کد مطلب: 

202355

شرکت اپل از توقف عرضه "وی‌پی‌ان"ها در چین دفاع کرد

تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل از تصمیم این شرکت در توقف عرضه نرم‌افزارهای وی‌پی‌ان در چین دفاع کرده است. طی روزهای گذشته، اپل فروش ده‌ها وی‌پی‌ان را در چین متوقف کرده که انتقادهای گسترده‌ای را به همراه داشته است.
شرکت اپل از توقف عرضه "وی‌پی‌ان"ها در چین دفاع کرد

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا به نقل از بی بی سی، استفاده از شبکه‌های مجازی خصوصی یا وی‌پی‌ان‌ها معمولا برای مقابله با محدودیت نظارت به کار می‌رود. منتقدان، شرکت اپل را به همکاری با دولت چین در تشدید سانسور متهم کرده‌اند.

این شرکت آمریکایی اما در پاسخ گفته هر چند با موضع دولت چین در این باره مخالف بوده "اما مجبور است با قوانین این کشور خود را وفق دهد."

کوک گفته است: "مانند کشورهای دیگر، ما هر جا که فعالیت کنیم قوانین آن کشور را رعایت می‌کنیم."

مدیر عامل اپل همچنین به منازعه حقوقی پارسال (۲۰۱۶) در آمریکا اشاره کرده است.

سال پیش پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) از شرکت اپل خواسته بود قفل تلفن (آیفون) فردی که او را "تروریست" خوانده بود باز کند که این شرکت از بازکردن آن خودداری کرد.

در دسامبر سال ۲۰۱۵، رضوان فاروق و تشفین مالک ۱۴ نفر را در مجتمع بهزیستی سن‌برناردینوی کالیفرنیا کشتند و ۲۲ نفر دیگر را زخمی کردند. این زوج مهاجم در تیراندازی پلیس کشته شدند.

اف‌بی‌آی برای دسترسی به اطلاعات موجود در گوشی آیفون مهاجمان از شرکت اپل خواست که قفل این آیفون را بشکند اما شرکت اپل از این کار خودداری کرد و گفت چنین کاری امنیت مشترکان و مشتریانش را به خطر می‌اندازد.

اف‌بی‌آی به دادگاه متوسل شد و برای شکستن قفل آیفون حکم گرفت اما در نهایت اعلام شد اف‌بی‌آی برای شکستن قفل آیفون یک میلیون دلار به یک شرکت خصوصی پرداخته است.

کوک مقایسه اقدام اخیر این شرکت در چین با این پرونده را "ناعادلانه" خوانده است.

در هر دو مورد مدیر عامل اپل متذکر شده که قوانین آمریکا و چین روشن است و به قوانین جاری در این کشورها عمل شده است.

شهروندان چینی همیشه برای مقابله با سانسور دولتی در کشورشان راه‌هایی پیدا می‌کنند تا بتوانند به محتوای فیلتر شده دسترسی پیدا کنند.

البته در چین استفاده از وی‌پی‌ان ها نیازمند اخذ مجوز از دولت این کشور است.

بعضی از آنها که در بازار خرید اپل (اپ استور) موجود بوده نظیر اکسپرس وی پی ان را خود این شرکت از بازار خارج کرده است.

تولیدکنندگان چینی با محصولات ارزان قیمت خود بخشی از بازار اپل را به خود اختصاص داده‌اند، بنابراین اپل بیش از پیش به فروش اپلیکیشن‌ها و خدماتی وابسته شده که برخی از آنها ممکن است مشمول سانسور دولتی باشند.

شرکت اپل حدود یک ماه پیش نخستین پایگاه داده‌های خود را با همکاری یک شرکت محلی در چین راه اندازی کرد.

با این که اپل اعلام کرده که کدهای رمزگذاری را نزد خود حفظ خواهد کرد و اطلاعات شخصی کاربران را محفوظ نگه خواهد داشت اما برخی کارشناسان می‌گویند بودن پایگاه داده در خاک چین ممکن است در هنگام بروز اختلاف نظر، شرکت اپل را زیر فشار قرار دهد.

چین از جمله کشورهایی است که کنترل و نظارت وسیعی بر اینترنت اعمال می‌کند و دسترسی به سایت‌ها و مطالبی را که نامطلوب می‌داند، مسدود می‌کند. شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام و توییتر در چین فیلتر هستند و حتی جستجوگر گوگل و دسترسی به منابع خبری خارجی از جمله بی‌بی‌سی مسدود است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-08-04 18:21

افزودن دیدگاه جدید