کد مطلب: 

201904
وزیر ارشاد در نشست شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان:

گستردگی شبکه های مجازی، دلیلی برای ایجاد مرزهای جدید است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انقلاب اطلاعاتی کنونی دو مسیر را در برابر ما قرار می دهد یکی اینکه در این دریای اطلاعات غرق شویم و یا اینکه جهت گیری روشنی برای مدیریت آن برگزینیم که بطور حتم جهت گیری روشن برای مدیریت آن مفید و موثر خواهد بود.
گستردگی شبکه های مجازی، دلیلی برای ایجاد مرزهای جدید است

به گزارش سیتنا، سید رضا صالحی امیری روز پنجشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان افزود: فضای مجازی در جهان کنونی هم فرصت و هم تهدید به شمار می رود و از این جهت از پیچیدگی بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: رویکرد تقابلی که این فضا را غیرمفید، باعث انحراف، خاستگاه و اندیشه غرب و به نوعی مسمومیت غذایی عنوان می کند راه به جایی نمی برد و باید از این رویکرد اجتناب کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رویکرد انفعالی که تسلیم شدگی در برابر فضای مجازی را تجویز می کند نیز غیر موثر است و نباید این رویکرد را دنبال کنیم.

وی اظهار کرد: در جهان کنونی تبادل اطلاعات بدون محدودیت انجام می شود و برای مثال در کشور ما 47 میلیون نفر از شبکه های هوشمند استفاده می کنند.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم اکنون 800 هزار وب سایت و یک میلیون و 500 هزار کانال در گستره فضای مجازی کشور فعالیت می کنند.

وی افزود: تمام جوانب نظام ما همچون فرهنگ، سیاست، خانواده و دیگر اجزای جامعه تحت تاثیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی قرار گرفته است، بنابراین باید گفتمان سازی در فضای مجازی و در بقیه حوزه ها نیز افزایش پیدا کند.

صالحی امیری با بیان اینکه افزایش گرایش جامعه به فضای مجازی حاوی یک پیام روشن است، گفت: هم اکنون بخش عمده مصرف فرهنگی مردم در بستر شبکه های اجتماعی شکل می گیرد به این معنا که مردم و شهروندان پیام ها را بیش از گذشته از شبکه های اجتماعی دریافت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: شورای فضای مجازی کشور عمق تاثیر فضای مجازی در بطن جامعه را رصد می کند و به آن واقف است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: انقلاب اطلاعاتی کنونی دو مسیر را در برابر ما قرار می دهد یکی اینکه در این دریای اطلاعات غرق شویم و یا اینکه جهت گیری روشنی برای مدیریت آن برگزینیم که بطور حتم جهت گیری روشن برای مدیریت آن مفید و موثر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: میزان تعامل و گفت وگوی اعضای خانواده ها در گذشته حدود 2 ساعت بود اما این میزان در سال گذشته به حدود 20 دقیقه رسید، بنابراین نشان می دهد که شبکه های اجتماعی جایگاه خاصی بین خانواده ها پیدا کرده است.

صالحی امیری گستردگی شبکه های مجازی را دلیلی برای ایجاد مرزهای جدید عنوان کرد و گفت: هر چقدر فضای مجازی بیشتر شود مرزهای قبلی تخریب می شود و ما باید با تولید محتواهای مفید مرزهای جدید را بدرستی بسازیم.

وی با اشاره به اولویت گذاری شورای عالی فرهنگ عمومی کشور خاطرنشان کرد: توجه به فضای مجازی از مهمترین موضوع های این شورا به شمار می رود و در این شورا عناوین و موضوع های مختلف در استان ها به صورت معین اجرا می شود و پیشنهاد می شود که اصفهان در موضوع آسیب شناسی در فضای مجازی و چگونگی شکل دهی شبکه های اجتماعی از منظر فرهنگی فعالیت کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مسجد باید به یک پایگاه فضای مجازی برای تولید محتوا تبدیل شود گفت: انتقال پیام های آموزنده و اخلاقی به خانواده ها نیازمند مشارکت حوزه های علمیه و دانشگاه هاست بنابراین حوزه علمیه باید بیش از گذشته وارد فضای مجازی شود.

وی یادآوری کرد: کار فرهنگی موثر نیازمند فعالیت بلند مدت است برای مثال در مبحث عفاف و حجاب فعالیت ها باید هدفمند، منطقی، در مسیر صحیح و نگاه بلند مدت داشته باشد.

به گفته صالحی امیری ، شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع اصلی سیاست گذاری در کشور محسوب می شود و همه باید با وفاداری، تصمیمات آن را اجرا کنیم.

وی همچنین تعدد مراکز فرهنگی را یک نعمت و یک فرصت خواند و افزود: همه باید در مسیر فرهنگ به یک وفاق برسیم زیرا که همه در دایره انقلاب قرار داریم و باید ضمن دعوت به حضور در دایره اخلاق از عمل و کارهای شعاری و روز مره بپرهیزیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-07-06 21:21

افزودن دیدگاه جدید