کد مطلب: 

202102
با تصویب هیأت وزیران صورت گرفت؛

تایید صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای اجرای پروژه‌های پژوهشی

بر اساس مصوبه هیات وزیران ، صلاحیت شرکت‌های دانش‌بینان برای اجرای پروژه‌های پژوهشی تایید شد.
تایید صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای اجرای پروژه‌های پژوهشی

به گزارش سیتنا، سید محمد صاحبکار خراسانی رییس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان گفت: مهم‌ترین برنامه معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، ایجاد زیست بوم مناسب برای تسهیل فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است که محیط قانونی یکی از مهمترین الزامات ایجاد این زیست بوم است.

دکتر صاحبکار افزود: برخی دستگاه‌های اجرایی دولتی، بودجه‌های پژوهشی در اختیار دارند که می‌توانند با تخصیص بودجه‌های پژوهشی به تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای، به ساخت نمونه اولیه کالاها و خدمات دانش‌بنیان بپردازند و باعث خط شکنی در زمینه ساخت داخل تجهیزات شود.

مصوبه قبلی شورایعالی عتف

بر اساس دستورالعمل اجرایی ماده (56) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) که در سال 1394 به تصویب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و تایید رییس جمهور رسیده بود صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یکی از انواع «مراکز پژوهشی و فناوری» تایید شده بود و شرکتهای دانش بنیان مشابه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی، مجاز به اجرای پروژه های پژوهشی بودند.

مصوبه جدید هیات وزیران

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری افزود: خوشبختانه با پیگیری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، صلاحیت شرکتهای دانش بنیان به تصویب هیأت وزیران نیز رسید که عقد قرارداد پژوهشی با شرکت‌های دانش‌بنیان را تسهیل می‌کند.

دکتر صاحبکار گفت: بر اساس مصوبه هیأت وزیران شرکت‌های دانش‌بنیان با تائیدیه کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، مشابه دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی، مراکز رشد و پارک‌های فناوری، صلاحیت اجرای کارهای پژوهشی را دارند. لذا دستگاه‌های اجرایی که بودجه پژوهشی دارند، می توانند پروژه‌‌های پژوهشی را علاوه بر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان هم واگذار کنند که این موضوع به رقابتی‌تر شدن و افزایش کیفیت فعالیت‌های پژوهشی منجر می‌شود.

دکتر صاحبکار گفت: بر اساس مصوبه هیأت وزیران، شرکت‌های دانش‌بنیان مجاز به انجام پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای برای تولید دانش فنی یا توسعه کالاها و خدمات دانش‌بنیان در زمینه تخصصی تائید شده از سوی کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و سقف مبلغ قراردادهای پژوهشی سالیانه آنها حداکثر تا میزان دو برابر درآمد ناشی از کالاها و خدمات مندرج در اظهارنامه مالیاتی سال گذشته آنها خواهد بود.

ارتقای توان پژوهشی شرکتهای دانش بنیان

عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری افزود: با توجه به تعداد بالای دانش آموختگان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد کشور، تعداد زیادی از آنها در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها امکان جذب ندارند و در شرکت‌های دانش‌بنیان فعال می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی توان فعالیت تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بصورت روزافزون ارتقا یابد و این توان می‌تواند مورد استفاده دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد.

شایان ذکر است که متن مصوبه اخیر هیات وزیران و مصوبه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و سایر مستندات قانونی بر روی سامانه www.Daneshbonyan.ir قرار دارد. 

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-07-19 15:32

افزودن دیدگاه جدید