کد مطلب: 

202526

زنان نخبه علمی ایران تجلیل می شوند

در رویداد جایزه زنان در علم که روز شنبه ۲۸ مرداد در تهران برگزار می ­شود از زنان نخبه علمی ایران تجلیل خواهد شد.
زنان نخبه علمی ایران تجلیل می شوند

به گزارش سیتنا، این خبر در نشست خبری اولین دوره جایزه زنان در علم، صبح سه شنبه ۲۴ مرداد ماه ۱۳۹۶ در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، با حضور خانم دکتر الهه حجازی مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده و دبیر علمی جایزه زنان در علم و عضو شورای گروه ترویج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور،  خانم دکتر اکرم قدیمی دبیر اجرایی جایزه زنان در علم، مدیر گروه ترویج علم و رئیس انجمن ترویج علم ایران و تعدادی از اعضای شورای سیاستگذاری جایزه زنان در علم، در جمع خبرنگاران رسانه­ های ارتباط جمعی اعلام شد.

اولین دوره جایزه زنان در علم، شنبه ۲۸ مردادماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۶ تا ۱۹، در سالن قلم کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با حضور آقای دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،  خانم دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و تعدادی از مقامات برجسته کشور برگزار خواهد شد.

در ابتدای این نشست خبری، خانم دکتر الهه حجازی به بیان کلیاتی از نحوه شکل­ گیری این جایزه پرداخت و بیان کرد: ایده جایزه زنان در علم، با پیشنهاد خانم دکتر اکرم قدیمی، در دومین جلسه شورای سیاست­گذاری امور زنان و خانواده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد. با توجه به بررسی ­های صورت گرفته که نشا ن­دهنده فعالی ت­های مثبت و مفید زنان عضو هیئت علمی دانشگاه­ ها­ست؛ جایزه زنان در علم، سهم آنان در حوزه های علمی کشور را هر دو سال یک بار رصد و به جامعه معرفی می­ کند تا از آنها تقدیر شود. در حال حاضر حدود ۱۷ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه­ های کشور را زنان تشکیل می­ دهند. هدف مجموعه ما این است که با شناسایی و معرفی پژوهشگران برگزیده که تولیدکننده دانش واقعی هستند، فرصت­های بیشتری برای  ارتقای پژوهشگران زن فراهم کنیم.

وی  با اشاره به اینکه شیوه ­نامه  تدوین و شاخص ­های ارزیابی با دقت زیاد  و زیر نظر  آقای دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تعیین شد، بیان کرد: شاخص­های ارزیابی در سه بخش اصلی شامل موارد زیر است: انتشارات (مقاله، کتاب) (۴۰ امتیاز)، طرح و دستاوردهای پژوهشی و فناورانه (۳۰ امتیاز)، فعالیت­های توسعه و ترویج علم (۳۰ امتیاز). هر کدام از بخش­ها، به زیرشاخه­ های مختلفی تقسیم شدند.

برخی از این موارد عبارت­ اند از­: اجرای طرح­های پژوهشی برتر، نگارش مقالات و کتاب­ها  فعالیت دارند، نوآوری و اختراع، ایجاد شرکت دانش ­بنیان، تولید دانش فنی، ایجاد کرسی ­های نظریه ­پردازی­، ایجاد رشته جدید دانشگاهی، راه اندازی مراکز و پژوهشکده­ های دانشگاهی، مشارکت بخشی، ارتباط با رسانه ­ها ، عضو مؤسس انجمن ­های علمی، عضو هیئت مدیره انجمن­ های علمی، سردبیر و مدیر مسئول نشریه­ های علمی.

در ادامه خانم دکتر اکرم قدیمی دبیر اجرایی جایزه زنان در علم بیان کرد: برای تعیین شاخص­ها، تمام شاخص­های موجود مثل  شاخص­های پژوهشگران برتر و ارتقا مورد بررسی قرار گرفتند. در مجموع از حدود ۲۵۰ شرکت­ کننده در این رویداد ، ۲۱۶ نفر بعد از پالایش اولیه واجد شرایط شرکت تشخیص داده شدند . از این ۲۱۶ نفر، ۲۸ نفر استاد تمام، ۴۱ نفر دانشیار، ۶۳ نفر استادیار و ۸۴  نفر کارشناس و مربی (در قالب کارشناسی ارشد و دکترا) حضور داشتند.

خانم دکتر حجازی گفتند، فراخوان از طرق مختلف به ویژه از طریق اتوماسیون، فراخوان ­به رؤسای دانشگاه­ها  ارسال شد. متاسفانه در بعضی از دانشگاه­ها این فراخوان از دفتر ریاست بیرون نرفت و باعث حضور محدود شرک ت­کنندگان از بعضی دانشگاه های بزرگ شد.

مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده در رابطه با گروه های مورد ارزیابی و تعداد برگزیدگان گفت: ارزیابی در گروه­های تخصصی علوم کشاورزی و صنایع غذایی، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی و هنر صورت گرفته است. در این دوره، تصمیم بر آن شدکه فراخوان فقط به  دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شود تا کار با کیفیت بالا اجرا شود.  بنابراین، دانشگاه­های علوم پزشکی و حوزه­های علمیه در اولین دوره جایزه زنان در علم وارد چرخه ارزیابی نشدند. به طور کلی در هر یک از این گروه­ها، از سه برگزیده با رتبه­ بندی اول تا سوم و یک نفر نیز به عنوان برگزیده جوان، با اعطای مدال، لوح و جایزه نقدی تقدیر خواهد شد؛ اما به دلیل سختگیری­ های ارزیابی دوره اول و در نظر گرفتن حداقل امتیاز ۷۰، تعداد برگزیدگان این دوره حدود ۲۰ نفر است.

دکتر حجازی در ادامه به بیان ویژگی­های این جایزه پرداخت و گفت: جایزه بخش جوان که در تمام گروه­های مورد بررسی وجود دارد، به نام مریم میرزاخانی که یک چهره برجسته علمی است نام گذاری شده است. ویژگی دیگر این است که این جایزه علاوه بر دانشگاه­ها به برگزیدگان مؤسسه ­ها و مراکز پژوهشی که از وزارت علوم مجوز دارند نیز تعلق می­گیرد.

وی در انتهای توضیحات خود تأکید کرد: ما امیدواریم برای ادامه یافتن این روند، بنیاد غیردولتی تشکیل شود تا به این ترتیب تمام پیشنهادهای سازنده مثل در نظر گرفتن نخبگان خارج  از کشور و یا تقدیر از پیشکسوتان، در دوره­ های بعدی مورد توجه قرار گیرد.

همچنین در این نشست خانم دکتر نیره اعظم خوش خلق سیما، عضو شورای سیاستگذاری امور زنان و خانواده وزارت علوم، عضو شورای علمی جایزه زنان در علم و مسئول کمیته کشاورزی و صنایع غذایی، به بررسی و ارزیابی ­های صورت گرفته در گروه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، نحوه انتخاب برگزیدگان و روند طی شده پرداخت. خانم دکتر راضیه ظهره ­وند، عضو شورای سیاستگذاری امور زنان و خانواده وزارت علوم، عضو شورای علمی جایزه زنان در علم و یکی از تدوین­ کنند­گان شیوه نامه، نیز در جهت پاسخ دادن به پرسش­های خبرنگاران حاضر، توضیحاتی در خصوص شیوه نامه ارائه کردند.

در این نشست اعلام شد که جایزه برگزیدگان این رویداد، سکه بهار آزادی، مدال ویژه، از جمله مدال برگزیده بخش جوان مزین به تصویر مریم میرزاخانی، لوح تقدیر از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو است.

در انتهای این نشست خبری، دکتر ابراهیم خدایی عضو شورای سیاستگذاری جایزه و رییس سازمان سنجش آموزش کشور روش­های سنجش و ارزیابی و نتایج داوری این دوره از جایزه زنان درعلم را تأیید و برای تداوم جایزه زنان در علم پیشنهاد تأسیس بنیادی در این خصوص را ارائه و اظهار امیدواری کردند که در آینده این جایزه به صورت منطقه ای  و جهانی اجرا شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-08-16 09:21

افزودن دیدگاه جدید