کد مطلب: 

202226

حرکت پرشتاب برای تحول در توسعه منابع انسانی IoT

"با نهائی شدن اهداف، مطالعه برای تدوین برنامه استراتژیک توسعه منابع انسانی اینترنت اشیاء در کشور آغاز و در این مسیر بسته های اجرائی تحول در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت و سعی نمودیم تا مدل‌های مختلف توسعه اینترنت اشیاء را با نگرش بومی‌سازی خدمات اینترنت اشیاء مورد توجه قرار دهیم".
حرکت پرشتاب برای تحول در توسعه منابع انسانی IoT

به گزارش سیتنا، دکتر فرهاد پولادی، مدیر آزمایشگاه اینترنت اشیای دانشکده پست و مخابرات در سرمقاله بیست و دومین شماره از ماهنامه نسل چهارم نوشت: قریب به چهار ماه از سال 96 گذشته است. بر اساس برنامه ها و هدف گذاری صورت گرفته توسط مقام عالی وزارت، قرار است تا پایان سال شاهد تحولی عظیم در صنعت اینترنت اشیاء در کشور باشیم، به همین جهت اعضاء هیات علمی و پژوهشگران دانشکده پست و مخابرات طی ماه های اخیر تلاش مستمر و موثری انجام دادند تا منفعل بودن در برابر گذشته را با فعال شدن در برابر آینده جایگزین کرده و به دنبال تحقق اهداف مورد انتظار ریاست محترم جمهور و مقام عالی وزارت، در حوزه تحول صنعت اینترنت اشیاء در کشور باشند.

در این راستا، برنامه ریزی برای تحول در توسعه منابع انسانی صنعت اینترنت اشیاء در دستور کار قرار گرفته است و دستیابی به آن در مسیر آینده‌نگری و چشم انداز محوری با مد نظر قرار دادن اصول زیر پی گیری می شود:

  •  حرکت در مسیر تحقق چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران،
  •  حرکت در مسیر سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی،
  • توجه به خرد جمعی و دیدگاه‌های صاحب‌نظران اجرائی و علمی صنعت اینترنت اشیاء.

پس از مطالعات گسترده، مأموریت دانشکده برای تحول در صنعت اینترنت اشیاء کشور به شرح زیر تعریف شد:

«ایجاد و توسعه زیرساخت های منابع انسانی لازم جهت عرضه مطمئن خدمات اینترنت اشیاء برای تمامی فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی کشور و جریان زندگی آحاد خانوارها و شهروندان با حداقل قیمت و حداکثر کیفیت، به صورتی جامع، مکفی و پایدار».

بنابراین چشم اندازی برای افق 1404 صنعت اینترنت اشیاء برگزیده شد؛ اهدافی که ما را به آن رهنمون خواهد ساخت چنین در نظر گرفتیم:

1. دستیابی به رتبه قابل توجه در صنعت اینترنت اشیاء منطقه آسیا و اقیانوسیه،

2. افزایش سهم بخش غیردولتی از بازار اینترنت اشیاء کشور،

3. تبدیل صنعت اینترنت اشیاء کشور به صنعتی تجاری، رقابتی و حرفه‌ای،

4. بهره مندی دهک‌های پائین درآمدی از خدمات اینترنت اشیاء،

5. تقویت اخلاق حرفه‌ای و دارا بودن قابلیت اعتماد در میان مشتریان و نهادهای حاکمیتی و نظارتی صنعت اینترنت اشیاء کشور،

6. غیرمتمرکز کردن ساختار صنعت اینترنت اشیاء کشور.

و در نهایت برای نیل به این اهداف، مسیرهای راهبردی زیر را برای خود ترسیم کردیم:

الف - استقرار نظام تنظیم و نظارت هوشمند، نهادینه و خودتنظیم (در حوزه حاکمیتی)،

ب - گسترش تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی (در حوزه بین‌الملل).

با نهائی شدن اهداف، مطالعه برای تدوین برنامه استراتژیک توسعه منابع انسانی اینترنت اشیاء در کشور آغاز و در این مسیر بسته های اجرائی تحول در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت و سعی نمودیم تا مدل‌های مختلف توسعه اینترنت اشیاء را با نگرش بومی‌سازی خدمات اینترنت اشیاء مورد توجه قرار دهیم.

اینک که دورانی پرتلاش را آغاز کرده‌ و چشم به آینده‌ای جدید دوخته‌ایم، باز هم برای اینکه از «آینده‌ها عقب نمانیم، قصدمان آن است تا در دوره‌ای که پیش روست:

1. پس از نهائی کردن برنامه تحول در منابع انسانی صنعت اینترنت اشیاء در کشور، همکاری و تعامل با اتحادیه جهانی مخابرات  (ITU)، شرکت‌های موثر و سایر ذینفعان این صنعت را توسعه دهیم،

2. در بومی سازی تجهیزات صنعت اینترنت اشیاء کشور و به اتکاء منابع انسانی توسعه یافته داخلی، نقش به سزایی  ایفا  نمائیم،

3. سرمایه‌گذاری‌های صنعت اینترنت اشیاء در حوزه آموزش را ، بیش از پیش هدفمند نموده و ارتقاء بخشیم،

4. همکاری موثر با دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و ارائه‌دهنده گان محتوای آموزشی اینترنت اشیاء را جدی‌تر بگیریم،

5. در بازنگری مقررات تنظیمی و نظارتی با هدف ایجاد رقابت و بهبود فضای کسب و کار در صنعت اینترنت اشیاء نقشی فعال ایفا کنیم،

6. در نهائی نمودن برنامه استراتژیک اینترنت اشیاء کشور، مشارکت نموده و اصلاحات ساختاری را پیشنهاد کنیم،

7. با راه‌اندازی مرکز پایش اینترنت اشیاء کشور، بتوانیم با شناسایی نقاط ضعف و قوت این صنعت، بازوی پر توانی برای تحقیق و توسعه صنعت اینترنت اشیاء کشور باشیم.

معتقدیم تصویر ترسیم شده برای دوران آتی با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در این صنعت وجود دارد نه تنها دور از دسترس نیست، بلکه دستیابی به آن ها در سایه تلاش و همت بلند، میسر و ممکن است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-07-26 17:01

افزودن دیدگاه جدید