کد مطلب: 

201715

لو رفتن سوالات امتحانات نهایی دبیرستان در کانال‌های تلگرامی؟!

اگرچه در هفته‌های اخیر موضوع "لو رفتن" سوالات امتحانات نهایی دوره دبیرستان در خرداد ماه به یکی از بحث‌های داغ محافل دانش‌آموزی و خانواده‌ آنها تبدیل شده است اما بر اساس اعلام پلیس فتا، "سوالات عرضه شده فقط در یک مورد با سوالات اصلی تطابق داشته" و افراد عرضه‌کننده صرفا "کلاهبردار" بوده‌اند.
لو رفتن سوالات امتحانات نهایی دبیرستان در کانال‌های تلگرامی؟!

به گزارش سیتنا، گفته می‌شود که امسال سوالات اصلی امتحانات نهایی دوره دبیرستان پیش از برگزاری امتحانات در کانال‌هایی نظیر تلگرام و اینستاگرام به صورت رایگان یا برای فروش عرضه شده است.

این در حالی است بر اساس اعلام پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا) "سوالات عرضه شده فقط در یک مورد با سوالات اصلی تطابق داشته" و افراد عرضه‌کننده صرفا "کلاهبردار" بوده‌اند. پلیس البته ۸ نفر را در این ارتباط دستگیر کرده است.

نگرانی دانش‌آموزان از این است که این اتفاق آنها را از رقبای خود در امتحان کنکور عقب بیندازد چون بر اساس قوانین جاری نمرات امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان در کنکور سهمی معادل ۲۵ درصد دارد.

ماجرا چیست؟

امتحانات نهایی دانش‌آموزان در ایران هر سال به صورت هماهنگ از اوایل خرداد شروع می‌شود و معمولا تا پیش از پایان این ماه به پایان می‌رسد.

ماجرا از آنجا شروع شد که کانال‌هایی در فضای مجازی پیش از شروع امتحانات (عموما ساعت ۸ صبح) سوالاتی را عرضه می‌کردند که به گفته آنها طراح سوالات در اختیارشان گذاشته بود.

زمان انتشار این سوالات در کانال‌هایی که به همین منظور راه‌اندازی شده بود، از چند روز تا چند ساعت قبل از برگزاری آزمون متغیر بود ولی عموما کانال‌هایی که از ساعت هفت صبح یعنی یک ساعت پیش از برگزاری امتحان، شروع به انتشار سوالات می‌کردند اعتماد بیشتری را به خود جلب می‌کردند و از اقبال بیشتری برخوردار بودند.

قیمت ارائه سوالات هم متفاوت بود و معمولا نرخ هر سوال بالای ۱۰۰ هزار تومان توسط فروشندگان اعلام می‌شد؛ هر چند عده کمی هم این سئوالات را به صورت رایگان در اختیار افراد خاصی نظیر خویشاوندان یا دوستان قرار می‌دادند.

در یک مورد، کانالی که سوالات هر درس را به قیمت ۱۰۰ هزار تومان در ایام امتحانات می‌فروخت در پستی در تلگرام پیش از ساعت هشت صبح روز امتحان نوشته بود:"طبق گزارشات رابط ‌هامون همه چیز دارد روال عادی خود را طی می‌کند جای هیچ‌گونه نگرانی از جانب شما دانش آموزان نیست."

بعضی دیگر از این‌گونه کانال‌ها علاوه بر فروش سوالات پاسخ سوالات را نیز به صورت رایگان در اختیار کسانی قرار می‌دادند که سوالات را خریداری کرده‌ بودند.

پاسخ مقام‌های رسمی چیست؟

پس از گسترده شدن درز سوالات امتحانی، مقام‌های رسمی چه در سازمان آموزش و پرورش و چه در نهادهای قضایی و انتظامی مجبور به واکنش شدند که این واکنش‌ها تا کنون با تائید یا تکذیب همراه بوده است.

در واکنش‌های اولیه، وزارت آموزش و پرورش گزارش‌های مربوط به لو رفتن سوالات را تکذیب کرد و عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش این وزارت‌خانه گفت: "ما گزارش رسمی درباره لو رفتن سوالات امتحانات نهایی نداریم."

عمادی اما کمی بعد گفت: "این کانال‌ها و صفحات کاملاً شیادی است و از شرایط زمان امتحانات دانش آموزان سوءاستفاده می‌کنند؛ چرا که امتحانات نهایی از ضریب امنیت بالایی برخوردار بوده و احتمال لو رفتن سوالات صفر است." در همین حال، عمادی سوالات فروخته شده را "جعلی" خواند.

با وجود این جبار کوچکی‌نژاد، از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قضیه لو رفتن سئوالات را تائید کرده است.

او گفت: "بر اساس گزارش پلیس فتا و گزارش‌هایی که به کمیسیون واصل شده و شهادت اولیای دانش‌آموزان مشخص شد که سؤالات امتحانات دوره متوسطه افشا شده است."

پلیس فتا هم با درگیر شدن در این ماجرا، تا کنون ۸ نفر را دستگیر کرده است ولی سوالات فروخته شده را مغایر با سوالاتی دانسته است که در آزمون اصلی عرضه شده است.

پلیس گفته است با تطبیق سوالات عرضه شده در کانال‌های مجازی و سوالات اصلی فقط یک مورد تشابه یافته است.

به گفته پلیس فتا این اتفاق در یکی از شهرستان‌های کوچک در جنوب ایران رخ داده و "از زمان لو رفتن سوالات تا آغاز امتحانات دانش آموزان، زمان بسیار کمی باقی مانده بود."

در جلسه اخیر کمیسیون آموزش موضوع لو رفتن سؤالات امتحانات دوره متوسطه با حضور مسئولان آموزش و پرورش، پلیس فتا و همچنین اولیای دانش‌آموزان بررسی شد.

با بالا گرفتن موضوع، مجلس هم وارد قضیه شده و در جلسه کمیسیون آموزش به همراه مسئولان آموزش و پرورش، پلیس فتا و اولیای دانش‌آموزان آن را بررسی کرد.

هر چند فراگیر بودن این "لو رفتن" و اینکه در چه شهرستان‌ها و استان‌هایی این اتفاق افتاده به آینده نزدیک موکول شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-06-27 10:59

افزودن دیدگاه جدید