کد مطلب: 

200300

رویای بنیانگذار تسلا: شبکه‌ای از خیابان‌های زیرزمینی در لس‌آنجلس

ایلان ماسک، کارآفرین آمریکایی و بنیانگذار خودروسازی تسلا، در کنفرانس تد (TED) رویای خود درباره خیابان‌های زیرزمینی در لس‌آنجلس را توضیح داد و نشان داد که این پروژه چگونه کار خواهد کرد.
رویای بنیانگذار تسلا: شبکه‌ای از خیابان‌های زیرزمینی در لس‌آنجلس

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا به نقل از بی بی سی، بنیانگذار خودروی برقی تسلا در کنفرانس تد که مجموعه سخنرانی‌های جهانی در زمینه تکنولوژی، سرگرمی و طراحی است گفت که ایده شبکه تونل‌های زیرزمینی لس‌آنجلس برای کاهش ترافیک به این دلیل به ذهنش رسیده که گیر افتادن در ترافیک برای او "مخرب روان" است.

ایلان ماسک در این سخنرانی ویدیویی کوتاه نمایش داد که در قالب انیمیشن نشان می‌دهد سیستم تونل زیرزمینی چند طبقه که در ذهن دارد چطور کار می‌کند.

خودرو‌های در حال حرکت برای وارد شدن به این تونل‌ها، بر روی وسیله‌هایی مانند چرخ‌دستی با ابعاد خودرو توقف می‌کنند و زمین زیر آنها باز می‌شود تا چرخ‌دستی به همراه خودرو به زیرزمین منتقل شود. پس از رسیدن به تونل مورد نظر راننده، خودرو به همراه چرخ‌دستی حامل آن حرکت می‌کند و هنگام رسیدن به مقصد دوباره به همان روش با کمک چرخ دستی به سطح زمین باز می‌گردد.

چشم‌انداز اولیه ایلان ماسک این بود که محدودیتی برای تعداد تونل‌های این پروژه وجود نداشته باشد، اما به گفته او باید راهی برای کاهش هزینه‌های حفاری و افزایش سرعت ساختن تونل‌ها پیدا کرد.

ماسک در سخنرانی خود در کنفرانس تد به شوخی گفت: "ما یک حلزون خانگی به اسم گری داریم که می‌تواند ۱۴ مرتبه سریع‌تر از یک ماشین حفاری تونل حرکت کند. بنابراین بلندپروازی فعلی ما این است که گری را شکست دهیم."

شرکتی که ایلان ماسک برای انجام این پروژه تاسیس کرده است، "بورینگ" نام دارد و به گفته خودش کمتر از ۳ درصد وقت او را صرف می‌کند. این شرکت را کارآموزها و نیروهای پاره‌وقت اداره می‌کنند.

سوزان بردزلی، تحلیلگر ارشد کمپانی تحقیقات تکنولوژی ای.بی.آی، پروژه سیستم حمل و نقل زیرزمینی را مانند سفر به ماه رویایی تقریبا دست نیافتنی توصیف کرده است.

بردزلی درباره ایلان ماسک می‌گوید: "او توانایی خود را در رویاپردازی اثبات کرده است و من باور دارم که می‌تواند این تونل‌ها را بسازد و منابع مالی و تکنولوژی آن را تامین کند، اما این یک پروژه تک‌نفره نیست."

به گفته سوزان بردزلی برای اینکه طرح ایلان ماسک بتواند مشکل ترافیک را حل کند، "پروژه شبکه تونل‌های زیرزمینی باید با همکاری بخش دولتی و خصوصی انجام شود."

این روزها نام ایلان ماسک به ندرت از سرخط خبرها خارج می‌شود.

یکی از این خبرها پرتاب موفقیت‌آمیز یک موشک بازیافتی بود که کمپانی اسپیس-اکس ماه گذشته یک ماهواره را با این موشک مستعمل به فضا فرستاد. الون ماسک، بنیانگذار شرکت فناوری‌های اکتشافی فضایی است که با نام اسپیس-اکس شهرت دارد.

او همچنین به تازگی شرکت جدید "نورالینک" را تاسیس کرده است که هدف آن ترکیب و تقویت مغز انسان با فناوری کامپیوتر است.

خودروی برقی نیمه‌خودکار تسلا نیز پس از تصادف مرگبار سال گذشته همواره زیر ذره بین رسانه‌ها بوده است، اما این مانع توقف بلندپروازی‌های آقای ماسک برای کمپانی تسلا نشده است.

او در کنفرانس تد وعده داد که تا پایان سال جاری میلادی، سفر تسلا به سراسر آمریکا "کاملا خودکار" خواهد شد.

برنامه ایلان ماسک آن است که "خودروهای تماما خودکار تسلا بتوانند از پارکینگی در کالیفرنیا گرفته تا نیویورک، یا از سیاتل تا فلوریدا در تمام جاده‌های آمریکا سفر کنند."

او همچنین اعلام کرد که کامیون‌ برقی نیمه خودکار تسلا از ماه سپتامبر آینده به صورت آزمایشی شروع به کار خواهد کرد.

برگزارکننده کنفرانس تد از ایلان ماسک پرسید که چرا دامنه علاقه‌های او به اندازه‌ای گسترده است که از زمین تا فضا را پوشش می‌دهد؟

ماسک در پاسخ به این سوال درباره ارزش تسلا توضیح داد که این خودرو "استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را تسریع می‌کند، که اگر در عرض یک دهه این اتفاق بیفتد دستیابی به یک آرزوی بنیادی خواهد بود."

او در ادامه درباره علاقه‌اش به سفرهای فضایی گفت: "داشتن یک آینده الهام‌بخش اهمیت دارد، اما اگر این آینده شامل سفر به ستاره‌ها نباشد فوق‌العاده افسرده‌کننده است."

"من تلاش نمی‌کنم که نجات‌بخش انسان باشم، تنها می‌خواهم وقتی به آینده فکر می‌کنم احساس ملال نکنم."

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-05-01 00:41

افزودن دیدگاه جدید