کد مطلب: 

203131

دکتر عاملی: سازمان فناوری اطلاعات نیازمند بازسازی جدی است

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی کشور، گفت: سازمان فناوری اطلاعات نیازمند بازسازی جدی است. باید تمام نظام‌های کارشناسی ما تغییر کند و این در حالی است که این اتفاق حتی در سازمان فناوری ارتباطات نیفتاده است.
دکتر عاملی: سازمان فناوری اطلاعات نیازمند بازسازی جدی است

به گزارش خبرنگار سیتنا، حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی در همایش فعالان سواد فضای مجازی سراسر کشور، اظهار کرد: موضوع سواد رسانه‌ای را با تاخیر شروع کردیم ولی خوشبختانه به سرعت رشد کرد و حرکت این مهم در کشور رو به جلو است.

عاملی با ارائه آماری از مصرف بالای اینترنت در دنیا گفت: در حال حاضر حجم زیادی از اشتغال، در فضای مجازی در حال گسترش است. تعداد کاربران فیسبوک به ۲ میلیارد رسیده و کاربران اینترنت از مرز سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون گذشته است. همچنین اقتصاد اینترنت از ۵ تریلیون دلار فراتر رفت و اقتصاد پنجم جهان است و سرمایه گذاری‌های بزرگ مربوط به داده‌های بزرگ است.

عاملی، الگوریتمی بودن را به معنای با برنامه عمل کردن، سیستم داشتن و یافتن راه حل در بن بست‌ها و تامین آرمان دانست و یادآور شد که  امکان تامین خواسته‌های به ظاهر دست یافتنی، در محیط عددی با خلق الگوریتم امکان پذیر می‌شود. در جهان عینی، فیزیکی و حضوری با نظارت الگورتیم داده مبنا، تضمین الگوریتمی‌ها از یک ماهیت دوتایی صفر و یک برخوردار هستند و فضایی را ایجاد می‌کنند که در الگوی تعریف شده همیشه یک اتفاق مشابه محقق می‌شود. در واقع این نوع استاندارد کردن یک مسیر یا یک اتفاق قطعی است.

این استاد دانشگاه افزود: الگوریتم‌ها موجودات زنده ساختگی هستند که می‌توانند مسیر تبعیض‌ آمیز ایجاد کنند و با زبان عدالت نگارش شوند. یکی از بحران‌های نظام اداری نداشتن مسیر است و ۸۵ درصد اظهار می‌کنند که نظام اداری با عدم شفافیت روبرو است.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی کشور، گره زدن سواد رسانه‌ای به تقویت شغل و مهارت و در عین حال زندگی در محیط سالم و ایمن فضای مجازی و گره زدن سواد به شناخت چالش‌ها و پلیدی‌های فضای مجازی را دو رویکرد مهم سواد مجازی عنوان و در عین حال مطرح کرد: زندگی بدون سواد الگوریتمی قدم گذاشتن در تاریکی و راه رفتن در مسیر باتلاق است. در این میان نیروی کار خلاق و آموزش دیده نقش مهمی در ادامه مسیر دارد. متاسفانه دانشگاه‌های ما در حوزه سواد جدید فصای مجازی دچار بحران بوده و هر روز در حال عقب افتادن از این دانش است. تمام فناوری‌های قدیم از جمله فکس و ویدئو، تک محصولی بودند، از این رو این محصولات قابل مقایسه با اینترنت و فناوری‌های جدید نیستند.

عاملی تاکید کرد: امروز باید به سمت و سوی توسعه سازمان‌های مجازی حرکت کنیم و خود را از قافله فناوری‌های اطلاعات و ابزار روز عقب نرانیم.

وی یکی از قابلیت‌های مهم سازمان‌های مجازی را کاهش آسیب‌ها و تخریب محیط زیست دانست و افزود: سواد اینترنتی ظرفیتی برای تبدیل تهدیدها به فرصت است. راه حل فردی، راه حل اجتماعی و راه حل ساختاری را به عنوان سه توصیه مطرح می‌کنم که افزایش سواد، مهارت، معرفت و افزایش توانایی شغلی هم به عنوان راه حل فردی محسوب می‌شود.

عاملی همچنین علاوه بر ایجاد اکوسیستم جدید از طریق اینترنت سالم و ایمن و اندیشه سالم و پاک به عنوان راه حل اجتماعی، بازسازی نظام حکمرانی بر مبنای مدل دو فضایی و یکپارچه پیشرفت پایدار در ایران را نیز به عنوان راه حل ساختاری برشمرد.

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور در ادامه صحبت‌هایش سواد اینترنتی را ظرفیتی برای تبدیل تهدیدها به فرصت ها عنوان کرد و تاکید کرد: باید با استفاده صحیح و افزایش سواد رسانه‌ای، نهایت بهره‌برداری را از این فضا داشته باشیم.

وی در آخر با بیان اینکه رییس جمهور باید برای تغییر نظام ساختاری اقدام کند، افزود: رییس جمهور باید قد قامت الصلاة بگوید و یک تغییر نظام ساختاری را محقق کند؛ چرا که نظام ساختاری ما نیازمند تغییر اساسی است تا جایی که س معلمان و اساتید ما نیز باید تغییر کنند و برای این مهم نیاز به راه حل ساختاری داریم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-09-11 22:30

افزودن دیدگاه جدید