کد مطلب: 

200824
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران:

از حضور رقبا در ایجاد شبکه دسترسی فیبرنوری استقبال می کنیم/ با اتصال فیبرنوری به منازل، محدودیت پهنای باند را برمی داریم

"با توجه به شرایط بازار و حضور سرویس های مختلف، ما نیاز داریم که شبکه دسترسی مان را به روز کنیم؛ چرا که ارائه سرویس های مختلف با کیفیت و پایداری بالاتر نیازمند شبکه دسترسی به روز و توسعه یافته است. در دنیا نیز شبکه دسترسی به عنوان رکن اصلی شبکه مخابراتی همواره مورد توجه است تا سرویس های متنوع، با کیفیت و امنیت بالا به مشترکان ارائه شود، لذا ما نیاز داریـم برای ارائــه سرویس های بهتر به مشترکان شبکه دسترسی را توسعه داده که تار نوری این بستر را برای مشترکان فراهم می کند".
از حضور رقبا در ایجاد شبکه دسترسی فیبرنوری استقبال می کنیم/ با اتصال فیبرنوری به منازل، محدودیت پهنای باند را برمی داریم

به گزارش سیتنا، بخش گفت‌وگوی ویژه شماره بیستم ماهنامه نسل چهارم - تانوما یا تار نور مخابرات ایران به معنای فیبرنوری تا منازل بوده و سرویس جدیدی است که به جای استفاده از کابل مسی، از فیبرنوری برای انتقال اطلاعات تا محل زندگی مشتری بهره می‌برد. با استفاده از این تکنولوژی می‌توان سرویس‌های مختلفی از جمله تلفن، اینترنت، سرویس‌های چندرسانه‌ای و سایر سرویس‌های مبتنی بر بستر دیتا را با سرعت و کیفیت بسیار بالاتر از کابل مسی در اختیار مشترکان قرار داد.

بر اساس اعلام سخنگوی شرکت مخابرات ایران، مشترکان می‌توانند برای درخواست فیبرنوری به پورتال این شرکت مراجعه کنند و پس از وارد کردن شماره تلفن منزل یا محل کار خود، از این که امکانات فیبرنوری برایشان فراهم است یا خیر، استعلام بگیرند. اگر منطقه مشترک تحت پوشش فیبر نوری باشد، مراحل ثبت نام و تبدیل به فیبرنوری انجام می‌شود.

نظر به اهمیت راه اندازی شبکه فیبرنوری تا منازل توسط شرکت مخابرات ایران، در شماره بیستم ماهنامه نسل چهارم با مهندس محمد رضا بیدخام، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران در جایگاه سخنگوی این شرکت به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن در ذیل آمده است.

برنامه شرکت مخابرات ایران برای توسعه شبکه فیبرنوری تا منازل را بفرمایید و با توجه به اینکه اپراتور چهارم (ایرانیان نت) نیز عهده دار ایجاد و توسعه این شبکه است، آیا تداخل کاری پیش نمی آید؟

با توجه به شرایط بازار و حضور سرویس های مختلف، ما نیاز داریم که شبکه دسترسی مان را به روز کنیم؛ چرا که ارائه سرویس های مختلف با کیفیت و پایداری بالاتر نیازمند شبکه دسترسی به روز و توسعه یافته است. در دنیا نیز شبکه دسترسی به عنوان رکن اصلی شبکه مخابراتی همواره مورد توجه است تا سرویس های متنوع، با کیفیت و امنیت بالا به مشترکان ارائه شود، لذا ما نیاز داریـم برای ارائــه سرویس های بهتر به مشترکان شبکه دسترسی را توسعه داده که تار نوری این بستر را برای مشترکان فراهم می کند تا مشترکانی که از این بستر استفاده می کنند بتوانند سرویس‌های مطلوب تری دریافت کنند که این توسعه هم در زمینه کمی و هم در زمینه کیفی مورد نظر است. پس در حقیقت تانوما شبکه دسترسی با کیفیت، امنیت و پایداری بالا برای مشترکان فراهم خواهد کرد. با اجرای این پروژه ایران وارد «عصر گیگ» شده است و پیش بینی می شود از طریق این فناوری مشتری به اینترنت بالاتر از یک گیگا بیت بر ثانیه دسترسی پیدا کند.

در همین راستا، هر رقیبی که در زمینه شبکه دسترسی داشته باشیم، محدودیتی ایجاد نشده و حتی از حضور رقبا نیز استقبال می کنیم. تقاضا برای پهنای باند به شدت زیاد است که هم در زمینه سرویس های اینترنت، اینترانت و هم شبکه های مجازی عمده تقاضا برای دریافت پهنای باند نامحدود است که با اتصال فیبرنوری به منازل این محدودیت را بر می داریم.

در حال حاضر ما رتبه خوبی در بین کشورهای خاورمیانه در زمینه پهنای باند نداریم که با اجرایی شدن این پروژه رتبه ما صعود قابل توجهی خواهد داشت و در بین برترین کشورهای خاورمیانه قرار خواهیم گرفت. همچنین تانوما کمک بسیار زیادی به شبکه ملی اطلاعات خواهد کرد؛ چرا که بستر بهینه ای را برای شبکه ملی اطلاعات فراهم خواهد کرد.

در حال حاضر این پروژه در کدام استانها اجرایی شده و در کدام مناطق در اولویت توسعه است و چه زمانی می توانیم شاهد اجرایی شدن این پروژه در سراسر کشور باشیم؟

ما در حال حاضر امکانات برای اتصال یک میلیون مشترک به این شبکه در سراسر کشور را فراهم کرده ایم، اما در فاز نخست در 8 استان این برنامه را در دستور کار قرار داده ایم، که در حال حاضر در شهرهای تهران، کرج، کرمانشاه، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان و اهواز اجرایی شده و مشتریان در حال اتصال به این شبکه هستند. در این مرحله ظرفیت سازی برای این شهرها با اولویت مجتمع های مسکونی، واحدهای تجاری، سازمانهای دولتی، دانشگاهها، بیمارستانها و مدارس صورت گرفته است.
در فاز نخست اتصال مشترکان در این 8 شهر را مورد نظر داریم که در حال حاضر قریب به 3 هزار مشترک به شبکه متصل شده اند. پیش بینی این است که تا پایان شهریور ماه بتوانیم کل کشور را تحت پوشش این شبکه قرار دهیم، که با توجه به نوع شهرهای اعلام شده، تجاری سازی، استقبال مردم و رصد بازار مورد نظر بوده است.

براورد هزینه شما برای اجرایی شدن این شبکه در کل کشور چیست؟

فیبری که برای اجرایی شدن این شبکه در سراسر کشور کشیده ایم قریب به 2 هزار کیلومتر است و بالغ بر 1200 تا 1300 میلیارد تومان در این زمینه سرمایه گذاری شده است.

در خصوص نحوه ثبت نام و تعرفه های دسترسی به این شبکه توضیحی بفرمایید.

نوع سرویس ها رتبه بندی شده است و با انتخاب نوع سرویس، تعرفه در اختیار مشترکان قرار خواهد گرفت. مطابق با آنچه که در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای نرخ دسترسی به اینترنت آمده است، بسته های تعرفه ای برای متقاضیان دسترسی به فیبرنوری نیز درنظر گرفته شده است.

بسته های مختلفی متناسب با درخواست متقاضی در سطوح متفاوت برای متقاضیان فیبرنوری منازل تعریف شده است. متقاضیان با وارد کردن شماره تلفن در پرتال مخابرات، از شرایط درخواست سرویس، نحوه پوشش، هزینه مودم و تعرفه ها اطلاع خواهند یافت. متقاضیان می توانند با مراجعه به پرتال شرکت مخابرات ایران، سرویس مدنظر خود را انتخاب کنند.

آیا این شبکه در اختیار سایر رقبای شما نیز قرار خواهد گرفت؟

ما می توانیم با قرارداد بسیار خوب و در چارچوب مقررات از ظرفیتی که ایجاد کردیم در اختیار سایرین نیز قرار دهیم که طبق مصوبات سازمان تنظیم مقررات است.

بفرمایید چه برنامه هایی برای اطلاع رسانی این سرویس ها به مشترکان و استفاده از ظرفیت هــای بین الملل برای معرفی به سایر کشورها دارید؟

ما در زمینه این پروژه سرمایه گذاری مطلوبی کرده ایم و در فاز نخست به دنبال شناساندن برند تانوما به مردم هستیم و سیاست ما تداوم تبلیغات برای شناسایی هرچه بیشتر این برند به مردم است تا توامان سرویس های جدید نیز به مردم ارائـــه شود. حضـــور در نمـــایشگاه های بین المللی و معرفی این سرویس به کشورهای همسایه از جمله اولویت هایی است تا بتوانیم این پروژه را در سایر کشورهای همسایه نیز اجرا کنیم.

روند رسیدگی به شکایات مشترکان و دریافت انتقادات آنها چگونه است؟

نقطه اتصال ما با کاربران شماره 2010 است که اپراتورهای ما پاسخگوی مشترکان سرویس های مختلف شرکت مخابرات ایران هستند.

به عنوان یک متقاضی، نحوه دریافت این سرویس و مدت زمان در نوبت ماندن را بفرمایید.

در ابتدا ثبت درخواست می کنیم و بررسی می کنیم که امکان ارائه سرویس به مشترک منطقه مربوطه وجود دارد یا خیر؟ که طی 72 ساعت پاسخ روند بررسی به متقاضی داده خواهد شد.

در خصوص سایر فعالیت های شرکت مخابرات ایران و برنامه های در دست اقدام در سال جاری توضیح فرمایید.

ما در 6 ماه نخست برنامه تقویت و توسعه برند در راستای برنامه تحول پنج ساله شرکت مخابرات را در دستور کار داریم. هر عاملی که باعث تقویت برند ما شود در دستور کار است؛ همانند مسوولیت های اجتماعی، معرفی محصولات جدید و دنبال آن هستیم که نیاز مشتری را به واحدهای مختلف شرکت از جمله واحد تجاری اعلام کنیم تا با ارتقای کیفیت و معرفی سرویس های جدید در زمینه تقویت برند گام برداریم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-05-21 14:26

افزودن دیدگاه جدید