کد مطلب: 

201549

استعفا و مرخصی‌های اجباری در مدیریت "اوبر"

در پی بحران چندماهه بر سر انتشار اتهاماتی مبنی بر آزار جنسی در محیط کار در اوبر، بنیان‌گذار اوبر اعلام کرد برای مدتی از اوبر فاصله می‌گیرد. یکی از مدیران اوبر نیز هم‌زمان به علت اظهارنظری علیه زنان مجبور به استعفا شد.
استعفا و مرخصی‌های اجباری در مدیریت "اوبر"

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، اپلیکیشن اوبر (Uber) برای همه کسانی که از تاکسی استفاده می‌کنند، آشناست. اوبر به کاربران خدمات حمل و نقل ارایه می‌کند و هزینه‌ی آن از تاکسی‌های خصوصی کم‌تر است.

یکی از اپلیکیشن‌های شناخته‌شده در بسیاری از نقاط جهان که اپلیکیشن‌های مشابه آن در ایران نیز به وجود آمده، اپلیکیشن اوبر (Uber) است. استقبال از اوبر به این خاطر که به پرداخت نقدی نیازی ندارد، بسیار بالاست. هزینه سفر با اوبر به سادگی از حسابی که مسافر نزد این شرکت باز کرده است، کم می‌شود.

با وجود همه خدماتی که اپلیکیشن‌هایی مانند اوبر به کاربران ارایه می‌دهند، خطاهای آن‌ها از نظر دقیق کاربران دور نمی‌ماند. یک لغزش در عملکردهای مدیران این استارت‌آپ‌ها، سخن یا اظهارنظری نابجا نه تنها به تیتر رسانه‌ها می‌رسد که در بسیاری موارد واکنش کاربران را نیز بر می‌انگیزد.

اوبر در ژانویه امسال با خدمات‌دهی به مسافران فرودگاه نیویورک خشم بسیاری را برانگیخت. معترضان به احکام مهاجرت‌ستیز ترامپ در این فرودگاه تجمع کرده بودند. بسیاری از کاربران آن زمان با راه‌اندازی کمپین #DeleteUber به ترک این سرویس تصمیم گرفتند.

حالا اوبر با بدنامی بزرگی رو به روست. اوبر با گذشت چند ماه از زمانی که سوزان فولر، یکی از کارکنان سابق زن این کمپانی، در فوریه امسال اوبر را به طور رسمی به "بی‌پروایی در آزار جنسی" متهم کرد، هر روز بیش از پیش با گرفتاری رو به روست. نتیجه تحقیقاتی که پس از آن انجام گرفت روز سه‌شنبه (۱۳ ژوئن/ ۲۳ خرداد) در گزارشی منتشر شد. در این گزارش پیشنهاد شد که قدرت فراگیر تراویس کالانیک، مدیر عامل اوبر، کاهش یابد و کنترل بیشتری روی چگونگی رفتار مدیرها انجام گیرد. پس از انتشار این گزارش، کالانیک اعلام کرد که برای مدتی از شرکت دور می‌ماند.

رویترز می‌نویسد که کناره‌گیری کالانیک حتی اگر موقت باشد، اتفاقی نادر محسوب می‌شود، چرا که بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های "سیلیکون ولی" در طول سال‌های گذشته از خودمختاری گسترده‌ای برخوردار بوده‌اند و حتی معمولا مترادف استارت‌آپ‌شان محسوب شده‌اند.

کالانیک که هنوز از این امکان برخوردار است که هر زمان خواست به کار خود مراجعت کند در ایمیلی که روز سه‌شنبه به همکارانش نوشت تصریح کرد که این دوره موقت خواهد بود و در این دوره تیم مدیریت اوبر انجام وظایف او را بر عهده خواهند داشت.

اما کالانیک در شرایطی اداره امور را به دست تیم مدیریتی خود سپرده که در همین روز یکی از اعضای هیات مدیره اوبر، دیوید بوندرمن، در پی اظهارنظری علیه زنان مجبور به استعفا شد.

در جلسه‌ای که روز سه‌شنبه در بنگاه اوبر درباره چگونگی عبور از بحران اخیر تشکیل شده بود، آریانا هافینگتون، از اعضای هیات مدیره، از اهمیت بالا بردن شمار زنان در مدیریت اوبر سخن گفت. او گفت تحقیقات مشخص کرده که وقتی یک زن مدیر می‌شود احتمال آن‌که زنان دیگری نیز به مدیریت برسند بیش‌تر است. دیوید بوندرمن در پاسخ به کنایه گفت که تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی زنی وارد می‌شود "پرحرفی" نیز فزایش می‌یابد.

این اظهارنظر فورا به یاهو رسید و در پی پخش آن، سخنگوی اوبر صحت خبر منتشرشده را تایید کرد. بوندرمن که یکی از سرمایه‌گذاران اوبر نیز هست، فورا در ایمیلی به کارکنان اوبر از آن‌ها به خاطر اظهارنظر خود عذر خواهی کرد.

با این‌همه بوندرمن روز سه‌شنبه شب از سمت خود استعفا داد و اظهارات خود را "نامناسب و غیرقابل توجیه" خواند. او گفت "مسئولیت آن‌چه گفته را می‌پذیرد و از سمت خود کناره‌گیری می‌کند تا نشان دهد به استانداردی که همه می‌خواهند در اوبر نهادینه شود، پای‌بند است."

استعفای بوندرمن از صبح چهارشنبه به اجرا گذاشته شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-06-16 17:37

افزودن دیدگاه جدید