کد مطلب: 

202835
معاون اول رییس جمهور:

کسانی که درباره مهندس جهرمی ابهاماتی داشتند روزی از ایشان حلالیت طلب می‌کنند

معاون اول رییس جمهور، گفت: جفاست که وقتی توسعه فناوری اطلاعات می تواند کانون اصلی توسعه کشور باشد، به خاطر برخی تهدیدها و آسیب ها در این زمینه تعلل کنیم. آیا مگر در بخش های دیگر نظیر رشته های صنعتی و حتی رشته های صنعتی سنتی تهدید وجود ندارد. مهم این است که از فرصت فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت توسعه کشور استفاده مطلوب کنیم.
کسانی که درباره مهندس جهرمی ابهاماتی داشتند روزی از ایشان حلالیت طلب می‌کنند

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه در دولت یازدهم کارهای بزرگی در بخش های مختلف اقتصادی، اجرایی، سیاسی،‌ فرهنگی و سیاست خارجی انجام شد، افزود: وقتی شرایط زمان آغاز به کار دولت یازدهم را با شرایط امروز مقایسه می کنیم، اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، کارهای عظیمی در بخش های مختلف از جمله در حوزه فناوری اطلاعات صورت گرفته است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: امروز می توان گفت که اگر مسیری که در بخش فناوری اطلاعات در کشور گشوده شده با همین سرعت ادامه پیدا کند، مسیر توسعه کشور با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه حتماً در مقطع فعلی یکی از مهمترین اولویت های کشور موضوع اقتصاد است و مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر هیات دولت با ایشان بر این موضوع مجدداً تاکید کردند، گفت: در بخش اقتصاد مهمترین تمرکز ما باید بر اقتصاد مقاومتی باشد چرا که اقتصاد مقاومتی مجموعه سیاست هایی است که تقریباً همه ارکان نظام، نخبگان و اقتصاد دانان نسبت به آن اجماع دارند و معتقدند با استفاده از این سیاست ها می توان از چالش های پیش رو عبور کرد.

دکتر جهانگیری با تاکید بر اهمیت فراوان بخش فناوری اطلاعات و توجه اقتصاد مقاومتی به این حوزه، اظهار داشت: فناوری اطلاعات و ارتباطات در تحقق پنج رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی نقش مهمی دارد و توجه ویژه ای به آن معطوف شده است.

وی افزود: بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و بخش های مرتبط با آن چه در حوزه سخت افزاری و چه در حوزه نرم افزاری از جمله بخش هایی است که به معنای واقعی مصداق درون زایی و استفاده از ظرفیت های داخلی کشور است چرا که این بخش بیش از هر چیز اتکای آن به مغز جوانان کشور است.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به برون گرایی به عنوان دیگر رویکرد اقتصاد مقاومتی، گفت: برون گرایی به معنای ارتباط و تعامل با همه دنیا است که خصلت اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات و اساس آن بر مبنای ارتباط با دنیاست و باید تلاش کنیم به نقطه ای برسیم که شاهد صادرات تولیدات سخت افزاری و نرم افزاری به کشورهای هدف باشیم.

دکتر جهانگیری دانش بنیانی را از دیگر رویکردهای اقتصاد مقاومتی برشمرد و خاطر نشان کرد: در سخنان مقام معظم رهبری، رییس جمهور، علما و نخبگان کشور همواره تاکید می شود که تکیه بر منابع طبیعی در قرن بیست و یکم پاسخگوی نیازهای جوامع بشری نیست و اقتصادی می تواند در این عصر پاسخگو باشد که متکی بر دانش و تفکر انسان باشد و بخش فناوری اطلاعات یکی از مهمترین حوزه ها در تحقق اقتصاد دانش بنیان است.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: عدالت محوری نیز از رویکردهای پنج گانه اقتصاد مقاومتی است و موضوع عدالت موضوع مهمی است که از ابتدای انقلاب جزو مهمترین آرمان های امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی بوده است و خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم، گام های موثری در مسیر عدالت محوری برداشته شده و همانطور که پایتخت کشور از زیرساخت های اینترنتی و فناوری اطلاعات برخوردار است، بسیاری از روستاها و شهرهای کشور در دورافتاده ترین نقاط نیز از این امکانات برخوردار هستند که البته تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم و این مسیر باید با جدیت دنبال شود.

وی با اشاره به شکل گیری شرکت های خصوصی فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه این شرکت ها را از مصادیق رویکرد مردمی بودن اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: با افزایش فعالیت و شکل گیری این گونه شرکت ها، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند خود را از تصدی گری امور کنار بکشد و صرفاً بعنوان دستگاهی سیاست گذار و برنامه ریز، بر امور این شرکت ها نظارت داشته باشد.

دکتر جهانگیری با اشاره به سخنان برخی گروه ها که معتقدند به دلیل وجود برخی تهدیدات در فناوری اطلاعات باید از توسعه این بخش جلوگیری شود، افزود: جفاست که وقتی توسعه فناوری اطلاعات می تواند کانون اصلی توسعه کشور باشد، به خاطر برخی تهدیدها و آسیب ها در این زمینه تعلل کنیم. آیا مگر در بخش های دیگر نظیر رشته های صنعتی و حتی رشته های صنعتی سنتی تهدید وجود ندارد. مهم این است که از فرصت فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت توسعه کشور استفاده مطلوب کنیم.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود برخی برنامه ها و اولویت های دولت در حوزه فناوری اطلاعات را برشمرد و گفت: یکی از برنامه های دولت استقرار دولت الکترونیک بوده است و هدف از این اقدام این است که مردم دسترسی آسان و لحظه ای به انواع خدمات داشته باشند و از این طریق ارائه خدمات هم ارزان تر و هم با کیفیت بهتری انجام خواهد شد.

وی شفاف سازی و سلامت اقتصاد را از دیگر اهداف استقرار دولت الکترونیک برشمرد و با تاکید بر اینکه فساد باید از کشور ریشه کن شود، گفت: فساد باید از نظام اقتصادی و اداری ایران برچیده شود اما متاسفانه امروز فساد در برخی سطوح که تصور آن را نمی کردیم رسوخ کرده و اطلاعات مربوط به این تخلفات در اختیار ما است که در زمان لازم بازگو خواهیم کرد.

دکتر جهانگیری اضافه کرد: دولت الکترونیک شرایطی را مهیا می کند که خدمات با سالم ترین روش در اختیار مردم قرار گیرد و باعث از بین رفتن فساد در نظام اداری می شود و هدف اصلی نظام و مسئولین کشور نیز این است که رضایت را در چهره مردم مشاهده کنیم.

معاون اول رییس جمهور از وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست داشبردی ایجاد کند تا رییس جمهور و مسئولین ارشد دولت بتوانند بصورت لحظه ای از میزان پیشرفت دولت الکترونیک مطلع باشند تا زمینه هماهنگی سایر دستگاه ها با این وزارتخانه را فراهم نمایند.

وی با تاکید بر اهمیت بهبود فضای کسب و کار و اینکه این موضوع از اولویت های اصلی دولت به شمار می آید، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند نقش مهمی در ایجاد زیرساخت های لازم برای حضور بخش خصوصی و بهبود محیط کسب و کار ایفا کند.

دکتر جهانگیری شبکه ملی اطلاعات را از مطالبات جدی کشور عنوان و خاطر نشان کرد: خوشبختانه کارهای زیادی در این بخش انجام شده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید برای ادامه این مسیر نواقص و موانع موجود را برطرف سازد.

معاون اول رییس جمهور افزود: شرکت های کسب و کار نوین و استارتاپ ها نیز باید فعالیت خود را به شکل قانونمند و در چارچوب قوانین کشور انجام دهند تا دستگاه های دیگر نتوانند برای این شرکت ها که عمدتاً متشکل از نیروهای جوان هستند مانع ایجاد کنند و لازم است در این زمینه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، معاون حقوقی رییس جمهور شرایطی را مهیا سازند که این شرکت ها از چارچوب قانونمند برای فعالیت برخوردار شوند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از تلاش ها و زحمات دکتر واعظی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: آقای جهرمی وزیر جدید این وزارتخانه مسئولیت مهمی بر دوش دارد و خوشبختانه ایشان از توانمندی، هوش و ابتکار عمل خوبی برخوردار است و براساس شناختی که از او دارم اطمینان می دهم کسانی که درباره ایشان ابهاماتی داشتند روزی از ایشان حلالیت طلب می کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-08-28 13:33

افزودن دیدگاه جدید