کد مطلب: 

203102
انتقال اندیشه‌های شیطانی و خشونت در قالب زبان بازی‌؛

بازی نهنگ آبی چیست و چه مخاطراتی را به همراه دارد؟

بازی نهنگ آبی از برخاستن از خواب در دقایق اولیه بامداد، تا تماشای فیلم‌های خاص، تا بریدن اعضای بدن و فهرستی از کارهای عجیب و غریب را در برگرفته است. در زادگاه این بازی پرمخاطره، در یک مرحله، در نتیجه این بازی، شانزده دختر نوجوان خودکشی کردند.
بازی نهنگ آبی چیست و چه مخاطراتی را به همراه دارد؟

به گزارش سیتنا، مهندس محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از تماس وزارتخانه‌ی تحت مدیریتش با مدیران شبکه‌ی اجتماعی روسی «و کانتکته» (وک) برای «عدم اشاعه خشونت»، خبر داد.

آذری جهرمی، در صفحه اینستاگرام خود به بازی یا چالش موسوم به نهنگ آبی اشاره و تاکید کرد: انتقال مفاهیم در قالب زبان بازی، تاثیر گذاری بیشتری دارد. در میان بازیهای مفید گاهی اندیشه های شیطانی نیز تبدیل به یک بازی می شود و نهنگ آبی یکی از این بازی‌هاست.

بازی نهنگ آبی، که نامش ترجمه لفظ به لفظ عنوان روسی آن است، به خودکشی نهنگ‌ها و به گل نشستن آنها اشاره دارد. این بازی حدود چهار سال پیش در یک گروه در شبکه «و کانتکته» شروع شد.

به ظاهر یک دانشجوی اخراجی رشته روانشناسی به نام «فیلیپ بودِیکین» این بازی را ابداع کرده است. بازی نهنگ آبی پنجاه روز به طول می‌انجامد و شرکت‌کنندگان در آن در این مدت هر روز دست کم یک چالش را انجام می‌دهند.

این چالش‌ها از برخاستن از خواب در دقایق اولیه بامداد، تا تماشای فیلم‌های خاص، تا بریدن اعضای بدن و فهرستی از کارهای عجیب و غریب را در برگرفته است.

در زادگاه این بازی پرمخاطره، در یک مرحله، در نتیجه این بازی، شانزده دختر نوجوان خودکشی کردند. ونزوئلا، چین، شیلی، کلمبیا، گرجستان، آمریکا، ایتالیا و هند تنها چند نمونه از کشورهایی هستند که پدیده «نهنگ آبی» به آنجا رسیده است.

در عربستان سعودی هم پانزدهم خرداد ماه امسال، جسد یک پسر نوجوان سیزده ساله که در این بازی شرکت کرده بود در اتاقش پیدا شد. این پسر نوجوان با استفاده از کابل‌های دستگاه پلی‌استیشن‌اش، خود را حلق‌آویز کرده بود.

بازی نهنگ آبی، نگرانی‌های شدیدی را در هند، روسیه و اروپای غربی از جمله فرانسه و انگلیس موجب شده است. برزیلی‌هادر واکنش به این بازی، جنبشی به نام «نهنگ صورتی» ایجاد کردند که با کمک و همکاری صدها داوطلب ایجاد شد. این جنبش بر اساس وظایف مثبتی ایجاد شده که به زندگی بها می‌دهند و با افسردگی مبارزه می‌کنند. همچنین در برزیل جنبش مردمی برای مقابله با این بازی ایجاد شده تا کسانی که به کمک روحی احتیاج دارند را راهنمایی کنند. همچنین پلیس مبارزه با جرائم فناوری‌های پیشرفته‌ی برزیل  سازوکاری دیجیتال برای هشدار به جوانان درباره‌ی خطرات این بازی فراهم کرده.

در آمریکا، سایتی که اسمش «چالش نهنگ آبی» بود، یک چالش ۵۰ روزه‌ی ارتقای سلامت ذهنی و تندرستی ارائه داد. یک نویسنده نیز گفته می‌خواهد فیلمنامه‌ای با نام «نیروی اراده» درباره‌ی این بازی بنویسد.

شرکت‌های اینترنتی چین هم گروه‌های مجازی مشکوک به دست داشتن در این بازی را مسدود می‌کنند. همچنین نتایج جست‌وجوی کلمات مرتبط با این بازی نیز در کیوکیو (شبکه‌ی اجتماعی ملی چین) مسدود شده است.

در آمریکا، جِین پیِرسون، رئیس موسسه ملی سلامت روانی، درباره خطر «نهنگ آبی» هشدار داده و همزمان مقام‌های امنیتی هم اعلام کرده‌اند که در حال تحقیق درباره آن هستند. از دیگر سو، در برخی مدارس ایالات متحده اطلاعیه‌هایی برای آگاهی‌رسانی درباره خطرات بازی «نهنگ آبی» صادر شده است.

در روسیه، برخی نمایندگان پارلمان تشدید مجازات تشویق به خودکشی را پیشنهاد کرده‌اند. در همین راستا، بازداشت مغز متفکر «نهنگ آبی» و صدور حکم زندان سه ساله او در اواخر تیر ماه امسال، اعتراض‌هایی را به دنبال داشته است. به باور منتقدان حکم «فیلیپ بودِیکین» ۲۲ ساله، با جرم او هماهنگی ندارد.

با یک چنین پیشینه‌ای است که وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، تاکید کرده که گرچه سایت «و کانتکته» در ایران مسدود است، اما او و همکارانش، با مدیران vk برای عدم اشاعه خشونت از طریق این شبکه اجتماعی مذاکره خواهند کرد.

محمدجواد آذری جهرمی در نوشته اینستاگرامی خود تصریح کرده که توسعه فرهنگ استفاده از تبلت و سیم کارت خاص برای کودکان و نظارت والدین بر فعالیت فرزندان در فضای مجازی امری ضروری است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-09-09 19:26

افزودن دیدگاه جدید