کد مطلب: 

202512

تفاهم‌نامه خرید نشریات برای کتابخانه‌های عمومی کشور امضاء شد

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تأمین نشریات مورد نیاز کتابخانه‌های عمومی، تفاهمنامه همکاری امضاء کردند.
تفاهم‌نامه خرید نشریات برای کتابخانه‌های عمومی کشور امضاء شد

به گزارش سیتنا، نشست امضاء تفاهم‌نامه همکاری معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، و جمعی از معاونان و مدیران نهاد و این معاونت، در سالن جلسات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با تأکید بر لزوم همگرایی دستگاه‌های مختلف برای پیشبرد اهداف مشترک در مباحث توسعه فرهنگی، به ارائه گزارشی از وضعیت حمایتی نشریات کشور پرداخت و با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ یارانه نشریات دولتی و وابسته به بخش عمومی حذف شده، توضیح داد: معتقدیم این کار به عدالت رسانه‌ای نزدیک‌تر است و فرصتی ایجاد می‌شود تا نشریات بخش خصوصی بهتر فعالیت کنند.

انتظامی با اشاره به بسته های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مطبوعات، تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۶ به غیر از نشریاتی که موضوع آنها یکی از ۱۳ موضوع مهم حاکمیتی مورد اشاره در بسته حمایتی است، پرداخت یارانه مستقیم آن ها حذف شده و در طرح‌های مختلف و زیرساختی هزینه می‌شود؛ مانند یارانه بیمه، طرح اشتراک، توزیع مویرگی، خرید برگشتی، طرح توزیع ریلی و...

انتظامی در همین زمینه توضیح داد: علاوه بر 13 موضوع حاکمیتی بسته حمایتی مانند «قرآن، معارف اسلامی،‌احکام اسلامی یا شعائر دینی، فرهنگ ایثار، شهادت و دفاع مقدس، ترویج سبک زندگی اسلامی– ایرانی، ترویج زبان فارسی و افزایش سواد علمی جامعه، معرفی و نقد کتاب، فرهنگ وقف و سایر فعالیت‌های خیریه‌ای، قانون انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات، توسعه ایرانگردی با رویکرد جذب جهانگرد، محیط زیست، حل آسیب‌های اجتماعی و...» نشریات فعال در هر یک از محورهای٢۴ گانه اقتصاد مقاومتی و نشریات استانهای کم برخوردار، جدار مرزی و نشریات تک شهر نیز از حمایت یارانه مستقیم برخوردار خواهند شد.

وی در ادامه با تاکید بر تقویت توزیع نشریات به عنوان یکی از مشکلات اصلی مطبوعات در کشور، به ظرفیت خوب کتابخانه های عمومی در سراسر کشور اشاره و تصریح کرد: در مورد تأمین بخشی از اعتبار خرید مجلات برای کتابخانه‌های عمومی کشور، شاخص‌های مختلفی از جمله ضریب کیفی نشریات درنظر گرفته شده که می‌تواند مکمل شاخص‌های مدنظر نهاد کتابخانه‌ها هم باشد تا این طرح به خوبی انجام شود و توسعه یابد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه این تفاهمنامه به دیده شدن نشریات در سراسر کشور کمک می‌کند، ابراز امیدواری کرد در صورت موفقیت این طرح در توسعه فرهنگ مطالعه نشریات، بازاریابی مخاطب و تقویت بنیه اقتصادی نشریات بخش خصوصی، این تفاهم‌نامه به عنوان الگویی برای سایر حوزه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز استفاده شود.

بنابراین گزارش، علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این نشست ضمن تقدیر از نگاه موجود در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به تأمین بخشی از منابع کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: امروز در کشور با مشکلی روبه‌رو هستیم که می‌توان آن را مشکل مشترک حوزه کتاب و مطبوعات عنوان کرد. همانطور که جناب آقای انتظامی بارها در مصاحبه‌های خود مطرح کرده‌اند، شمارگان مطبوعات و شمارگان کتاب در کشور ما از حد انتظار پایین‌تر است که یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع را می‌توان سطح پایین مراکز عرضه و فروش کتاب و مطبوعات در کشور دانست.

وی افزود: بنا بر اطلاعات موجود تعداد کتابفروشی‌های کشور طی چند سال گذشته روند نزولی به خود گرفته. بر اساس این اطلاعات ظاهرا مراکز فروش نشریات نیز در شرایط بهتری نیستند. از طرف دیگر نمی‌توان تنها به مراکز فروش و عرضه مطبوعات اتکا داشت، چراکه اگر ۱۰۰ هزار مرکز فروش مطبوعات هم در کشور وجود داشته باشد، نشریات توان مالی چاپ و ارسال به همه این مراکز را ندارند. این موضوع باعث شده که کاهش عرضه، به کاهش فروش و کاهش فروش به ضعیف شدن نشریات منجر شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به سیاست‌های بکار گرفته شده در دوره مدیریت نهاد برای خرید نشریات، عنوان کرد: ما معتقدیم اینکه صرفا گروهی در مرکز بنشینند و تصمیم بگیرند که چه نشریاتی برای کتابخانه‌های سراسر کشور ارسال شود، روندی غیر منطقی است؛ بر این اساس از زمستان سال ۱۳۹۳ در دوران جدید مدیریت نهاد تصمیم گرفتیم روند انتخاب نشریات بر اساس نظرسنجی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی صورت گیرد تا خرید نشریات بر اساس نیازسنجی از مخاطبان و مراجعه کنندگان به کتابخانه‌ها انجام شود.

مختارپور با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی مناسب به اعضا و کتابداران برای آشنایی با نشریات، گفت: مشکلی که در این روند با آن مواجه هستیم، عدم آشنایی برخی کتابداران با بسیاری از نشریات منتشر شده است. باید مسیری درست برای آشنایی کتابخانه‌ها با نشریات کشور در موضوعات مختلف فراهم کنیم و در این مسیر از معاونت مطبوعاتی و کارشناسان آنها یاری می‌طلبیم تا از طریق کتاب، لوح فشرده و یا هر مسیر دیگری بتوانیم به این امر دست یابیم. این موضوع باعث ایجاد تقاضای نشریات در کشور خواهد شد، به طوری که اگر اعضای کتابخانه‌ها بدانند چنین نشریاتی وجود دارد، حتی اگر نهاد برای خرید آنها اقدام نکند، ممکن است آنها علاقه‌مند شوند و اشتراک آن را بخواهند.

شایان ذکر است تفاهم‌نامه همکاری نهاد کتابخانه ها با معاونت مطبوعاتی با هدف تعامل و ارتباط مستمر کتابخانه‌های عمومی و مطبوعات و رسانه‌ها، ترویج فرهنگ کتابخوانی از طریق رسانه‌ها و حمایت از مطبوعات و نشریات موردنیاز کتابخانه‌های عمومی، میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضاء رسید. بر این اساس پرداخت 50 درصد از هزینه خرید نشریات مورد تأیید کمیته مشترک، ارسال رایگان یک نسخه ازکلیه نشریات کشوری و محلی به نهاد به منظور بررسی در کارگروه‌های تخصصی انتخاب منابع، ارسال آثار و محصولات علمی و فرهنگی اهدایی (از طرح مجلات برگشتی) به نهاد  برای توزیع در کتابخانه‌های عمومی، همکاری معاونت در ارتباط با ارزیابی عملکرد رسانه‌ها و مطبوعات برتر در حوزه کتاب و کتابخوانی از تعهدات معاونت امور مطبوعاتی در این تفاهمنامه است.

سقف حمایتی معاونت امور مطبوعاتی برای خرید نشریات در سال 96، چهل میلیارد ریال است و برابر استاندارد این معاونت، نشریات با ضریب کیفی بالاتر از 60 در اولویتِ قرار گرفتن در فهرست خرید مشترک خواهند بود. ضمنا برای موضوعات دارای اولویت که در بسته حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می شود، تا ضریب کیفی 50 نیز قابل قبول است. همچنین نشریاتی که حداقل 6 ماه از انتشار آنها گذشته باشد و نظم در انتشار آنها بیش از 80 درصد است خریداری می‌شوند. مدت اعتبار این تفاهم نامه یکسال است که در صورت توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-08-15 11:21

افزودن دیدگاه جدید