کد مطلب: 

202423

تاثیر منفی شبکه‌های اجتماعی بر مشارکت جوانان در انتخابات آلمان

بیش از ۶۱ میلیون نفر از شهروندان آلمان از حق رای برخوردارند. سه میلیون نفر آن‌ها را جوانانی تشکیل می‌دهند که برای نخستین بار صاحب حق رای می‌شوند. تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر این گروه از جوانان چیست؟
تاثیر منفی شبکه‌های اجتماعی بر مشارکت جوانان در انتخابات آلمان

به گزارش سیتنا، یک آژانس خبری در آلمان گزارشی پیرامون تاثیرات شبکه‌های اجتماعی بر رفتار سیاسی جوانان این کشور منتشر کرده است. این گزارش که بر اساس یک نظرسنجی صورت گرفته، حکایت از آن دارد که شبکه‌های اجتماعی برخلاف تصور همگانی، تاثیری منفی بر مشارکت این دسته از جوانان در انتخابات دارد.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی در کشورهای غیردموکراتیک بر رفتار سیاسی مردم و به‌ویژه جوانان با کشورهای دموکراتیک متفاوت است. بر اساس دریافت‌های آماری ناشی از یک نظرسنجی روشن شده است که حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی از تمایل آن گروه از صاحبان بالقوه حق رای که برای نخستین بار قادر به مشارکت در انتخابات هستند، می‌کاهد.

این نظرسنجی توسط دانشگاه اینگولشتات صورت گرفته و به لحاظ تعداد شرکت‌کننده در آن، از عمومیت آماری برخوردار نیست.

بر اساس این نظرسنجی مشارکت جوانان در انتخابات با میزان حضور آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی پیوند دارد و هر چه این جوانان حضوری فعال‌تر در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند، احتمال شرکت آن‌ها در انتخابات کاهش می‌یابد.

به سخن دیگر حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی از تمایل آن دسته از جوانانی که در ارتباط با شرکت در انتخابات تردید دارند، می‌کاهد. این نظرسنجی البته توضیحی درباره علت رابطه بین حضور فعال در شبکه‌ها و عدم تمایل به مشارکت در انتخابات نمی‌دهد.

این نظرسنجی در عین حال نشان می‌دهد که به‌رغم تاثیر منفی شبکه‌های اجتماعی بر تمایل به مشارکت جوانان در انتخابات، میزان توجه جوانان به مسائل سیاسی در آلمان بسیار بالاست.

در واقع تاثیر منفی حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی مربوط به آن دسته از جوانانی می‌شود که درباره شرکت یا عدم شرکت در انتخابات تردید دارند. ۸۰ درصد از جوانانی که در این نظرسنجی شرکت داشته‌اند، اعلام کرده‌اند که روز ۲۴ سپتامبر در انتخابات شرکت خواهند کرد.

از آن گذشته، شرکت این دسته از جوانان در انتخابات به فضای حاکم بر خانواده آن‌ها نیز مربوط می‌شود. بر اساس یافته‌های دیگر این نظرسنجی، تاثیر بحث سیاسی در خانه در جلب توجه جوانان به مسائل سیاسی بیش از تاثیر آموزش مسائل سیاسی در مدرسه است.

در انتخابات پارلمانی سال جاری آلمان ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان این کشور از حق رای برخوردارند. از این تعداد ۳ میلیون نفر کسانی‌اند که تازه به سن قانونی رسیده‌اند و می‌توانند در انتخابات شرکت کرده و نخستین رای خود را به صندوق‌ها‌ بریزند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-08-09 01:17

افزودن دیدگاه جدید