کد مطلب: 

200931
معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در اهواز:

در انتخابات امسال حتی یک شماره تلفن هم قطع نشد/ اهواز در گذرگاه بین الملل اینترنت عراق قرار می گیرد/ ایران رکود اول سرشماری اینترنتی را در دنیا از آن خود کرد

محمدجواد آذری جهرمی در استان خوزستان، با تاکید بر اینکه شهر اهواز گذرگاه بین الملل کشور عراق قرار می گیرد، گفت: در گذشته اگر یک کاربر عراقی می خواست محتوایی را در خوزستان به دست آورد ابتدا درخواستش به فرانکفورت بعد تهران و بعد به خوزستان می رسید که با افتتاح این گذرگاه، این درخواست به صورت مستقیم صورت می گیرد و این امر، افزایش سرعت و کیفیت را به همراه دارد.
در انتخابات امسال حتی یک شماره تلفن هم قطع نشد/ اهواز در گذرگاه بین الملل اینترنت عراق قرار می گیرد/ ایران رکود اول سرشماری اینترنتی را در دنیا از آن خود کرد

به گزارش سیتنا، پنجمین دروازه بین الملل اینترنت و ششمین مرکز ملی تبادل ترافیک داده همزمان با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر با حضور دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس محمدجواد آذری جهرمی معاون وزیر ارتباطات، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، دکتر شریعتی استاندار خوزستان و جمعی از مدیران و مسئولان استانی، در استان خوزستان و شهر اهواز به بهره برداری رسید.

ایجاد و توسعه مراکز متعدد تبادل ترافیک داده ملی با هدف بهبود گردش اطلاعات در داخل کشور صورت می گیرد تا در صورت اختلال احتمالی در یک مرکز، سایر مراکز به فعالیت خود ادامه داده و در عین حال، قطع ارتباطات بین المللی مشکلی در شبکه داخلی کشور ایجاد نکند.

در سال 95 شرکت ارتباطات زیرساخت موفق به راه اندازی مراکز تبادل ترافیک داده ملی در شهرهای تهران ، تبریز ، شیراز ، مشهد و قم شد که شمار زیادی از تولیدکنندگان محتوا توانستند از مزایای حضور در این بستر بهره برده و کاربران خود را در کوتاهترین زمان ممکن به چند برابر ارتقا دهند. بر این اساس امروز پنج شنبه و همزمان با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، ششمین مرکز تبادل ترافیک داده ملی در شهر اهواز به بهره برداری رسید تا فرصتی برای توسعه کسب و کار نیروهای خلاق بومی این منطقه و شرکت های دانش بنیان ایجاد کند.

در همین حال پنجمین دروازه بین الملل اینترنت  کشور نیز امروز با حضور وزیر ارتباطات، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و استاندار خوزستان در اهواز به صورت رسمی افتتاح شد. دروازه بین الملل اینترنت خوزستان وظیفه توزیع متوازن پهنای باند اینترنت در استان های غربی و جنوبی کشور را برعهده دارد و نیز می تواند باعث افزایش ترانزیت ارتباطات منطقه از طریق ایران شود.

با راه اندازی گیت وی بین الملل شاهد ارتقای کیفیت و کمیت پهنای باند اینترنت خواهیم بود که از طریق توزیع پهنای باند بر اساس تعداد جمعیت اتفاق می افتد.

به گزارش سیتنا، مهندس محمدجواد آذری جهرمی در مراسم بهره برداری از پنجمین دروازه بین الملل اینترنت و ششمین مرکز ملی تبادل ترافیک داده، با اشاره به رشد توسعه فزاینده فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور اظهار داشت: بالغ بر 12 سال بود که مطالبه شبکه ملی اطلاعات در احکام قانون توسعه کشور آمده بود و بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت و در حکم اول و دوم انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی صراحتا عنوان شده اما اجرایی نشده بود. به هر ترتیب یکی از خدمات مهمی که در دولت یازدهم صورت گرفت شروع مراحل اجرایی شبکه ملی اطلاعات بود.

وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات در زندگی روزمره مردم گره خورده و شاید رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات، آنطور که باید، در کشور ملموس نیست، ادامه داد: اما میزان استفاده مردم از ابزارهای فناوری اطلاعات گویای توسعه این بخش است؛ به نحوی که در سرشماری اخیر نفوس و مسکن، بالغ بر 51 درصد مردم از طریق شبکه های اطلاع رسانی مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات حضور پیدا کرده و اطلاعات خود را ثبت کردند.

ایران رکود اول سرشماری اینترنتی را در دنیا از آن خود کرد

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به سرعت عمل و دقت در جمع آوری آمار، کاهش هزینه و امنیت بیشتر در جمع آوری اطلاعات که از جمله ثمرات راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بود، تاکید کرد: این آمار در دنیا بی نظیر است؛ چرا که تنها در کشور ژاپن با 35 درصد مشارکت، این اتفاق افتاده و ایران رکود اول سرشماری اینترنتی را در دنیا از آن خود کرده است.

جهرمی خدمات بانکداری، خرید اینترنتی و حمل و نقل عمومی را از جمله نیازمندیهای کشور عنوان کرد که امروز از طریق شبکه ملی اطلاعات انجام می شود و گفت: زمانی در این کشور، برقرار ماندن ارتباطات در برخی از نقاط بحرانی کشور در زمان انتخابات، یک تهدید امنیتی بود. اگر انتخابات برگزار می شد اولین کاری که باید انجام می شد خاموش کردن سوئیچ های ارتباطی بود تا بتوان دامنه بحران را مدیریت کرد اما امسال شاهد بودیم که به مدد شبکه ملی اطلاعات هیچگونه قطعی ارتباطی اتفاق نیافتاد.

در انتخابات امسال حتی یک شماره تلفن هم قطع نشد

رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا، ادامه داد: امسال در انتخابات به قطع حتی یک شماره تلفن هم نرسیدیم چه برسد که بخواهیم ارتباط یک منطقه را قطع کنیم. این موضوع، مرهون تلاشهایی است که به واسطه شبکه ملی اطلاعات و امنیتی ایجاد شده در حوزه ارتباطات انتخابات، به دست آمد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به دو مولفه بهبود کیفیت و قیمت ارزان دسترسی در شبکه ملی اطلاعات، خاطرنشان کرد: تا سال 92 ارتباط داده ای بین دو نفر در کشور، بسیار بدتر از کیفیت ارتباطات خارجی بود اما امروز به جرات می توانیم بگوییم که در هیچ نقطه ای از کشور مشکل کیفیت وجود ندارد و تمام شاخص های منتشر شده در خصوص کیفیت شبکه در اقصی نقاط کشور، در حالت استاندارد قرار دارد.

رشد 300 درصدی محتواهای داخلی با پیاده سازی تعرفه نیم بهای اینترنت

وی با اشاره به پیاده سازی تعرفه نیم بهای اینترنت برای استفاده از سایتهای داخلی در شبکه ملی اطلاعات از اسفندماه گذشته تاکنون، گفت: ثمره این اقدام، رشد 300 درصدی در برخی محتواهای داخلی به ویژه سرویس های ویدئویی است. این یعنی بازار برای تولیدکننده محتوا فراهم شده است.

به گزارش سیتنا، جهرمی ایجاد 100 هزار اشتغال در این حوزه را مرهون زحمات وزارت ارتباطات و بخش خصوصی این حوزه عنوان کرد و با اشاره به راه اندازی دروازه بین الملل اینترنت در استان خوزستان گفت: این استان دارای یک موقعیت سوق الجیشی است که می تواند ترانزیت ارتباطات بین الملل کشورهای همسایه را رقم بزند.

در رقابت با ترکیه هستیم تا بتوانیم ارتباطات عراق را ترانزیت کنیم

وی با بیان اینکه یکی از بازارهای اقتصادی ما که امروز در معرض تهدید قرار گرفته بازار کشور عراق است، توضیح داد: ارتباطات بین الملل کشور عراق می تواند از طریق کشور ترکیه نیز برقرار شود و ما در رقابت با ترکیه هستیم تا بتوانیم ارتباطات عراق را ترانزیت کنیم. لازمه این موضوع، نزدیکی ما به بازار عراق با ارائه ارتباطات باکیفیت و دسترسی خوب و سرویس مناسب است.

اهواز را برای دروازه بین الملل ارتباطات کشور انتخاب کردیم

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: از این جهت، اهواز را برای دروازه بین الملل ارتباطات کشور انتخاب کردیم که هم از این طریق، استانهای همجوار به اینترنت دسترسی داشته و کیفیت ارتباطات افزایش یابد و نیز این امکان به وجود بیاید که ما بتوانیم بازار عراق را از طریق مرز فاو تامین کنیم و سرویس با کیفیت و با قیمت مناسب در اختیار عراق قرار دهیم و در نهایت بازار محتوای داخلی خودمان را در عراق ایجاد کنیم.

شهر اهواز در گذرگاه بین الملل کشور عراق قرار می گیرد

وی با تاکید بر اینکه شهر اهواز گذرگاه بین الملل کشور عراق قرار می گیرد، گفت: در گذشته اگر یک کاربر عراقی می خواست محتوایی را در خوزستان به دست آورد ابتدا درخواستش به فرانکفورت بعد تهران و بعد به خوزستان می رسید که با افتتاح این گذرگاه، این درخواست به صورت مستقیم صورت می گیرد و این امر، افزایش سرعت و کیفیت را به همراه دارد.

جهرمی با اعلام شروع عملیات اجرایی مرکز کولوتیشن شرکت ارتباطات زیرساخت با ظرفیت 60 رک در مرکز مخابراتی اهواز، تاکید کرد: تا ظرف یک سال آینده، این مرکز برای بهره برداری آماده می شود و افتتاح این پروژه به دارندگان محتوا برای بازار هدف کمک می کند که محتوای خود را در استان خوزستان استقرار دهند و شرایط کیفی داشته باشند.

وی خوزستان را پنجمین استان مصرف کننده محصولات فناوری در کشور عنوان کرد و گفت: باید برای این بازار مصرف، محتوای داخلی با شرایط کیفی بهتر، فراهم شود. به همین دلیل در نقشه شبکه ملی اطلاعات، یکی از مراکز تبادل داده شهر اهواز درنظر گرفته شد که امروز به عنوان ششمین مرکز تبادل اطلاعات شبکه ملی اطلاعات (IXP) وارد مدار می شود و آمادگی ارائه سرویس دارد.

رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: علاوه بر اتصال IXP اهواز، شبکه IP ترانزیت ملی نیز از فروردین ماه در 35 نقطه کشور از جمله اهواز استقرار یافته و درحال واگذاری سرویس است که قیمت اتصال محتوای داخلی به شبکه ملی اطلاعات را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد.

به گفته جهرمی، با اجرای این پروژه ها، هزینه محتوای داخلی برای تزریق اطلاعات به شبکه ملی اطلاعات، به صفر می رسد و این کمک بزرگی برای توسعه محتوای داخلی است که ثمره نهایی آن، تکاپو برای توسعه سرویسها و اپلیکیشن های بومی و ایجاد اشتغال خواهد بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-05-25 21:12

افزودن دیدگاه جدید