کد مطلب: 

203156

چتر حمایتی وزارت ارتباطات برای کسب و کارهای نوپا

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به برنامه های حمایتی این وزارتخانه از کسب و کارهای نوپا اشاره و تحقق برنامه ها و اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را نیازمند حمایت و همکاری همه بازیگران و ذی نفعان این حوزه عنوان کرد.
چتر حمایتی وزارت ارتباطات برای کسب و کارهای نوپا

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر حمیدرضا احمدیان در گفت و گوی رادیویی با رادیو ایران و در برنامه اقتصادی نمودار، از عزم جدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشکیل کانون های علم و فناوری مانند "پارک تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات" برای ایجاد رویه های تسهیلگری بمنظور ورود به کریدور فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: این موضوع یک مقوله جدی برای ایجاد فرصت های شغلی و تولید و عرضه محصولات، توسعه فضای کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها، در اختیار قراردادن امکانات  و حمایت های علمی واجرایی زیر مجموعه های وزارت خانه است.

 احمدیان ضمن تعریف مفهوم نوآوری در کسب و کار عنوان کرد: داشتن ایده جدید و خلاقانه نوآوری نیست بلکه این ایده باید به محصول تبدیل و عرضه شود و اگر بتواند در فضای کسب وکار موفق شود، می تواند منجر به اشتغال پایدار و توسعه بازار گردند که در واقع تمام این مسیر را باید نوآوری نامید نه تنها یک اقدام و یک ایده را.

او در خصوص  اقدامات  و برنامه های حمایتی این وزارت خانه تاکید کرد: طی سالیان متمادی، موضوع توجه به نوآوری همواره یکی از کم توجه ترین موضوعات و برنامه ها در کشور بوده که خوشبختانه  از دولت یازدهم مسیر توجه به آن آغاز شده و به عنوان یک پارامتر جدی در دولت دوازدهم و حمایت های وزیر محترم وجود دارد. یکی از مهترین اهداف ما در این حوزه، سیاست گذاری لازم برای کانون های علم و فناوری مرتبط با بخش فاوا بوده و مواردی همچون برنامه ریزی ارتقاء دانش در تولید محصولات جدید، رصد و نیاز سنجی  بازار وتعامل با سایر بازیگران داخل و خارجی هدف قرار گرفته است.

دکتر احمدیان در ادامه تاکید کرد که چتر حمایتی صرفا تزریق پول نیست. جوانان وفعالین این عرصه حمایت های دیگری نیز نیاز دارند زیرا خیلی از کسب و کارهای ما وقتی به محصول میرسند بازار و مشتری ندارند. درحالیکه لازم است نوآوری و خلق محصول جدید براساس نیاز مشتری ترسیم شود. این مسیر در کشور ما شاید یک مقدار هموار نباشد بنابراین کاری که ما انجام میدیم این است که با مطالعه و رصد فناوری و نیاز جامعه، فضای درست تجارت و کسب و کار ایچنینی را در کنار روش های عرضه و ایجاد بازار داخلی و خارجی و حتی صادرات برای جوان ها شفاف کنیم که حتی اگر در مسیر اول در مسیر دوم با شکست مواجه شدند در مسیر سوم موفق باشند این مهمترین مسئله ای است  که در حال تعقیب آن هستیم.

مدیرکل نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری در پاسخ به سوال نوع و روش حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات از این نوع کسب و کارها بیان کرد که یکی از مهمترین برنامه های حمایتی، ایجاد بسترهای لازم به منظور توسعه صادرات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی ادامه داد: آمارها نشان می دهد که وضعیت واردات بالایی داریم که البته این موضوع ذاتاً حسن محسوب نمی شود اما در صادرات به خاطر مسائل مختلف در عرصه بین المللی باید بیشتر کار کنیم و یکی از مهمترین مولفه های مرتبط با این موضوع ارتقاء توان دانشی واجرایی است یعنی جوان های فعال در این صنعت لازم است درحد استانداردهای بین المللی و در تعامل با شرکت های بین المللی کارکنند. این معقوله بسیار جدی است یعنی به واسطه نوشتن چندتا اپلیکشن خوب ادعا نکنیم که الان تراز و مدل کاری بین المللی داریم، در هر حال باید برای ارتقای دانش یک سری تمرین ها انجام دهیم.

وی افزود: مسئله بعدی تلاش برای جذب سرمایه گذاران بین المللی است، که در طول این سال ها روی این مقوله کار جدی نشده است. در کشور  برای صنایع انرژی و  کشاورزی و.. مدل های مناسب و فرآیندهای موردنیاز طراحی و سرمایه گذاری خارجی جذب شد اما برای صنعت فاوا هنوز چندان موفق نبودیم که با توجه به موضوعات اقتصاد دانشی و جایگاه فناوری اطلاعات بسیار حایز اهمیت است. نباید به بهانه های مختلف و به جای دعوت از  سرمایه گذار خارجی، محصولات خارجی وارد کنیم و این یک اشتباه استراتژیک هست. سند پیوست فناوری اطلاعات در همین راستا و برای حمایت از تولیدات داخلی تدوین و ابلاغ شده و اجرای آن در خرید های این حوزه در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  الزامی است.

احمدیان اشاره داشت که باید در واقع به طرق و مدل های مختلف فضای سرمایه گذاری مشترک را شفاف و حضور سرمایه گذاران خارجی را فراهم کنیم . اما مشکل این است که چون به این مقوله تا به حال نپرداخته ایم، مدل های روشنی برای سرمایه گذاری در حوزه ict نداریم.

احمدیان در مورد نوع فعالیت استارت آپ ها و نیاز بازار اظهار کرد که درحال حاضر تاکید بیشتر این شرکت ها بر  خدمات اجتماعی و نیاز شهروندی در این حوزه است اما واقعیت این است که پیشران های اقتصادی ما طی ده سال آینده در حوزه هایی نظیر گردشگری، معدن و.. وجود دارد و بایستی فضای کسب و کارهای جدید در این حوزه ها نیز فعال شود. بایستی  به همه عرصه ها توجه شود تا توسعه فضای استارتاپی همگن باشد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری وزارت کار ، رفاه و تامین اجتماعی در یک هدف مشترک به دنبال شناسایی دقیق پتانسیل های استانهای کشوراست و این ظرفیت های استانی می تواند تشکیل قطب های فناوری را بدهد که  ورودی کریدورخواهند بود و سبب ایجاد توسعه مشخص و دقیق در ابعاد ملی خواهد شد. تحقق اکوسیستم نوآوری و اکو سیستم فناوری با این پیش فرض که توأمان و در هم تنیده توسعه یابند از مهمترین اقدامات دولت در این زمینه است که انتظار می رود همه بازیگران در این مهم همکاری نمایند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-09-13 12:14

افزودن دیدگاه جدید