کد مطلب: 

201921

بازی های رایانه ای انتقال دهنده پیام فرهنگی کشور است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بازی های رایانه ای صرفا به عنوان بازی و سرگرمی نیستند بلکه انتقال دهنده پیام های فرهنگی کشور هستند.
بازی های رایانه ای انتقال دهنده پیام فرهنگی کشور است

به گزارش سیتنا، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بازی های رایانه ای در سالن همایش های صدا و سیما، افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر رویکرد درون گرا در حوزه اقتصاد مقاومتی، باید فرصت به جوانان برای تولید و مصرف فرهنگی در حوزه های مختلف و بازی های رایانه ای داده شود.

وی با اشاره به حضور برخی بازی های رایانه ای گفت: در کشور شناخت کافی نسبت به بازی های رایانه ای وجود ندارد. باید بدانیم که بازی های رایانه ای یک حرکت فرهنگی است و ظرفیت اشتغال زایی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید ادامه داد: با تولید محتوا در این حوزه می توانیم نسل جوان را به سمت مصرف سالم هدایت کنیم.

وی درباره چگونگی رقابت بازی های رایانه ای داخلی با خارجی گفت: در بنیاد ملی بازی های رایانه ای کارشناسان متخصص بازی های رایانه را رصد می کنند و به نحوی به ساماندهی این حوزه می پردازند.

صالحی امیری در عین حال تصریح کرد: از جمله برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتقای این حوزه تشویق جوانان در عرصه ملی به ارایه آثار در عرصه های رقابتی خارج از کشور است.

وی ادامه داد: رسالت بنیاد ملی بازی های رایانه ای حمایت از جوانان فعال در عرصه تولیدات بازی های رایانه ای است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر به سیاستگذاری و نظارت آثار می پردازد تا این آثار در چارچوب مبانی دینی و قانونی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور پررنگ جوانان در نمایشگاه بازی های رایانه ای افزود: ذهن جوانان در تولید آثار فاخر و قابل رقابت در عرصه های بین المللی خلاق است. باید جوانان را باور کنیم.

وی تصریح کرد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای ٣ وظیفه سیاستگذاری، حمایت مستقیم و حمایت غیر مستقیم به صورت معنوی و حقوقی و ارایه تسهیلات بانکی به فعالان این عرصه و تلاش برای بازاریابی دارد.

صالحی امیری افزود: باید برای ایجاد تعامل بین سازمان ها و شرکت های داخلی و خارجی فعال در عرصه بازی های رایانه ای تلاش کنیم تا به فروش بالایی از این بازی ها دست یابیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با مدیریت محتوا در جهت مبانی هنجاری و ارزشی کشور به طور قطع آثار خوبی در این زمینه می توانیم تولید کنیم.

وی درباره نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر بازی های خارجی گفت: ما در آغاز راه هستیم. موضوع بازی های رایانه ای در هیات دولت مورد بحث قرار گرفته است. با کمک دولت می توانیم از تولیدکنندگان داخلی به نحوی حمایت کنیم تا بتوانند در فضای بین المللی به رقابت بپردازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: ایجاد فضای تبلیغاتی و حضور جوانان فعال در این عرصه در نمایشگاه های بین المللی می تواند شرایط رقابت آن ها با رقیب های خارجی را فراهم آورد زیرا جذابیت بازی در رقابت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر حمایت مستقیم، ایجاد تسهیلات و حمایت حقوقی و معنوی برای رقابت با بازی های خارجی تاکید کرد.

صالحی امیری با اشاره بر نظارت بنیاد ملی بازی های رایانه ای بر محتوای آن ها، ادامه داد: در این بنیاد بر محتوای بازی ها نظارت می شود. محتوای هر بازی که با افکار اعتقادی، هنجاری و ملی در تعارض باشد اصلاح می شود زیرا آثار تولیدی باید در چارچوب قوانین و موازین دینی و اخلاقی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حال حاضر نیاز عمده ما در این عرصه حمایت از جوانان فعال و ایجاد شرایط لازم برای حضور در عرصه های رقابتی بین المللی است.

صالحی امیری تاکید کرد: بازار بازی های رایانه ای مبتنی بر رقابت است. این بازار نه دستوری است و نه بخشنامه ای.

وی ادامه داد: آنچه در حوزه بازی های رایانه ای امروز در کشور ما وجود دارد براساس یک نیاز شکل گرفته است، ما دو راه در این راستا بیشتر پیش رو نداریم، به این معنا که یا بازار را در اختیار شرکت های خارجی قرار بدهیم یا از مراکز داخلی، دانشگاه ها و جوانان حمایت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد بازی های رایانه ای حمایت از مراکز علمی و دانشگاهی و آموزش به جوانان است، امروز با تشکیل مرکز رشد و انیستیتو در بنیاد بازی های  رایانه ای آموزش های جدی به نسل جوان داده می شود.

صالحی امیری تاکید کرد: آنچه امروز در این نمایشگاه دیده می شود بسیار غرور آفرین است و همه جوانان ما در سنین جوانی وارد این فضا شدند، ضمن اینکه نماد اقتصاد مقاومتی را در این نمایشگاه شاهدیم. رقابت جدی جوانان ما با خارجی ها کاملا در این نمایشگاه مشهود است.

وی افزود: در بازی های رایانه ای این دوره نمایشگاه بسیاری از آثار مفهومی، ارزشی، ملی و تاریخی را شاهد هستیم، در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی یک بازی مرتبط با شهید مدافع حرم به نام مصطفی موسوی را طراحی کرده است که این حرکت یک کار همزمان اقتصادی  و فرهنگی است، اقتصادی از این منظر که اشتغال و تولید ایجاد می کند و فرهنگی به شمار می رود زیرا ارزش های فرهنگی و ملی ما را در جامعه تبلیغ می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه و صدا و سیما بازتاب بیشتری از این فضا باید داشته باشند زیرا جوانان ما انگیزه کافی  را دارند، ما هم به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه حمایت مستقیم، حقوقی و معنوی در این زمینه را داریم.

صالحی امیری با بیان اینکه ما می توانیم بازار خارجی را هم به دست بگیریم تصریح کرد: در نمایشگاه امسال با غرفه ای مواجه شدیم که ١۵٠ هزار دلار در خارج از کشور فروش بازی رایانه ای داشتند و این نشان می دهد که جوانان ما قدرت رقابت را دارند و تقاضا دارم که همه اصحاب رسانه، دانشگاه و نخبگان به کمک جوانان بیایند.

وی در مورد حمایت مالی از بازی رایانه ای برای تجاری سازی نیز گفت: برای کمک اساسا امکان حمایت مستقیم مالی از یک حدی بیشتر وجود ندارد، چون مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ده ها حوزه چون قرآن و عترت، فرهنگی و رسانه ای حمایت می کند و از این رو امکان ارائه بودجه محدود خواهد بود، اما اخیرا با مدیرعامل یکی از بانک های دولتی صحبت شده و در حال مذاکره با دیگر بانک ها نیز هستیم تا با ارایه تسهیلات کم بهره به جوانان فعال در این عرصه کمک شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آینده بازی های رایانه ای نیز افزود: ما با تحول روبرو خواهیم بود، ابتدا انگیزه و خلاقیت جوانان ما و سپس حمایت وزارت ارشاد از آنها روزهای خوبی را برای بازی های  رایانه ای رقم خواهد زد.

وی درباره  تفاهم نامه دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از گذشته منعقد شده است، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مراکز علمی بزرگ کشور است و علاوه بر دانشگاه آزاد با سایر دانشگاه ها هم ارتباط خواهیم داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز با حضور در مرکز همایش های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از نمایشگاه بازی های رایانه ای بازدید کرد و در جریان این بازدید با گفت و گو با برخی نمایندگان غرفه ها در جریان روند فعالیت های فعالان عرصه بازی های رایانه ای قرار گرفت.

در این بازدید، محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، سمعی و بصری، امین عارف نیا مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و مهرداد آگاهی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صالحی امیری را همراهی کردند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-07-08 00:15

افزودن دیدگاه جدید