کد مطلب: 

200718

نقش آژانس امنیت ملی آمریکا در حمله سایبری اخیر

سیاست‌مداران و مسئولان شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار پس از حمله بی‌سابقه اخیر سایبری خواستار تامین امنیت شبکه‌های کامپیوتری شده‌اند. در این رابطه یکی از مدیران ارشد شرکت مایکروسافت از آژانس امنیت ملی آمریکا انتقاد کرد.
نقش آژانس امنیت ملی آمریکا در حمله سایبری اخیر

به گزارش سیتنا به نقل از دویچه وله، شرکت مایکروسافت پس از حمله سایبری گسترده به بیش از ۲۰۰ هزار کامپیوتر نسبت به استفاده از برنامه‌های جلوگیری از آلوده‌شدن شبکه‌های کامپیوتری در کشورها انتقاد کرد.

براد اسمیت، مدیر اجرایی شرکت مایکروسافت، آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) را متهم کرد که از نقاط آسیب‌پذیر سیستم عامل ویندوز به نفع خود استفاده کرده است. براد اسمیت بر این نظر است که این نقاط آسیب‌پذیر سیستم عامل ویندوز پس از حمله سایبری به این آژانس به دست تبهکاران اینترنتی افتاد و توانستند از آن برای حمله بی‌سابقه سایبری اخیر خود استفاده کنند.

باج‌افزاری که از روز جمعه (۱۲ مه/ ۲۲ اردیبهشت) خبرساز شده، از حفره‌ای امنیتی در سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کند. گفته می‌شود آژانس امنیت ملی آمریکا از مدت‌ها قبل این حفره را می‌شناخته و در سکوت خبری از آن برای نفوذ به کامپیوترها و شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌کرده است. حال تبهکاران اینترنتی به این حفره دست یافته‌اند.

باج‌افزار یادشده سیستم عامل آلوده را قفل می‌کند. به کاربر وعده داده می‌شود که با پرداخت پول مجازی (بیت‌کوین) به حسابی مجازی، سیستم عامل ویندوز بار دیگر در دسترس قرار می‌گیرد.

مدیر اجرایی شرکت مایکروسافت از دولت‌ها خواست در آینده اطلاعات خود را درباره نقاط آسیب‌پذیر سیستم‌های عامل با شرکت‌های تولیدکننده در میان گذارند و از این راه به امنیت فضای شبکه‌های کامپیوتری کمک کنند.

حمله سایبری گسترده اخیر روز جمعه (۱۲ مه/ ۲۲ اردیبهشت) آغاز شد و طی آن کامپیوترهای بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی شهرهای مختلف بریتانیا را از کار انداخت. بر اثر این حمله که مشابه آن در نهادها و موسسه‌های کشورهای دیگر نیز رخ داد، هکرها از طریق یک بدافزار سیستم‌های کامپیوتری را قفل کرده و برای باز کردن آن طلب باج کردند.

این حمله‌های سایبری در کشورهای روسیه، اوکراین و تایوان ادامه دارند. آمریکا و کشورهای اروپایی و آسیایی نیز از این حمله‌ها در امان نبوده‌اند. هنوز ابعاد این حمله سایبری که کم‌سابقه توصیف می‌شود، مشخص نیست.

تا کنون شرکت‌های مخابراتی در کشورهای روسیه، اسپانیا، پرتغال، آرژانتین، فرانسه، ایتالیا و همچنین شرکت پست سریع بین‌المللی "فدکس"، شرکت خودروسازی "رنو"، راه‌آهن آلمان و وزارت کشور روسیه از جمله هدف‌های باج‌خواهی سایبری گزارش شده‌اند.

واکنش پلیس اروپا

پلیس اروپا (یوروپل) روز یکشنبه (۱۴ مه/ ۲۴ اردیبهشت) به ابعاد حمله سایبری بی‌سابقه روزهای اخیر اشاره کرد. راب وین‌رایت، رئیس پلیس اروپا، اعلام کرد که این حمله سایبری تا کنون ۲۰۰ هزار کامپیوتر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان را آلوده کرده است.

گفته می‌شود هکرها با استفاده از بدافزار معروف به WannaCry مانع دسترسی به داده‌های کامپیوتری می‌شوند و برای رفع این مشکل از هر یک درخواست پرداخت چند صد دلار باج می‌کنند.

شرکت مایکروسافت البته مدتی است بسته‌ی به‌روزرسانی برای بستن این حفره امنیتی را منتشر کرده است. اما هنوز هستند کسانی که ویندوز دستگاه خود را به روز نکرده‌اند. از سوی دیگر میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان به دلایل مختلف هنوز از نسخه‌های قدیمی ویندوز مثلا (XP) استفاده می‌کنند که پشتیبانی امنیتی از آنها سال‌هاست متوقف شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-05-16 15:37

افزودن دیدگاه جدید