کد مطلب: 

203119

تلاش برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در کشورهای اسلامی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان کشورمان به کشور های اسلامی را یکی از اهداف حضور در نخستین اجلاس سران کشورهای اسلامی در حوزه علم و فناوری بیان کرد.
تلاش برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در کشورهای اسلامی

به گزارش سیتنا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشور در حاشیه سفر به قزاقستان که به همراه رییس جمهوری کشورمان برای حضور در نخستین اجلاس سران کشورهای اسلامی در حوزه علمی و فناوری صورت گرفته است، تلاش برای تسهیل حضور شرکتهای دانش بنیان در حوزه کشورهای اسلامی و همگام کردن سران کشورها برای اجرای طرح های مشترک علمی را مهمترین دستاورد این اجلاس نامید.
ستاری همچنین گفت:جمهوری اسلامی ایران سال گذشته به لحاظ ارائه مقالات علمی در سطح جهانی رتبه نخست را به خود اختصاص داد و در بسیاری از فناوری های نوین همچون نانو، بیوتکنولوژی ، هوافضا و پزشکی با فاصله ای معنا دار از کشورهای اسلامی قرار دارد.
 
امضای سند ده ساله برای همکاری های علمی و فناوری کشورهای مسلمان

وی افزود: در این اجلاس سندی ده ساله تحت عنوان ۲۰۲۶ به تصویب اعضا خواهد رسید که مباحثی همچون تبادل دانشجو، ارتقای رتبه دانشگاهها، توسعه علوم جدید و اجرای مگا پروژهایی که اجرای آن از توان مالی و نیروی انسانی یک کشور خارج است در این سند گنجانده شده است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود توان بالای علمی و توسعه شرکتهای دانش بنیان به ویژه در سالهای اخیر جایگاه مناسبی در تجاری سازی این دستاوردها نداشته است و لذا حرکت دادن شرکتهای دانش بنیان به سوی صادرات به بازار کشورهای اسلامی مهمترین هدف حضور در این اجلاس است.

زمینه بسیار خوب برای توسعه علوم جدید بین کشورهای اسلامی

ستاری ادامه داد: دیدگاه های مشترک فرهنگی و مذهبی با کشورهای اسلامی زمینه بسیار خوبی را برای تولید مشترک نرم افزار و توسعه علوم جدید فراهم کرده است و امروز شرکتهای بسیار خوبی در ایران در زمینه نانو فعال هستند که هم اکنون به کشورهای پیشرفته صادرات دارند و براحتی می توانند در حوزه کشورهای اسلامی فعال شوند.
 
وی گفت: برگزاری این اجلاس تغییر دیدگاه سران کشورهای اسلامی را در زمینه همکاری های علوم و فناوری فراهم می کند و این بزرگترین دستاورد این اجلاس خواهد بود. اما برپایی این اجلاس زمینه را برای برگزاری نشستی متشکل از برخی سران کشورهای اسلامی برای اتخاذ موضعی واحد در محکومیت جنایات ضد بشری بر علیه مسلمانان میانمار فراهم کرده است.

براساس این گزارش، این اجلاس به بررسی روابط نوظهور بین علم و تکنولوژی و جایگاه کشورهای اسلامی در این عرصه می پردازد.

علاوه بر سران کشورهای اسلامی، شخصیتهای علمی و فرهنگی و نیز روسای نهادهای بین المللی نیز در این اجلاس شرکت کرده اند و در پایان نشست نیز بیانیه مشترکی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-09-10 16:26

افزودن دیدگاه جدید