کد مطلب: 

202464

شکستن رکورد انتشار مطالب در کانال‌های عمومی فارسی زبان تلگرام

سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی کشور از شکستن رکورد انتشار یک میلیارد مطلب در کانال های عمومی فارسی زبان تلگرام خبر داد.
شکستن رکورد انتشار مطالب در کانال‌های عمومی فارسی زبان تلگرام

به گزارش سیتنا، دکتر مسعود اسدپور، سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی کشور، افزود: براساس آمارهای مرکز ملی فضای مجازی تعداد کانال های عمومی فارسی زبان تلگرام امروز از مرز 555 هزار کانال گذشته و مطالب منتشر شده در این کانال ها نیز رکورد انتشار یک میلیارد مطلب را شکسته و به عدد 1/1 میلیارد نزدیک شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه کل صفحات سایت های فارسی زبان در اینترنت حدود 1/2 میلیارد تخمین زده می شود، می توان گفت از نظر شاخص تعداد مطالب منتشر شده، پیام رسان تلگرام به تنهایی و صرفا در در کانالهای عمومی آن از سال 1394 که امکان ایجاد کانال در تلگرام فراهم شده، قابلیت رقابت با تمام محتوای تولید شده در تمام سایت های فارسی زبان در طول سالیان اخیر را پیدا کرده است.

دکتر اسدپور با اشاره به این که این پیام رسان براساس میزان انتشار روزانه 2 تا 3 میلیون مطلب، تا آخر مهر ماه امسال از سایت ها نیز پیشی خواهد گرفت، تاکید کرد: در صورتی که حجم مطالب تولید شده در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های دیگر نیز به آمار تلگرام اضافه شود می توان گفت حجم تولید مطالب در طول یک سال این شبکه ها با کل مطالب تولید شده از ابتدای ایجاد وب فارسی تاکنون فراتر خواهد رفت.

سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی کشور با بیان این که از میان 555 هزار کانال عمومی فارسی زبان بیش از 20 هزار کانال دارای حداقل 5000 عضو هستند، تصریح کرد: از میان مطالب منتشر شده در کانال های تلگرام 88 درصد به صورت تولید مطلب جدید و 12 درصد آن بازنشر (فوروارد) مطالب کانال های دیگر بوده است. البته حجم قابل توجهی از این مطالب تولیدی، کپی مطالب کانال های دیگر بوده که در جای خود قابل بررسی است.

وی افزود: مجموع تعداد اعضای کانال ها نزدیک به 720 میلیون است که با توجه به اعلام تلگرام درخصوص وجود 40 میلیون اکانت از کاربران ایرانی نشان می دهد هر کاربر به طور متوسط در 18 کانال عضو است که متوسط سن این کانال ها 312 روز بوده و به طور متوسط 129 روز یعنی 41% این روزها را فعال بوده‌اند.

دکتر اسدپور با اعلام این که نزدیک به 70 درصد این کانال ها در یک ماه اخیر فعالیت داشته اند و 30 درصد این کانال ها در یک ماه اخیر هیچ گونه فعالیتی از خود نشان نداده اند، گفت: مطالب منتشر شده در کانال ها به طور متوسط 1125 بازدید داشته‌اند و در مجموع کل بازدید مطالب کانال ها به رقم 1/2 تریلیارد بالغ می شود. این آمارها نشان می دهد هر کاربر فارسی زبان به طور متوسط 30 هزار مطلب از کانال های تلگرام مطالعه کرده است که با فرض صرف حدود یک دقیقه وقت برای هر مطلب، این کانال ها منجر به افزایش سرانه مطالعه به میزان 500 ساعت شده‌اند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-08-12 12:13

افزودن دیدگاه جدید