فضایی که باید در رأس آن قرار بگیرد، جدا  ازماموریت های  پژوهشی ترویج علوم کاربردی فضایی است.

آذری جهرمی با اشاره به اثرگذاری کارگاه‌های عملیاتی برای معرفی این دستاوردها و کاربرهای فضایی برای کشاورزان و سایر ذی نفعان توسط دانشمنان و نخبگان این عرصه، گفت: لازم است با مطالعات تطبیقی در دنیا از ظرفیت های بین المللی در حوزه کاربردها، استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه ساخت ماهواره و پرتاب آن مهم است؛ ادامه داد: اما مهمتر از آن، این است که چقدر توانسته ایم ‌آن را در زمینه کاربردها جاری کنیم.

وی بر ضرورت کشف کاربردهای اساسی برای  سرمایه گذاری درست و به جا در عرصه فضایی تاکید کرد و افزود: اگر این لایه درست شود، فعالیت‌های پژوهشی مطابق با چارچوبی که مطابق با نیاز کشور است شکل می گیرد.

آذری جهرمی بر لزوم تدوین نقشه جامع فضایی کشور تاکید کرد و گفت: موازی کاری در کشور مضموم  است اما تقسیم کار مطلوب، ما در عرصه فضایی تقسیم کار داریم  اما چون هنوز حوزه ها و مسئولیت ها  کاملا مشخص نیست، تقسیم کار  معنا نمی دهد.

وی بر اهمیت کاربردهای اساسی و هزینه ها تاکید کرد و اظهار داشت: در این عرصه دو محوریت حوزه حاکمیتی و حوزه اقتصادی مطرح است، اگر به این دو محور توجه کنیم صنعت فضایی ما به صنعت اقتصادی  تبدیل می شود که در این صورت، فعالیت بخش خصوصی، کتاب پیش نویس قانون ملی فضایی و فعالیت های بین المللی معنا می یابد، این گامی است که ما باید در ابتدا شروع کنیم.

وزیر ارتباطات در پایان سخنان خود با اشاره به ظرفیت نخبگان فضایی کشور و لزوم جهت دارکردن این قابلیت‌ها، گفت: در بازدید از نمایشگاه دستاورهای فضایی مشاهده کردم که در شرایط تحریم دانشمندان ما خوش درخشیده اند، بنابراین اگر بخواهیم در دنیا متفاوت باشیم؛ باید به فکر پیشرفت دانشمان در عرصه فضایی باشیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-10-03 13:04

افزودن دیدگاه جدید